متن کامل یک وصیت‌نامه شرعی

توسط | تیر ۱۱, ۱۳۹۶ | اجتماعی

اهمیت نوشتن وصیت‌نامه

نوشتن وصیت‌نامه به‌حدی سفارش شده است که رسول خدا فرمودند: هرکس بدون وصیت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است!

و فرمودند: سزاوار نیست مسلمانی شب را صبح کند، مگر اینکه وصیت او زیر سرش باشد.

و نیز فرمود: هرکس هنگام مرگ وصیت نکند از نظر مردانگی و عقل کمبود دارد.

نکته: گرچه اصل نوشتن وصیت‌نامه واجب نیست؛ ولی اگر انسان به شخصی بدهی داشته یا امانتی دستش باشد، وجوب مقدّمی پیدا می‌کند.

ببینید: سامانه ثبت وصیت آنلاین ویلز


نکات و توصیه‌های وصیت‌نامه‌نگاری

انواع وصیت‌نامه

وصیت‌نامه به یک اعتبار به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • تملیکی: مثلاً وصیت کند مالی به شخصی خاصّ داده شود یا در مسیر خاصی مانند مسجد مصرف شود.
  • عهدی: مثلاً دربارۀ مکان دفن و سرپرستیِ فرزندان و بدهکاری‌ها وصیت کند.

هنگام نوشتن وصیت‌نامه به این بیست نکته توجه داشته باشید

  1. وصیت‌کردن بر کسی که قرض دارد یا امانتی از مردم نزد اوست یا واجباتی مانند نماز و روزه و حجّ یا کفارات بر عهده دارد، واجب است.
  2. برای تنظیم وصیت‌نامه حتماً به عالمِ دینی که به مسائل وصیت آشنایی کامل داشته باشد مراجعه فرمایید.
  3. وصیّ انسان باید فردی مورد وثوق و اطمینان باشد.
  4. برای وصیت‌نامه از چند نفر از افراد مورد اعتماد به‌عنوان شاهد استفاده کنیم.
  5. بهتر است همان‌گونه که حضرت امیرالمؤمنین۸ در نهج‌البلاغه (صبحی‌صالح، ص۵۱۲) می‌فرماید، خودمان وصیّ خود باشیم و کارهای خیری که دوست داریم بعد از ما، برایمان انجام دهند، خودمان در زمان زندگی انجام دهیم.
  6. انسان فقط نسبت به نحوۀ هزینه‌کردن یک‌سوّم از داراییِ خود پس از مرگ اختیار دارد و بیش از آن از اختیار او بیرون است و چگونگیِ تقسیمِ دوسوّم باقیماندۀ آن به‌گونه‌ای است که خداوند معین فرموده است. بنابراین نمی‌توان وصیت کرد که مثلاً ارث پسر و دختر یکسان باشد یا بیش از آنچه خداوند معیّن فرموده است به یکی از وارثان پرداخت شود، مگر آن‌که همۀ وارثان بالغ و رشید بوده و به این‌گونه تقسیم در زمان حیات یا پس از مرگِ وصیت‌کننده راضی بوده و اجازه دهند. هم‌چنین محروم‌کردن برخی از ورثه از ارث معنا ندارد و بی‌تأثیر است.
  7. وصیت به یک‌سوم برای امور خیریه در صورتی خوب است که وارثان نیازمند نباشند؛ اما در صورتی که آنان حقیقتاً نیازمندند بهتر است به کمتر از یک‌سوم (مثلاً یک‌چهارم یا یک‌پنجم) وصیت شود.
  8. بهتر است در وصیتِ به یک‌سوم یعنی «ثُلث» بخش معینی از دارایی را تعیین کنیم تا به‌اندازه یک‌سوم از همان بخش برداشته شود؛ مثلاً قید کنیم که از خانه یا مغازه یا پول‌های نقد یک‌سوم برداشته شود؛ زیرا وصیت به یک‌سوم از همۀ دارایی، برای وارثان موجب زحمت خواهد بود.
  9. بهتر است از وصیت به اموری که موجب زحمت بازماندگان می‌شود (مانند: انتقال جنازه به جای دیگر یا چگونگی برگزاری مراسم) پرهیز کنیم.
  10. با توجه به گسترش اسراف و تشریفات در مراسم ترحیم، شایسته است که انسان در وصیت‌نامۀ خود بر بی‌آلایش‌بودنِ مجالس و حذف رسم‌ورسومات اشتباهی که خشنودی شارع مقدس را در پی ندارد، تأکید کند.
  11. در صورتی که ارزش ریالی مهر همسر اختلاف زیادی پیدا کرده باشد، به‌فتوای برخی از مراجع تقلید باید مصالحه صورت گیرد؛ لذا در این مسئله باید از مرجع تقلید خود یا دفتر و نمایندۀ ایشان سؤال شود.
  12. برای نایب‌گرفتن در حجّ یا قضای نماز و روزه (به‌ویژه در نیابت حجّ) حتماً با دفتر مرجع تقلید خود ارتباط برقرار کنید؛ زیرا نایب شرایط خاصی دارد و هر کسی نمی‌تواند در این امور نیابت کند.
  13. کسانی که فرزند صغیر دارند اگر برای مراسم پس از مرگ خود وصیت به برداشتن از ثلث نکنند، بازماندگان نمی‌توانند از سهم صغیر برای انجام این مراسم هزینه کنند. در این صورت تنها می‌توان از اموال متوفّی برای انجام غسل و کفن و تهیه قبر (مطابق شأن میت) هزینه کرد، مگر اینکه باقی ورثه از سهم خود هزینه کنند.
  14. قیّم فرزندان صغیر میّت (فرزندانی که بالغ و رشید نیستند)، پدرِ میت می‌باشد و در صورت نبودِ وی، حاکم شرع قیّم را تعیین می‌کند، مگر اینکه میت در وصیت، قیّم را تعیین کرده باشد.
  15. قبل از هرگونه تصرف در اموالِ میت، باید بدهی‌های شرعی او (مانند: حجّ واجب، خمس، زکات و مظالم) یا بدهکاری به افراد (مانند: مهریه همسر و…) از اصل مال او پرداخت شود، اگرچه میت به آن‌ها وصیت نکرده باشد. در ضمن تمام بدهی‌های مدّت‌دارِ انسان پس از مرگ به‌روز شده و باید فوراً پس از مرگ توسط وارثان از اموال میت پرداخت شود. پس از پرداخت این حقوق و بدهی‌ها اگر از مال میت چیزی اضافه آمد چنانچه در مورد ثلث اموالش وصیت کرده باشد باید به آن وصیت عمل کرد و پس از آن بقیۀ اموال به وارثان میت تعلق دارد.
  16. مرد می‌تواند برای آن‌که همسرش پس از مرگ او گرفتار مشکلاتی در مسکن نشود در زمان حیات خود، حقّ استفاده از خانۀ مسکونی خود را تا زمان حیات همسرش به وی واگذار کند و در نتیجه پس از مرگ شوهر، استفاده از خانۀ مسکونی در اختیار همسر خواهد بود و پس از فوت او خانه میان وارثان تقسیم می‌شود. به این کار در اصطلاح فقه اسلامی «حَبْس» یا «عُمْری» گفته می‌شود. انجام این کار نیازمند شرایط خاصی مانند ایجاب و قبول است که حتماً برای آگاهی از این شرایط باید به یک عالم دینی مراجعه کرد. لازم به یادآوری است: در این صورت خانه از ملک شوهر و پس از مرگ او از ارثیه وارثان بیرون نمی‌رود. هم‌چنین انسان می‌تواند استفاده از تمامی اثاث خانه را به همین شکل به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار نماید. بسیار مناسب است که این امور نیز در وصیت‌نامه آورده شود.
  17. انسان می‌تواند اموالی که برای استفادۀ دیگران خریده است (مانند فیش حجّ و عمره، لباس، طلا و سایر زیورآلاتی که برای همسر و خانواده‌اش تهیه کرده) را در زمان حیات به آن‌ها ببخشد.
  18. سعی کنید وصیت‌نامه خود را در چند نسخه بنویسید تا در صورت مفقودشدن برخی از نسخه‌ها، وارثان دچار مشکل نشوند و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است وصیت‌نامه خود را در دفتر اسناد رسمی به‌ثبت برسانید.
  19. همه‌ساله وصیت‌نامه را مطالعه کنید تا اگر مواردی از آن نیازمند تغییر بود، اصلاح شود.
  20. پس از فوتِ شخص باید فوراً وصیت‌نامۀ او خوانده و به آن عمل شود؛ زیرا ممکن است دربارۀ نماز بر جنازه، تغسیل، تکفین و محل دفن، سفارش خاصی کرده باشد که عمل به آن پس از دفن ممکن نخواهد بود و تغییر در وصیت‌نامه توسط وصیّ و ورثه بدون عذر شرعی جایز نیست.

متن وصیت‌نامه شرعی

الحمد لله ربّ العالمین و الصلاة علی سیّدنا محمد و آله الطاهرین

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: سزاوار نیست که مسلمان شبی را به صبح آورد مگر اینکه وصیت او آماده باشد.

مکارم الاخلاق، ص۳۶۲

این جانب …………………………….. فرزند ……………….. متولد …./…./…….. به کد ملی: ………………… در تاریخ …./…./…….. بعد از شهادت به وحدانیت خدای تعالی و شهادت به جمیع انبیا و نبوت و خاتمیت حضرت محمد بن‌عبدالله(ص) و اقرار به ولایت و وصایت دوازده نفر از اوصیای بر حقّ رسول خدا که امامان معصوم و والیان ولایت کلیه الهیّه‌اند و عصمت صدیقۀ طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) و بعد از اقرار به عقاید حقّۀ دین مبین اسلام و قبول تمام شئون شریعت محمدی در کمال صحت و سلامت و اختیار به امور ذیل وصیت می‌کنم. وصیت‌نامه‌های قبل از این تاریخ از درجۀ اعتبار ساقط می‌باشد.

این وصیت‌نامه در شش بخش تنظیم شده است:

بخش اول: وصیّ و ناظر و قیّم

۱. وصیّ خود قرار دادم جناب ………………… ساکن ……………………………………… به شماره تلفن: ………………….

۲. ناظر بر انجام وصیت جناب ………………… ساکن ……………………………………… به شماره تلفن: ………………….

۳. قیّم فرزندان صغیرم جناب ………………… ساکن ……………………………………… به شماره تلفن: ………………….

بخش دوم: فهرست اموال

فهرست اموال منقول و غیرمنقول این‌جانب (شامل مواردی مثل منزل مسکونی، وسیلۀ نقلیه، موجودی حساب‌های بانکی، زمین‌های زراعتی و باغات، مغازه و دفتر کار و…) به‌شرح پیوست می‌باشد.

۱. ………………………………………….

۲. …………………………………………

۳. …………………………………………

۴. …………………………………………

بخش سوم: بدهکاری‌ها

بدهی‌های این‌جانب به‌شرح زیر می‌باشد:

۱. مهریه همسرم، خانم ………………………. معادل ……………………………………..

۲. خمس درآمدهای این‌جانب از سال خمسی گذشته تا تاریخ فوت. (سال خمسی این‌جانب در تاریخ …./…./……. می‌باشد)

۳. مبلغ ……………………….. سهم امام(ع) و مبلغ ………………………… سهم سادات از سال‌های گذشته.

۴. مبلغ ……………………………….. زکات از سال‌های گذشته.

۵. حجّ واجب (یعنی حجّ تمتّع) برعهدۀ من می‌باشد □ نمی‌باشد □

۶. ردّ مظالمِ قطعی به‌مبلغ ……………………

۷. بدهکاری به افراد:

الف: آقای/خانم ……………………………. مبلغ ……………………………………….

ب: آقای/خانم …………………………….. مبلغ ……………………………………….

ج: آقای/خانم ……………………………… مبلغ ……………………………………….

۸. اماناتی که دیگران نزد من دارند و باید به صاحبان آن تحویل گردد:

الف: ……………………………………….

ب: ………………………………………..

ج: …………………………………………

بخش چهارم: وصیت به ثلث

یک‌سوم از اموالم در این امور هزینه شود:

۱. مقدار ……….. سال نماز و ……….. سال روزه و ……… ختم قرآن.

۲. مبلغ ………………. جهت ردّ مظالم احتیاطی پرداخت شود.

۳. کفاراتی که برعهدۀ این‌جانب می‌باشد:

الف: ………………………………………. ب: ……………………………………….. ج: …………………………………………

۴. هزینه غسل، کفن، دفن و مراسم ترحیم. (مجالسِ مدّنظر ذکر شود)

…………………………………………… …………………………………………… ……………………………………………

۵. وصیت برای خویشاوندان نیازمندی که ارث نمی‌برند (مثل خواهرزاده، برادرزاده، خاله، عمو، دایی، عمه و…)؛ مثلاً:

مبلغ ……………….. برای …………………

مبلغ ……………….. برای …………………

۶. باقیمانده از ثلث اموالم در امور زیر هزینه شود: (موارد ذکر شود؛ مانند: مدرسه، مسجد، بیمارستان و…)

۱. ………………………………………….

۲. …………………………………………

۳. …………………………………………

بخش پنجم: مطالبات

۱. از افراد زیر این مبالغ را طلب دارم:

الف: آقای/خانم ………………………….. مبلغ ……………………………………..

ب: آقای/خانم …………………………… مبلغ ……………………………………..

ج: آقای/خانم ……………………………. مبلغ ……………………………………..

۲. فهرست امانت‌هایی که نزد دیگران دارم و چگونگی دریافت آن به‌شرح زیر است:

الف: ……………………………………

ب: …………………………………….

ج: ……………………………………..

بخش ششم: وصایای اخلاقی

بسیار مناسب است در این قسمت سفارش‌های اخلاقی، مانند: سفارش به نماز ، حجاب، احترام به پدر و مادر، مهربانی فرزندان با یکدیگر و امثال آن آورده شود یا اینکه به صورت برگه‌ای جداگانه ضمیمه وصیت‌نامه شود:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

و در پایان

این وصیت‌نامه در شش بخش به گواهی آقایان ………………….. و ………………….. رسید و در دفترخانه اسناد رسمی به شمارۀ ………………….. ثبت گردید.

یادآور می‌شوم این‌جانب مقلّد حضرت آیت‌الله ………………… می‌باشم و تمایل دارم در صورتی که مقدور بوده و موجب زحمت وارثان نگردید در …………………. مدفون شوم.

نام و امضاء وصیت‌کننده

نام و امضاء وصیّ

نام و امضاء ناظر

نام و امضاء قیّم

نام و امضاء شهود


صلح‌نامه

تذکر: اگر شخصی بخواهد بیش از ثلث وصیت داشته باشد، می‌تواند از عقد مصالحه استفاده کند؛ مثلاً می‌خواهد خانه‌اش (که بیش از یک‌سوّمِ اموالش ارزش دارد) پس از فوت، به ملکِ همسرش یا فرد دیگری درآید.

این جانب ……………………… فرزند …….. متولد …/…/……. به کد ملی: ……………… اموال ذیل را با مصالحۀ مشروطۀ خیاریه به ملک افراد مذکور درآوردم.

۱. در تاریخ …./…./……..  مصالحه کردم ……………………………. با مشخصات …………………………………………… را با جناب/سرکار ……………………… در قبال ……………………………، مشروط به اینکه کلیۀ منافعِ آن، مادام‌الحیات متعلّق به خودم باشد و نیز مادام‌الحیات حقّ فسخِ این صلح را داشته باشم.

۲. در تاریخ …./…./……..  مصالحه کردم ……………………………. با مشخصات …………………………………………… را با جناب/سرکار ……………………… در قبال ……………………………، مشروط به اینکه کلیۀ منافعِ آن، مادام‌الحیات متعلّق به خودم باشد و نیز مادام‌الحیات حقّ فسخِ این صلح را داشته باشم.

ملاحظات

………………………………………………………………………………………………………………………………………

متن اصلی این وصیت‌نامه از سایت سمت خدا اقتباس شده و تغییراتی جزئی توسط کارشناسان احکام در آن صورت گرفته است.


دانلود فایل PDF وصیت‌نامه برای چاپ

نسخه پی‌دی‌اف متن کامل این وصیت‌نامه به‌صورت A5 در ۱۶ صفحه آماده شده که می‌توانید از لینک زیر دانلود کرده و پرینت بگیرید.

دانلود: فایل PDF وصیت نامه کامل | ۷۸۰ کیلوبایت


وصیت‌نامه آنلاین مجازی (Online Wills)

برای مشاهده توضیحات و روش نوشتن وصیت‌نامه آنلاین به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

۱۶ دیدگاه ها

  1. رحیم

    سلام و تشکر . بسیار مفید و به جا بود

    پاسخ
  2. عبدالله

    سلام و رحمت اله.
    ۱_ حتما باید وصی و قیم امضا کنند وصیت نامه را؟

    ۲_ اگه من شخصی را وصی خودم قرار دهم باید الان که زنده ام به او اطلاع بدهم ؟ من میخوام دستی بنوسیم و محضری نباشه.

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      لازم نیست به وصی اطلاع دهید و امضای او پای وصیت‌نامه ضروری نیست.
      نکته۱: اگر بدون اطلاع شخصی را وصی قرار دهید، در صورت مشقت می‌تواند وصایت را قبول نکند.
      نکته۲: خوب است مبلغی از ثلث را در قبال زحمات وصیّ قرار دهید.

      پاسخ
  3. محسن

    با سلام
    اگر شخصی همسر و فرزند و مادر و برادر و خواهر داشته باد آیا همگی ارث میبرند یا فقط همسر و فرزندان شخص؟
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    همسر و فرزند و مادرش ارث می‌برند.

    پاسخ
  4. سارا میری

    سلام
    اگر تمام دارایی ها به اسم زن باشد زن دارای فرزند نباشد می تواند وصیت کند بعد از مرگش تمام دارایی ها فقط به شوهرش برسد؟ و کسی دیگری از او ارث نبرد.
    ——
    پاسخ: با سلام
    اینچنین وصیتی صرفاً تا ثلث نافذ خواهد بود و دو سوّم باقیمانده طبق قانون ارث بین ورثه تقسیم می‌شود.

    پاسخ
  5. n.a

    به نام خدا. بابت تهیه فرم وصیت نامه بسیار بسیار سپاسگزارم. جامع و تقریبا” کامل است. چقدر پسندیده و نیکو است که تا زنده ایم خودمان به وصیت خودمان عمل کنیم و وارثین را خارج از معمول به زحمت و دعوا و مشاجره نیندازیم. در پناه خداوند رستگار و عاقبت بخیر باشید.

    پاسخ
    • رضا پارسا

      با سلام و تشکر فراوان
      مدت ها بود که دنبال همچین فرم وصیت نامه شرعی می گشتم. حال خیلی خوشحال شدم که آنرا پیدا کردم.بخصوص اینکه بصورت پی دی اف هم قابل دانلود است.
      دست شما درد نکند و زحماتتان ذخیره آخرتتان باشد.
      صلوات

      پاسخ
  6. علی

    با سلام
    برای نوشتن وصیت شرعی طبق نظر مرجع تقلید خودم که از نظر قانون کشور اتریش هم مورد تایید باشد چه کار باید کرد؟
    ورثه من همگی در ایران هستند
    و طلبکاران در اینجا
    تشکر

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      دقیقاً متوجه نشدم ابهام شما از چه ناحیه‌ای است!
      یک نفر وصی مورد اطمینان مشخص کنید که طبق قانون ارث، ابتدا بدهی‌ها را به طلبکاران پرداخت کرده، سپس اموال را بین ورثه و مسیر مصرف ثلث مصرف نماید.

      پاسخ
  7. زهره ش

    سلام. ممنون از شما
    بسیار مفید و کاربردی است.

    نکته ۸ در مورد وصیت به ثلث، در متن وصیت نامه رعایت شود بهتر است.

    در متن وصیتنامه گفتید «ثلث اموالم»
    در حالیکه به توصیه خودتان بهتر است بنویسید «ثلث اموالم از موارد تعیین شده … مانند منزل و ماشین و … »

    من خودم تجربه کردمم که ثلث تمام اموال چقدر دردسر ایجاد میکند در جزئیات اموال.

    با تشکر.

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و سپاس از تذکر شما
      این گزینه به فرم وصیت آنلاین افزوده شد.

      پاسخ
  8. سيد علي

    جالب بود و من وصيت نامه را به عربي ترجمه كردم با كمي تغييرات
                  بسم الله الرحمن الرحيم
    قال الله تعالى في محكم كتابه :
    (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِين﴾

    قال الرسول الأعظم صلى الله عليه وآله وسلم : “ما ينبغي لامرىءٍ مسلم أن يبيت ليلة إلا ووصيته تحت رأسه”.

    الوصية الشرعية
    انا : …………ابن : …………….
    اسم العائلة……………….. رقم الجنسية :………………
    مواليد:————البلد ————-التقليد:—————
    العنوان:———هاتف: ————-
    اقول بعد الاعتقاد و الاقرار بالتوحيد و العدل 
    أشهد أن لا إله إلا اللَّه وحده لا شريـــــك له اللهم إني رضيت بك رباً وبالإسلام ديناً  وبالنبوة (نبوة مائة و اربعة و عشرين الف نبي اولهم ادم عليه السلام و اخرهم محمد صل الله عليه و آله)  اشهد ان محمدا رسول الله و بالامامة (امامة الائمة الاثني عشر بعد النبي صل الله عليه و آله اولهم امير المؤمنين الامام علي بن ابي طالب عليه السلام و آخرهم المهدي المنتظر عجل الله تعالى فرجه الشريف) اشهد ان عليا ولي الله ،
    وأشهد أن القرآن حق و هو الكتاب المنزل من اللَّه تعالى على قلب رسوله محمد صلى الله عليه وآله وسلم وأشهد أن الساعة آتية لا ريب فيها، وأن اللَّه يبعث من في القبور، وإليه النشور، وأن الحساب حق والجنة حق والنار حق.
    كتبت هذه الوصية و انا في تمام الاختيار و الارادة و العقل قاصدا منشا لذلك و بينت ذلك في بنود.

    البند الاول :
    تاريخ كتابة الوصية    \      \   

    البند الثاني:
    في الوصي و الناظر و القيم
    إني جعلت السيد : ………….ابن: ……..
    الساكن: ……….. وصيا شرعيا على اموري بعد وفاتي
    و جعلت السيد: ………..ابن: ……… 
    الساكن: ………..ناظرا على العمل بوصيتي
    و جعلت السيد : ………..ابن ………
    الساكن ……. قيما على اولادي الصغار ………..

    البند الثالث :
    مرفق قائمة بالممتلكات و المطالبات و الامانات
    ممتلكاتي المنقولة وغير المنقولة (بما في ذلك مثل المنزل ، والسيارة ، ورصيد الحساب المصرفي ، و الاسهم والأراضي الزراعية والبساتين ، والمتاجر والمكاتب ، وما إلى ذلك
    ١ – ………
    ٢ -………
    ٣ -…….
    ٤ – ……….
    ٥ – ………

    المطالبات
    ۱. أطلب المبالغ التالية من الأشخاص
    ١ -……
    ٢ -……
    ٣ -……
    ۲- اماناتي عند الاشخاص
    ١ –
    ٢ –
    ٣ –
    البند الرابع :
    حقوق وأمانات الناس
    ۱- الديون:

    مدين كالتالي:
    ۱. مهر زوجتي السيدة ……………………………… ..

    ۲- مدين  الى البنك……. مبلغ………….

    ۳- مدين للسيد ………….مبلغ
    ۴ – مدين للسيد…………مبلغ ……….

    امانات الناس عندي لاشخاص التاليين
    ۱ -الشيئ ………..للسيد……..
    ۲ –  ……….
    ۳ -…………

    البند الخامس :

    عمل الوصي و مصرف الثلث

    يصرف الوصي ………………….. من  ما قدر الله لي و هو ثلث ما اتركه إذا نزل بي القضاء الذي لا بد منه ولا محيص عنه من اموالي .
    فعن النبي صلى الله عليه وآله وسلم : أن اللَّه عزَّ وجلَّ أعطاكم ثلث أموالكم عند وفاتكم زيادة في أعمالكم”.
     
    ۱- يتولى التغسيل و التكفين و الصلاة و الدفن 
    ۲ – اداء الامانات و الحقوق الشرعية و المالية
    ۳ – اخراج الثلث من التركة بعد ما يجب اخراجه من اصل التركة وصرف الثلث فيما لم يخرج من اصل التركة مما يلي من هذه الوصية  :

    ۱ ـ مكان الدفن:————-صدقة ليلة  الدفن :————-
    عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم : “لا يأتي على الميت أشدّ من أول ليلة، فارحموا موتاكم بالصدقة،

    ۲ ـ دفع لصلاة الوحشة عدد:————-

    ۳ ـ الانابة لقضاءالصلوات اليومية تماماً:————-قصراً:………

    ۴ ـ الانابة لصلاة الآيات:
    عن الخسوف و الكسوف والزلازل عدد: ……… .

    ۵ ـ الانابة لقضاء صيام عدد ……….

    ۶ ـ انابة الحـــــج الواجب/ المستحب:————-
    عمرة مفردة:————-

    ۷ – الوفاء بالنذر  ………….

    ۸ – خمس مدخولي من آخر السنة الخمسية حتى تاريخ الوفاة. (سنتي الخمسية هي /. / …… / ……)

    يجب دفع  مبلغ ……………………… .. سهم الإمام

    و سهم   السادة …………………………… من السنوات السابقة.

    ۹ ـ الانابة  لزيارة المراقد المطهرة المدينة المنورة:…… إيران:————-العراق:————-

    ۱۰ – كفارات :
    دفع كفارة افطار عمد عدد ………..
    دفع فدية صوم (تأخير ـ مرض):————-
    دفع كفارة نذر عدد:————-
    دفع كفارة عهد عدد:————-
    دفع كفارة يمين عدد: ————-

    ۱۱ـ رد مظالم العباد:———–

    و (بعد تنفيذ الوصية ) أن تُقسّم تركتي وما حوته من حطام الدنيا الفانية على ورثتي الشرعيين على ما جاء في كتاب اللَّه وسُنة رسوله الأكرم صلى الله عليه وآله وسلم

    ۱۲ – يصرف الزائد من الثلث
    لبناء و اعداد  مسجد        حسينية     مدرسة     مستوصف او مستشفى    مغتسل  
    طباعة كتاب      براد مياه   حفر بئر   صدقة جارية

    التوقيعات
    ٭ الوصي على تنفيذ الوصية:————-توقيعه:————-
    ٭ المراقب على تنفيذ الوصية:————-توقيعه:————-
    ٭ الشاهد الأول:————-
    مكان وتاريخ الولادة:————-توقيعه:————-
    ٭ الشاهد الثاني:————-
    مكان وتاريخ الولادة:————-توقيعه:————-
    ٭ توقيع الموصي أو بصمته:————-
    تاريخ كتابة الوصية:————-هجري، الموافق:————-ميلادي.
    كتاب التوصية:————-
    التوقيع:————-

    ملاحظة: ينقص من الوصية ما أديته في حياتي بعد كتابتها وهو:————-

    [  ] ملحوظة: إذا أراد الشخص الحصول على أكثر من ثلث الوصية ، فيمكنه استخدام عقد التسوية (مصالحة) ؛ على سبيل  ، يريد أن يصبح منزله (الذي تبلغ قيمته أكثر من ثلث ممتلكاته) ملكًا لزوجته أو لشخص آخر بعد وفاته.
    انا …………… .. ابن …… .. مواليد … /… / ……. الرقم المدني: قمت بنقل الممتلكات التالية إلى ممتلكات الأشخاص المذكورين أدناه مع التسوية (الصلح) المشروطة بالخيار.
    ۱. في تاريخ…. /…. / ……… لقد صالحت على ان يكون ……………………………………………… مع السيد /  ……………………………مقابل ………بشرط أن جميع  منافعها تخصني ما دمت على قيد الحياة ولدي الحق في إنهاء هذا الصلح ما دمت على قيد الحياة.

    پاسخ
  9. اکبر

    سلام کسی که مجرد باشد متن وصیت نامه اش را چگونه باید تنظیم کند

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      در تنظیم وصیت‌نامه تفاوتی مرد و زن، مجرد و متأهل نیست.
      اگر بخش خاصی برایتان ابهام دارد اینجا یا از طریق «فرم ارسال سؤال» مطرح بفرمایید تا توضیح عرض شود.

      پاسخ
  10. سیدهاشم موسوی

    سلام خسته نباشید خدمتتون عرض کنم من بچه ای ندارم با خانم چند سالی مشکل دارم حتی به جدایی ختم‌میشه و چون ازش نوشته دارم ک نصف مهریشو بخشیده مابقی مهریه رو میدم مشکلی ندارم درحال حاضر میخوام برای ارامش روحیم به مسافرت برم و اموالمو وصیت کنم به یکی از اعضای خانوادم باید چه متنی بنویسم اگه راهنمایی کنید نهایت تشکر را دارم خدا خیرتون بدهد
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    متن موجود در این صفحه، یک وصیت کامل هست، می‌تونید بر اساس همین متن بنویسید
    یا اینکه از طریق سایت ویلز (http://www.wills.ir) وصیتتان را به‌صورت آنلاین ثبت کنید.

    پاسخ
  11. جهانگیر مقدم

    بسمه تعالی
    با عرض ادب و سلام .چگونه شخصی می تواند برای اموال ملکی خود وصیت نامه ای بنویسد و پس از فوتش عروسانش نتوانند مهریه خودشان را از بابت سهم الارث پسران مرحوم دریافت کنند ، چه باید بکند ؟
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    سهم الارث به عروس نمی‌رسد، طبق قانون ارث به فرزندان و سایر طبقات می‌رسد که البته خانم‌های ایشان هر لحظه (پیش یا پس از ارث‌بردنِ شوهرانشان) می‌توانند مهریه خود را مطالبه کنند.

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *