ختم سوره واقعه در ماه قمری که اولش دوشنبه باشد
ختم سوره واقعه از امام سجاد(علیهالسلام) توسط ملامحسن فیض کاشانی(رحمهالله) در کتاب اللیالی المخزونة، ص۵۳ (نسخه خطی) و علامه مجلسی(رحمهالله) در بحر الغرائب نقل شده است.
روش ختم: زمانی که اول ماه قمری دوشنبه باشد، بهمدت چهارده روز سوره مبارکه واقعه را با وضو روبهقبله بخوان.
این ختم برای زیادی رزق و روزی و حاجتهای مهم سفارش شده است و در آن ۱۰۵ مرتبه سورۀ واقعه قرائت میشود، بدین صورت که:
- روز اول یک مرتبه؛ (دوشنبه)
- روز دوم دو مرتبه؛ (سهشنبه)
- روز سوم سه مرتبه؛ (چهارشنبه)
- روز چهارم چهار مرتبه؛ (پنجشنبه)
- روز پنجم پنج مرتبه؛ (جمعه)
- روز ششم شش مرتبه؛ (شنبه)
- روز هفتم هفت مرتبه؛ (یکشنبه)
- روز هشتم هشت مرتبه؛ (دوشنبه)
- روز نهم نُه مرتبه؛ (سهشنبه)
- روز دهم دَه مرتبه؛ (چهارشنبه)
- روز یازدهم یازده مرتبه؛ (پنجشنبه)
- روز دوازدهم دوازده مرتبه؛ (جمعه)
- روز سیزدهم سیزده مرتبه؛ (شنبه)
- روز چهاردهم، چهارده مرتبه. (یکشنبه)
مرحوم فیض مینویسد: پس از ختم سوره مبارکه واقعه هر روز یک مرتبه این دعا خوانده شود:
«یا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ یا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ یَسِّرْ عَلَیْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَیْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ رِزْقِی و رِزْقُ عِیالی فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ کَانَ فِی الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ کَانَ فِی الْأَرْضِ بَعِیداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ کَانَ قَرِیباً فَیَسِّرْهُ وَ اِنْ کانَ یَسِیراً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ کَثِیراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ کانَ مُخَلَّداً فَطَیِّبْهُ وَ اِنْ کانَ طَیِّباً فَبارِکْ لی فیهِ وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ یا رَبِّ فَکَوِّنْهُ بِکَیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ کانَ عَلی اَیْدِی شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَیَّ حَیْثُ اَکونُ وَ لا تَنْقُلْنِی اِلَیهِ حَیْثُ یَکُونُ».
علامه مجلسی مینویسد:
در پنجشنبههای میانِ این چهارده روز، پس از قرائت، این دعا خوانده شود:
«یا ماجِدُ یا واحِدُ، یا جَوادُ یا حَلیمُ، یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا کَریمُ، اَسْئَلُکَ تُحْفَهً مِنْ تُحَفاتِکَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَیْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِکَ یا سَیِّدى».
«اَللَّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ کانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ، وَ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرْهُ، وَ اِنْ کانَ کَثیراً فَبارِکْ لى فیهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَیْدى خِیارِ خَلْقِکَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِکَ، وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ فَکَوِّنْهُ بِکَیْنُونِیَّتِکَ (بِکَیْنُونَتِکَ) وَ وَحْدانِیَّتِکَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَیْثُ اَکُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَیْهِ حَیْثُ یَکُونُ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ، [یا حَىُّ یا قَیُّومُ یا واحِدُ یا مَجیدُ یا بَرُّ یا کَریمُ] یا رَحیمُ یا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَیْنا نِعْمَتَکَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَیِّئْنا] کَرامَتَکَ وَ اَلْبِسْنا عافِیَتَکَ».
بنابر نقلی، «یا ماجد…» پنجشنبهها و «اللهم ان کان رزقی…» روزانه پس از ختم خوانده شود. راه سعادت، ص۱۲۵
با سلام
کدام یک از این دو نقل معتبر می باشد و سند روایت آن صحیحه می باشد علامه مجلسی یا ملا فیض کاشانی؟
——
پاسخ: با سلام و احترام
صحبت سر اعتبار نیست، اختلافِ موجود بهجهت اختلاف نسخ است و نسخۀ مطابق واقع معلوم نیست. و الله العالم