اولویت‌های صدقه [صدقه به چه کسی بهتر است]

توسط | اسفند ۴, ۱۳۹۳ | داستان

اولویت‌های صدقه و انفاق

امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: مردی دو دینار خدمت نبی اکرم آورد و عرض کرد: می‌خواهم این دو دینار را در راه خدا صدقه دهم.

رسول خدا فرمودند: آیا پدر و مادر یا یکی از آن دو زنده‌اند؟ عرض کرد بله! حضرت فرمودند: برو آن دو را به پدر و مادرت بده که برای تو بهتر است؛ او هم رفت و همان کار را انجام داد.

مرتبه دیگری با دو دینار آمد و کلامش را تکرار کرد؛ پیامبر اکرم فرمودند: آیا فرزند داری؟ عرض کرد بله! حضرت فرمودند: برو آن دو دینار را به فرزندت بده که برای تو بهتر است؛ او هم رفت و همان کار را انجام داد.

مرتبه دیگری با دو دینار آمد و کلامش را تکرار کرد؛ پیامبر اکرم فرمودند: آیا زن داری؟ عرض کرد بله! حضرت فرمودند: برو آن دو دینار را به همسرت بده که برای تو بهتر است؛ او هم رفت و همان کار را انجام داد.

مرتبه دیگری با دو دینار آمد و کلامش را تکرار کرد؛ پیامبر اکرم فرمودند: آیا خادم داری؟ عرض کرد بله! حضرت فرمودند: برو آن دو را به خادمت بده که برای تو بهتر است؛ او هم رفت و همان کار را انجام داد.

مرتبه دیگری با دو دینار آمد و کلامش را تکرار کرد؛ پیامبر اکرم فرمودند: «احْمِلْهُمَا وَ اعْلَمْ أَنَّهُمَا لَیْسَا بِأَفْضَلِ دَنَانِیرِکَ»، برو این‌ها را نیازمند بده؛ ولی بدان این دو دینار از نظر فضیلت، برترین دینارهای تو نخواهد بود.

وسائل الشیعه؛ تهذیب الاحکام

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *