شاخصه‌های عبودیت

توسط | تیر ۱۳, ۱۳۹۲ | رشد و رکود

جلسه اول ۸۷۰۷۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً (۶۳)
وَ الَّذینَ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً (۶۴)
وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً (۶۵) فرقان ۲۵ / ۶۰-۶۵

در این آیات ۱۴ خصلت برای عباد الرحمن بیان شده
مقدمه:‌ قسم خوردن در روایات مذمت شده و هر که سه قسم راست بخورد باید کفاره بدهد ولی میبینیم خدا و اولیائش بعضی اوقات خیلی قسم می‌خوردند امیرالمؤمنین ع در شقشقیه : أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ أَبِی قُحَافَهَ وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنْ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى شرح ۱ / ۱۵۱
در سوره شمس ۱۱ قسم تا اینکه بفرماید : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها (۹) و در سوره اعلی میفرماید : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (۱۴)
حاصل ماه رمضان اینکه : در نماز عید فطر مستحب است یا شمس (۹۱) و غاشیه (۸۸) و یا اینکه اعلی (۸۷) و شمس (۹۱) را بخوانند که هر دو اشاره به تزکیه نفس دارد.

۲۳ – غو، [غوالی اللئالی‏] رُوِیَ فِی بَعْضِ الْأَخْبَارِ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص رَجُلٌ اسْمُهُ مُجَاشِعٌ.
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! کَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى مَعْرِفَهِ الْحَقِّ؟ فَقَالَ: مَعْرِفَهُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى مُوَافَقَهِ الْحَقِّ؟ قَالَ: مُخَالَفَهُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى رِضَا الْحَقِّ؟ قَالَ: سَخَطُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى وَصْلِ الْحَقِّ؟ قَالَ: هَجْرُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى طَاعَهِ الْحَقِّ؟ قَالَ: عِصْیَانُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى ذِکْرِ الْحَقِّ؟ قَالَ: نِسْیَانُ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى قُرْبِ الْحَقِّ؟ قَالَ: التَّبَاعُدُ مِنَ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى أُنْسِ الْحَقِّ؟ قَالَ: الْوَحْشَهُ مِنَ النَّفْسِ
فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! فَکَیْفَ الطَّرِیقُ إِلَى ذَلِکَ؟ قَالَ: الِاسْتِعَانَهُ بِالْحَقِّ عَلَى النَّفْسِ. بحار ۶۷ / ۷۲ – مستدرک ۱۱ / ۱۳۸

حدیث عنوان بصری بحار ۱ / ۲۲۴ (+)
کُنْتُ أَخْتَلِفُ إِلَى مَالِکِ بْنِ أَنَسٍ سِنِینَ فَلَمَّا قَدِمَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ ع الْمَدِینَهَ اخْتَلَفْتُ إِلَیْهِ وَ أَحْبَبْتُ أَنْ آخُذَ عَنْهُ کَمَا أَخَذْتُ عَنْ مَالِکٍ فَقَالَ لِی یَوْماً إِنِّی رَجُلٌ مَطْلُوبٌ وَ مَعَ ذَلِکَ لِی أَوْرَادٌ فِی کُلِّ سَاعَهٍ مِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فَلَا تَشْغَلْنِی عَنْ وِرْدِی وَ خُذْ عَنْ مَالِکٍ وَ اخْتَلِفْ إِلَیْهِ کَمَا کُنْتَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهِ
در اسلام هر چقدر روی ایثار تأکید شده مربوط به ایثار در امور مادی است ولی در معنویات خیر [بلکه در قرآن دو مرتبه عبارت (فاستبقوا الخیرات) بیان شده است]
… مَا حَقِیقَهُ الْعُبُودِیَّهِ
بالاترین مدال انسان عبودیت است. امام صادق ع در زیارت حضرت اباالفضل س میفرماید: السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِین بحار ۹۸ / ۲۷۷
قَالَ ثَلَاثَهُ أَشْیَاءَ : (شاخصه‌های عبودیت)
أَنْ لَا یَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ مِلْکاً لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یَکُونُ لَهُمْ مِلْکٌ یَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یَضَعُونَهُ حَیْثُ أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ
وَ لَا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً
وَ جُمْلَهُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ
موضوع بحث امروز: فَإِذَا لَمْ یَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِلْکاً هَانَ عَلَیْهِ الْإِنْفَاقُ فِیمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ یُنْفِقَ فِیه

روزی که آفرید ترا صورت آفرین × از آفرینش تو به خود گفت آفرین
صورت نیافریده چنین صورت آفرین × بر صورت آفرین و بر این صورت آفرین

به قول یکی از بزرگان: آبی که در جوی میرود مال جوی نیست و الا آب میگندد بلکه جوی آب واسطه است.
اگر کسی خودش را مالک دانست خودش را هدف هم میداند و فکر میکند که مقصود از این نعمتها فقط خود اوست لذا انفاق برایش سخت میشود و روحیه بخل در او ایجاد میگردد.

سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ کُلِّهِمْ فِی أَرْبَعٍ:
أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ الثَّانِیَهُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ الثَّالِثَهُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ الرَّابِعَهُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِک
بحار ۱ / ۲۱۲ شرح این فقرات از امام کاظم ع در بحار ۷۵ / ۳۲۸

رب شناسی / نعمت شناسی / هدف شناسی / آسیب شناسی

نتیجه هدف شناسی = یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّکَ لَمْ تَزَلْ فِی هَدْمِ عُمُرِکَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ أُمِّکَ فَخُذْ مِمَّا فِی یَدَیْکَ لِمَا بَیْنَ یَدَیْکَ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ یَتَزَوَّدُ وَ الْکَافِرَ یَتَمَتَّعُ وَ کَانَ ع یَتْلُو بَعْدَ هَذِهِ الْمَوْعِظَهِ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ بحار ۷۵ / ۱۱۲

بنابر این دو نوع مدیریت بر افراد جامعه حکومت میکند ، یک عده خود را مالک و برخی واسطه میدانند، مثل شاگرد مغازه‌ای که مطیع صاحبکار است و از هر که بگوید سود نگیر نمیگیرد و به هر که بگوید پول بده میدهد و …
نتیجه مالک دانستن خود دل بستن به تنوّع‌ها و تجملات است وآرامش خود را در تنوع میبیند غافل از اینکه آرامش در تحرّک است.

جلسه دوم ۸۷۰۷۲۵
اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ علق ۹۶ / ۳
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین الرَّحْمنِ الرَّحیم فاتحه ۱ / ۲-۳
ارتباط رب با رحمت و کرم = دو اصل در تربیت خیلی مهم است
یکی رحمت و محبت و مهرورزی که انگیزه مربی‌گری است

لذا امیرالمؤمنین ع به یهود هم مهر میورزد / در جنگ صفین می‌پرسند از علت کندی در شروع جنگ حضرت جواب میدهد:
عَسَى أَنْ یَهْتَدُوا أَوْ یَهْتَدِیَ فِیهِمْ طَائِفَهٌ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِی یَوْمَ الْخَیْبَرِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ بِکَ رَجُلًا وَاحِداً خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ

و فرزندش حسین ع روز عاشورا به هر سببی متمسک می‌شود تا شاید موجب هدایت برخی گردد و در آخر علی اصغرش را …
قرآن هم به پیامبر میفرماید: فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏ آل‌عمران ۳ / ۱۵۹

دیگری کرامت است؛ ساختار و ملات تربیت اسلامی همراه بودن با کرامت و بزرگواری باشد نه اهانت و کوچک کردن
همیشه اختلافات بر سر ربوبیت بوده نه خالقیت، لذا فرعون میگوید: أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى نازعات ۷۹ / ۲۴

علامه عسکری: مخالفین اهل البیت هم بر سر ربوبیت و می‌گفتند: اهل البیت نباید مربی شما باشند
رَبُّنَا الَّذی أَعْطى‏ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏. طه ۲۰ / ۵۰

هدایت: تکوینی: جریان بهلول و زندان افغانستان و گربه‌ای که بچه‌اش داخل کارگاه گیر کرد/ گربه و سمبلتی وقت مسمومیت. تشریعی

نتیجه فقره دوم حدیث عنوان: وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِیرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَیْهِ مَصَائِبُ الدُّنْیَا
و از طرفی دستور به مدیریت و برنامه‌ریزی داده‌اند؛ حضرت موسی بن جعفر ع میفرماید:
اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَهً لِمُنَاجَاهِ اللَّهِ وَ سَاعَهً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَهً لِمُعَاشَرَهِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ وَ سَاعَهً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَهِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَهِ سَاعَاتٍ … بحار ۷۵ / ۳۲۱
البته این حدیث یعنی تقسیم زمان به چهار قسمت به تناسب نیاز، نه به تساوی ؛ هر چه مسئولیت انسان سنگینتر نیاز به تضرع و توسل هم بیشتر، گاهی به سبب غفلت، کدورتی در قلب انسان حاصل می‌شود که با یک استغفار نورانیت قلب برمیگردد ولی گاهی زنگار به حدی است که باید یک نماز جعفر طیار بخواند (و خوب است که هفته‌ای یکمرتبه این نماز را بخوانیم)
پیامبر با آن صفای باطن ولی: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّهً وَ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعِینَ مَرَّهً قَالَ قُلْتُ کَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ قَالَ کَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ سَبْعِینَ مَرَّهً وَ یَقُولُ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ سَبْعِینَ مَرَّهً کافی ۲ / ۵۰۴

هر روز هفتاد مرتبه روی آیینه دل را دستمال میکشد
بیماری‌های قلب رَین (گرد و غبار) -بعد- قساوت – مرض – کنان أکنّه (روپوش مانع رسیدن نور به قلب) – غلاف – طبع – قفل – مهر – موت

مدیریت بر عمر = مناجات / معاش / رفاقت / لذات
عن أبی عبد الله ع قال النشوه فی عشره أشیاء المشی و الرکوب و الارتماس فی الماء و النظر إلى الخضره و الأکل و الشرب و النظر إلى المرأه الحسناء و الجماع و السواک و محادثه الرجال خصال ۲ / ۴۴۳
جریان پیامبر ص … بچه‌ها: کن جملی … چند تا جوز … اینان مرا ارزانتر فروختند برادرم یوسف را به ۲۰ درهم ؟؟؟
رسیدگی به امور زندگی و خانواده و زن و بچه یکی از وظائف انسان است
وَ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ ص: کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ بحار ۷۲ / ۳۸
فَإِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ شرح نهج ۹ / ۲۸۸
تدبیر بر دو قسم است نسبت به اموری که مربوط به انسان میشود و اموری که به او ربطی ندارد و علمش به دست خداست، در اینچنین اموری از ما تفویض خواسته اند به تدبیر

جریان بینا کردن ابا بصیر … پسند ما یا چشم – خواست شما – ما تو را نابینا میخواهیم … ؟؟؟
یکی درد و یکی درمان پسندد × یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران × پسندم آنچه را جانان پسندد

انسان نسبت به خیر و شرّ خودش چیزی نمی‌فهمد
… عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏ بقره ۲ / ۲۱۶
امام حسین ع : إِلَهِی أَغْنِنِی بِتَدْبِیرِکَ لِی عَنْ تَدْبِیرِی وَ بِاخْتِیَارِکَ عَنِ اخْتِیَارِی وَ أَوْقِفْنِی عَلَى مَرَاکِزِ اضْطِرَارِی‏ بحار ۹۵ / ۲۲۶
یکی از بزرگان: «ما معمولا مغرور نقاط قوتمان هستیم و حال اینکه غالبا از نقاط ضعفمان لطمه میخوریم»
امام باقر ع : لَا مُصِیبَهَ کَاسْتِهَانَتِکَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاکَ بِالْحَالَهِ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا بحار ۷۵ / ۱۶۵
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (امام کاظم) ع قَالَ: أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیر کافی ۲ / ۷۳

قال الصادق ع عجبت لمن فزع من أربع کیف لا یفزع إلى أربعه:
عجبت لمن خاف کیف لا یفزع إلى قوله حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فإنی سمعت الله عز و جل یقول بعقبها فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ و عجبت لمن اغتم کیف لا یفزع إلى قوله لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فإنی سمعت الله عز و جل یقول بعقبها وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ و عجبت لمن مکر به کیف لا یفزع إلى قوله وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فإنی سمعت الله عز و جل یقول بعقبها فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا و عجبت لمن أراد الدنیا و زینتها کیف لا یفزع إلى قوله ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ فإنی سمعت الله عز و جل یقول بعقبها إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى‏ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ و عسى موجبه روضه الواعظین ۲ / ۴۵۰

جلسه سوم ۸۷۰۸۰۳
و عباد الرحمن … – غالب این جلسه تکمیل جلسه قبل
فقره سوم حدیث عنوان بصری، جمله اشتغالات باید در اوامر الهی صرف گردد
قدسی : أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی‏ بحار ۹۵ / ۳۷۷

سنت‌های الهی بر فیزیک عالم مثل قانون نیوتن (جاذبه عمومی/سقوط آزاد) و قانون اَرَشمیدُس
بر متافیزیک عالم مثل: صدقه دفع بلا می‌کند
[قانون اَرَشمیدُس= هر شیء یک متر مکعبی در سیال قرار بگیرد، ۱۰۰۰ کیلو وزنش کم میشود]
مشتی حسن علی بچه‌ای افتاد گفت بگیرش … چه کردی؟ – ۷۰ سال هر چه گفت، گفتم چشم، حال من گفتم، بگیر او گفت چشم؛ سنت جاذبه زمین به هم خورد.

جلسه چهارم ۸۷۰۸۰۹
سه شاخص عبودیت بیان شد؛ سه شاخص دیگری که بزرگان از روایات برداشت کرده و فرمودند:
۱) سنت: مطابقت عمل با کتاب و سنت / مربوط به احکام و رساله

۲) نیت: انگیزه و هدف از اعمال / بحث اخلاص / ر ک (قلب سلیم) مرحوم دستغیب / مربوط به اخلاق
… أن لا یری الناس فی جنب الله الا کامثال العبائر ؟؟؟

خصوصیات تمامیّت عقل:
عَنْ رَزِینِ بْنِ أَنَسٍ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع یَقُولُ: لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ کَامِلَ الْعَقْلِ وَ لَا یَکُونُ کَامِلَ الْعَقْلِ حَتَّى یَکُونَ فِیهِ عَشْرُ خِصَالٍ الْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ یَسْتَقِلُّ کَثِیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ وَ یَسْتَکْثِرُ قَلِیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ وَ یَسْتَکْثِرُ قَلِیلَ الشَّرِّ مِنْ نَفْسِهِ وَ یَسْتَقِلُّ کَثِیرَ الشَّرِّ مِنْ غَیْرِهِ لَا یَتَبَرَّمُ بِطَلَبِ الْحَوَائِجِ قِبَلَهُ وَ لَا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ عُمُرَهُ الذُّلُّ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ وَ الْفَقْرُ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنَى حَسْبُهُ مِنَ الدُّنْیَا قُوتٌ وَ الْعَاشِرَهُ وَ مَا الْعَاشِرَهُ لَا یَلْقَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی وَ أَتْقَى إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ رَجُلٌ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ آخَرُ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی هُوَ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِیَلْحَقَ بِهِ وَ إِذَا لَقِیَ الَّذِی هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ شَرَّ هَذَا ظَاهِرٌ وَ خَیْرَهُ بَاطِنٌ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ عَلَا وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ بحار ۶۴ / ۲۹۶

۳) اولویّت: تشخیص اولویت‌ها و أهمّ‌ها / مربوط به بحث تزاحم / مثلا در باب تزاحم خرج کردن پول برای خدا یا خلق؛ حق الناس مقدم است چون ضعیف ترند …

یکی از صفات «عباد الرحمن» این است که: «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» چرا خدا صحبت از راه رفتن ایشان به میان آورده
تواضع، منشأ و زمینه ساز همه خوبیهاست و نحوه راه رفتن متواضعانه حکایت می‌کند از قلب پاک / لذا آیه شریفه دارد یک صفت ظاهری از عباد الرحمن را بیان می‌فرماید
مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ شرح نهج ۱۸/ ۱۳۷
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع عَجِبْتُ لِابْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَهٌ وَ آخِرُهُ جِیفَهٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءٌ لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ بحار ۷۰ / ۲۳۴
قَالَ ع مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَهٌ وَ آخِرُهُ جِیفَهٌ وَ لَا یَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا یَدْفَعُ حَتْفَهُ شرح نهج البلاغه ۲۰ / ۱۵۰
ما لابن آدم و العجب و أوله نطفه مذره و آخره جیفه قذره و هو بین ذلک یحمل العذره غرر الحکم ۳۰۸
الآیه : وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً (اسراء ۳۷)

یک معنی دیگر مشی، رفتار است. یعنی در تمام شئونات زندگی، متواضعانه برخورد می‌نماید

ریشه تکبر عجب (شگفت زدگی، خوش آمدن) است / کبر = بزرگ‌تر دیدن خود در باطن / تکبر = اظهار بزرگی در ظاهر
عکس العمل انسان در مقابل نعمت به دو نحو است اگر نعمت را ارتباط داد به خداوند، می‌شود شکر و اگر به خودش ربط داد، نتیجه‌اش می‌شود کبر
یکی از بزرگان (شاید میرزا جواد آقا تهرانی): زمین و آسمان و … را می‌بینی میگویی: سبحان الله ؛ بی‌انصاف چرا وقتی کمالات خودت را میبینی می‌گویی: سبحانی

سلیمان: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی نمل ۴۵
قارون: انما اوتیت من …. ؟؟؟

جلسه پنجم ۸۷۰۸۱۶
سوره نبأ : یکی از نامهای قیامت «یوم الفصل» جدائی خوبها از بدها – جداسازی از تعینات و تشخصات
در احرام هم اول لباس رنگین را می‌گیرند و همه لباس سفید / اعمال حج همه‌اش درس تواضع می‌دهد.

جریان طلبه شدن بدست به واسطه تواضع آقای محبی
تواضع در برابر خدا = درست نماز خواندن – دعا خواندن (از ترک دعا تعبیر به استکبار شده < وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُوَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ > (غافر ۴۰ / ۶۰) )
تواضع در مقابل ائمه = داشتن روح عوامانه و تعبد و زیارت

در مقابل مردم = خودش را تافته جدابافته نداند، اگر تواضع نباشد دلسوزی نیست و اگر ایندو نباشد طلبه موفقی نیست.
در برابر استاد = برکه العلم فی تعظیم الاستاذ ؟؟؟
این علم غیر از علوم دیگر است ؛ سر درس، گدائی نور است ؛ نور علم دست خداست با بندگی بدست می‌آید با زیارت با احترام به استاد به سادات و …
العلم ثلاثه اشبار ….. ؟؟؟
جریان آیه الله مرعشی نجفی و شیخ عباس قمی رحمهما الله R نوار

امام رضا ع در مسجد قبا ؟ شربت با چیزی اضافی مثل گلاب : حرام نمی‌کنم ولی خودم هم نمی‌خورم … ؟؟؟
لقمان که به این مقام رسید بخاطر یک تواضع در برابر خدا ، اسم خدا افتاده بود برداشت یا چیز دیگر R
بیشترین بُردِ پیامبر اکرم در تواضع ایشان بود / در جمعی که نشسته‌بود شناخته نمی‌شد
نامه امام زمان به سیدابوالحسن اصفهانی: ارخص نفسک … ؟؟
کیسه کشیدن امام رضا ع در حمام … ؟؟

استاد دستپروری، مؤسسه دارالعلم

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *