جفر و جامعه و مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیها

توسط | اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۲ | معارف اهل‌بیت

منابع علمی ائمه معصومین علیهم‌السلام:

جفر (جفر الابیض): املای پیامبر، به خط امیرالمؤمنین، مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ یُحْتَاجُ إِلَیْهِ إِلَّا وَ هُوَ فِیهِ حَتَّى أَرْشُ الْخَدْش‏.

جامعه: علم حلال و حرام،

مصحف فاطمه س: املای پروردگار به‌واسطه جبرئیل، مخاطب: حضرت صدیقه، کاتب: امیرالمؤمنین
بعد از رحلت پیامبر، به‌شدت محزون بود، جبرئیل می‌آمد و از پیامبر برای ایشان خبر می‌آورد و ایشان را خوشحال می‌نمود، و از آینده به ایشان خبر می‌داد و امیرالمؤمنین می‌نوشتند.
در این مصحف، هیچ چیزی از قرآن وجود ندارد (وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ)، حلال و حرامی هم در آن بیان نشده (لَیْسَ فِیهِ مِنْ حَلَالٍ وَ لَا حَرَامٍ، وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَکُون‏ُ)، مربوط به علم آینده و اتفاقاتی که برای اهل بیت می‌افتد، سه برابر قرآن می‌باشد (مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ). جامع علم اولین و آخرین و علم بلایا و منایا و آجال. ائمه به آن افتخار می‌کردند.

اقوال در مصحف

میرجهانی: نقل‌های مختلف در کیفیت این صحیفه، حاکی از پنج مصحف است:

۱. امام باقر علیه‌السلام: در شب جمعه‌ای جبرئیل و میکائیل و اسرافیل بر حضرت صدیقه وارد شدند، سلام خداوند را رساندند و مصحف را تقدیم کردند و آن دو جلد از زبرجد سرخ و ورق‌هایی از درّ سفید داشت؛ دلائل الامامه

۲. امام صادق علیه‌السلام: آن مصحف را خداوند املاء کرده و به سوی ایشان وحی فرستاد؛

۳. کلام خدا بوده که بر پیامبر اکرم وحی فرستاده شده و آن حضرت املاء فرمودند و امیرالمؤمنین به خط خود نوشتند؛

۴. امام صادق علیه‌السلام: حزن بی‌بی بعد از رحلت پیامبر زیاد بود، جبرئیل روزها برای تسلیت و تعزیت ایشان می‌آمد و از مکان و مقام پیامبر خبر می‌داد و از آنچه که بر ذریه‌اش وارد می‌شود ایشان را خبردار می‌کرد و امیرالمؤمنین به خط خود می‌نوشت؛

۵. امام صادق علیه‌السلام: ذات مقدس حق تعالی بر بی‌بی القاء می‌فرمود و ایشان بر امیرالمؤمنین املاء می‌نمود و آن حضرت می‌نوشتند.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *