حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام)

توسط | مرداد ۳, ۱۳۹۶ | اعلام‌شناسی

برخی از ویژگی‌ها و کمالات حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)

در این نویسه به بخشی از زندگی و شخصیت حضرت فاطمه معصومه(علیهاالسلام) دخت بزرگوار حضرت کاظم(علیه‌السلام) پرداخته شده است.

دختر چه دختری! ز همه دختران سر است *** چشم و چراغ خانۀ موسی‌بن‌جعفر است


پیشگویی ولادت

امام صادق(علیه‌السلام) پیش از ولادت فرزندش امام کاظم(علیه‌السلام) به برخی از اهالی شهر ری فرمود: «…سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ، فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»، به‌زودی در قم بانویی از فرزندان من دفن می‌شود که نامش فاطمه است! پس هرکه او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.


حرم تمام ائمه

گروهی از مردم ری خدمت امام صادق(علیه‌السلام) رسیده و عرض کردند: ما از اهل ری هستیم. حضرت فرمود: «مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ»، درود بر برادران قُمّیِ ما!

دوباره گفتند: ما از شهر ری هستیم، حضرت دوباره همان مطلب را تکرار فرمود! بازهم کلامشان را تکرار کردند و حضرت همان گفته را بیان فرمود.

سپس حضرت فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ».

خداوند حرمی دارد که مکه است! رسول خدا هم حرمی دارد که مدینه است! امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه(نجف) است! و ما اهل بیت هم حرمی داریم که قم است! به‌زودی بانویی از فرزندان من به‌نام فاطمه در قم دفن می‌شود که هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.


من زارها عارفاً بحقها فله الجنة


زیارتی هم‌سنگ بهشت

حضرت رضا(علیه‌السلام) به سعد فرمودند: «يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ»، نزد شما قبری است که مال ما است! عرض کرد: فدایتان شوم، منظورتان قبر فاطمه دختر موسی‌بن‌جعفر است؟! حضرت فرمود: بله، «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»، کسی که او را با معرفت به حقّش زیارت کند، پس بهشت برای اوست.

سپس کیفیت زیارت و زیارتنامه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) را برایش بیان فرمودند.

امام جواد(علیه‌السلام) هم در حدیثی فرمودند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ»، کسی که عمه‌ام را در قم زیارت کند بهشت برای اوست.

امام صادق(علیه‌السلام): «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»، خداوند حرمی دارد که مکه است! رسول خدا هم حرمی دارد که مدینه است! امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه(نجف) است! و ما اهل بیت هم حرمی داریم که قم است!

به‌زودی بانویی از فرزندان من به‌نام فاطمه در قم دفن می‌شود که هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.


موهبتِ معرفت

بزرگ‌ترین نعمت الهی، نعمت معرفت است. این نعمت در معرض خطر است و گاهی در نتیجۀ اعمال و افکار ناشایست، معرفت از دل انسان رخت برمی‌بندد! چنانچه حضرت سجاد(علیه‌السلام) در ضمن حدیثی طویل و خطیر به جابر فرمودند: گاهی معرفت از افراد گرفته می‌شود! و آن زمانی است که «إِنْ قَصَّرَ فِي حُقُوقِ إِخْوَانِهِ وَ لَمْ يَشْرَكْهُمْ فِي كُلِّ أَمْرِهِمْ وَ اسْتَأْثَرَ بِحُطَامِ الدُّنْيَا دُونَهُمْ فَهُنَالِكَ يُسْلَبُ الْمَعْرِفَةَ وَ يَنْسَلِخُ مِنْ دِينِهِ»، اگر حقوق برادران مؤمنش را رعایت نکند، معرفت و دین از او گرفته می‌شود.

در زیارت حضرت معصومه می‌خوانیم: «أَسْأَلُ اللَّهَ… أَنْ لَا يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ»، از خدا می‌خواهم که معرفت شما خاندان را از من نگیرد.

مفاد این فقره از زیارت این است که معرفت این علیامخدّره از نعمت‌هایی است که جا دارد انسان از خدا درخواست کند که از او گرفته نشود.


مقام شفاعت

و لسوف یعطیک …

یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه …


پدرش به فدایش

جریان نامه‌ها سه مرتبه فداها ابوها


بارگاه فاطمی

آقای مرعشی ختم مجرب علیک بکریمه اهل البیت

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *