انتظار فرج

توسط | خرداد ۲۵, ۱۳۹۳ | مهدویت

انتظار
یکی از عقاید مشترک ادیان الهی، فُتوریسم یا اعتقاد به منجی آخر الزمان است.
شیعه می‌گوید: آن منجی در سال ۲۵۵ق به دنیا آمده و در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ق با شهادت پدرش امام عسکری، غیبت وی شروع شده است.

برخی مباحثی که دربارۀ مهدویت مطرح است:
۱. وجوب و لزوم انتظار؛ ۲. آثار و خواص انتظار؛ ۳. موانع تحقق انتظار؛ ۴. مصادیق انتظار.

وجوب انتظار

عبدالعظیم حسنی گوید: خدمت حضرت جواد علیه‌السلام رسیدم و می‌خواستم از قائم بپرسم که آیا او همان مهدی است یا خیر. قبل از اینکه سؤال بپرسم، حضرت فرمود: «یَا أَبَا الْقَاسِمِ، إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ».

خواص انتظار

ایمان (بستر) + عمل صالح (بذر). شیطان عمل صالح داشت ولی ایمان نداشت.
ابوبصیر: روزی امام صادق علیه‌السلام فرمود: «أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِمَا لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ؟»، عرض کردم: بفرمایید، حضرت فرمود: «شَهَادَهُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ؛ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ؛ وَ الْوَلَایَهُ لَنَا؛ وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا یَعْنِی الْأَئِمَّهَ خَاصَّهً؛ وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ؛ وَ الْوَرَعُ؛ وَ الِاجْتِهَادُ؛ وَ الطُّمَأْنِینَهُ؛ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ علیه‌السلام»
خاصیت اجتماعی انتظار: جلوگیری از انحراف؛ تحرک‌زا و ایجاد تکاپو، سعی در ایجاد شرایط بهتر.

موانع انتظار

جهل و غفلت، من مات و لم یعرف…
عدم احساس نیاز
دوردیدن ظهور
ترس
برخی ترس غلط دارند. دعای ندبه: «أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْدَاءِ»، «إِذَا قَامَ لَبِسَ ثِیَابَ عَلِیٍّ علیه‌السلام، و سَارَ بِسِیرَهِ عَلِیٍّ علیه‌السلام». حکومت عدل علوی را برقرار می‌کند.

دستور به تألیف کتاب دربارۀ غیبت. کمال الدین به شیخ صدوق، مکیال المکارم به سید محمدتقی موسوی اصفهانی. وقتی به ایشان دستور نوشتن می‌دهند، ما موظف به خواندن.

سدیر صیرفی: خدمت حضرت صادق علیه‌السلام رسیدم، دیدم حضرت مانند مادری که بچۀ خود را از دست داده گریه می‌کند و می‌فرماید: «سَیِّدِی غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی وَ ضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی وَ ابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَهَ فُؤَادِی».
و نیز حضرتش فرمودند: «وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیَاتِی.»

مصادیق انتظار

تصفیه از گناه. «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً». هنگام توبه، خداوند حافظه ناظران را پاک می‌کند. ناظران:
وَ الْحَافِظَانِ بِصِدْقِ الْعَمَلِ
زمین: یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها
اعضا و جوارح: الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون
اهل بیت
فرشته‌ها
خداوند متعال، البته حافظۀ پروردگار پاک نمی‌شود ولی به رو نمی‌آورد.

منبع: پرسمان دانشجویی

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *