پیامدهای منفی حسد و حسادت

توسط | فروردین ۸, ۱۳۹۳ | رشد و رکود

آسیب‌ها و اثرات حسد

زیان‌های فردی حسد

حسود قبل از محسود

لله در الحسد ما اعدله

قانون کلی حسادت این است که حسدِ حسود، پیش از اینکه به محسود آسیب برساند، موجب ناراحی و آسیب به روح و جسم حسود است.

امام صادق(علیه‌السلام): «الْحَاسِدُ مُضِرٌّ بِنَفْسِهِ قَبْلَ أَنْ یُضِرَّ بِالْمَحْسُود»، شخصی که حسادات می‌کند، پیش از آنکه به طرف مقابلش ضرر برساند، دارد به خودش آسیب می‌رساند.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «لِلَّهِ دَرُّ الْحَسَدِ، مَا أَعْدَلَهُ، [حیث] بَدَأَ بِصَاحِبِهِ فَقَتَلَه‏»، بیماری حسادت را بنگرید که چقدر با عدالت برخورد می‌کند! آسیب‌رساندن را از صاحب حسادت آغاز می‌کند و او را می‌کُشد. ر.ک: بحار، ج۷۰، ص۲۳۷

مانع درک حقیقت

حسود نمی‌تواند نقاط قوت محسود را ببیند و مدام در پی نقطه‌ضعف‌های اوست!

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «الْحَسَدُ حَبْسُ الرُّوحِ»، حسادت روح را زندانی کرده و از درک حقایق باز می‌دارد.

عامل تنهایی

تنهایی حسودان

هر انسانی نعمتی دارد که دیگری ندارد، پس حسود به همین جهت از بیشتر انسان‌ها بیزار است و حسدِ او موجب گسستن پیوندها است.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «الْحَسُودُ لَا خُلَّهَ لَهُ»، شخص حسود، دوست و رفیق ندارد.

موجب نفرت همگان

یکی از لوازم طبیعی حسد، زخم‌زبان در حضور و غیبت در غیاب است و در نتیجه همه از او می‌رنجند.

مانع رشد و تکامل

حسود چون قوه دافعه دارد، هیچ‌وقت به مقام والا نمی‌رسد و همیشه در حالت رکود باقی می‌ماند.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «الْحَسُودُ لَا یَسُودُ»، حسود سیادت و بزرگی و آقایی نمی‌کند.

مانع درک لذت‌ها

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله): «وَ أَقَلُّ النَّاسِ لَذَّهً الْحَسُودُ»، حسود از همه مردم کمتر لذت زندگی را می‌چشد.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «أَسْوَءُ النَّاسِ عَیْشاً الْحَسُودُ» و «الْعَجَبُ [عَجِبْتُ] لِغَفْلَهِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَهِ الْأَجْسَادِ» و «الْحَسَدُ لَا یَجْلِبُ إِلَّا مَضَرَّهً وَ غَیْظاً یُوهِنُ قَلْبَکَ وَ یُمْرِضُ جِسْمَکَ»

امام صادق(علیه‌السلام): «وَ لَا رَاحَهَ لِحَسُودٍ» و «وَ لَا لِحَسُودٍ لَذَّهٌ» و «لَا یَطْمَعَنَّ الْحَسُودُ فِی رَاحَهِ الْقَلْبِ»

آفت عبادت

امام صادق علیه‌السلام: «وَ لَا تَتَحَاسَدُوا، فَإِنَّ الْحَسَدَ یَأْکُلُ الْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ الْیَابِس‏»، حسد ایمان را نابود می‌کند چنانچه آتش هیزم خشک را می‌بلعد و خاکستر می‌کند.

بدترین مرض

امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «الْحَسَدُ شَرُّ الْأَمْرَاضِ» و «لَا دَاءَ کَالْحَسَدِ»

پایانی از جنس مرگ

امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «الْحَسَدُ دَاءٌ عَیَاءٌ لَا یَزُولُ إِلَّا بِهَلْکِ الْحَاسِدِ أَوْ مَوْتِ الْمَحْسُودِ»

منشأ چشم‌زخم

ابن قیّم: حسود برای ازپادرآوردن محسود، متمسک به غیبت و تهمت و نشر خبرهای دروغین و تعدی به مال و ناموس او می‌شود و بعضا از نیروی چشم استفاده کرده و محسود را از پای در می‌آورد! چشم‌زخم تیری است که از محسود رها می‌شود که گاهی کارساز و گاهی به خطا می‌رود. خداوند به برخی اجسام و ارواح، قدرتی داده که می‌توانند تأثیرگذار باشند. چشم حسود ذراتی مانند سمّ مار افعی به سمت محسود پرتاب می‌کند. زاد المعاد، ج۳یا۴، ص۱۶۴ تا ص۱۸۰

کوردلان قریش گاهی از افراد چشم‌شور و بدچشم بر علیه پیامبر استفاده می‌کردند.

شاهد اول: آیه۵۱ سوره قلم: «وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»
گروهی از مفسرین منشأ چشم‌زخم قریش را حسادت بیان کرده‌اند. مجمع البیان، روح البیان، المنیر

شاهد دوم: سوره فلق: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ … وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»
سیوطی: قتاده: من شرّ حاسد اذا حسد، أی: من شرّ عینه (چشم‌زخم) و نفسه (حسد درونی).


آسیب‌های اجتماعی حسادت

جلوگیری از پیشرفت جامعه

رشد جامعه وابسته به وجود افراد شایسته است و شخص حسود با سنگ‌اندازی مانع حرکت این افراد می‌شود.

ادامه به‌زودی

چشم‌زخم؛ قلب سلیم؛ تصنیف غرر، ص۳۰۰

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *