احیای عید غدیر شمسی | وقایع و اعمال نوروز

توسط | اسفند ۲۳, ۱۴۰۰ | آداب و رسوم

با توجه به اینکه یکی از وقایع نوروز، واقعه غدیر خم، رسمی‌ترین اعلان ولایت امیرالمؤمنین(ع) در ۱۸ ذوالحجه سال ۱۰ قمری مصادف با ۲۸ اسفند سال ۱۰ شمسی می‌باشد، برخی عزیزان پیشنهادی مطرح کردند مبنی بر احیای «عید غدیر شمسی» در ایام نوروز.

هدف از این طرح، ایجاد رنگ ولایت و چشیدن شیرینی محبت اهل‌بیت عصمت و طهارت در دورهمی‌های نوروزی است؛ چه اینکه نوروز یکی از اعیاد پارسیان است که از دیر باز مورد توجه فارس‌زبانان بوده و تقریباً عمومی‌ترین مجلس صله رحم ایرانیان است.

البته برخی متدینین نوروز را به‌عنوان عید به رسمیت نشناخته و برای آن اهمیتی قائل نیستند؛ لذا در این نوشتار و این طرح بر آنیم که ماهیت نوروز را بازنگری کرده تا تحولی در این عید باستانی ایجاد شود.

محاسبه و تبدیل تاریخ قمری شمسی عید غدیر و نوروز

اتفاقات و وقایع نوروز در روایات

یوم أخذ المیثاق: نوروز روزی است که در آن خداوند از بندگان پیمان گرفت که جز او را نپرستند و به پیامبران و حجت‌های الهی و ائمه معصومین ایمان آورند.

یوم استواء السفینة: نوروز روزی است که در آن کشتی حضرت نوح روی کوه جودی مستقر شد.

یوم کسر الاصنام: نوروز روزی است که در آن حضرت ابراهیم(ع) بت‌ها را شکست و رسول خدا(ص) امیرالمؤمنین(ع) را برای شکستن بت‌های قریش بر دوش خود بلند کردند.

یوم إرسال امیرالمؤمنین: نوروز روزی است که در آن رسول خدا(ص) امیرالمؤمنین(ع) را برای پیمان گرفتن به وادی جنّ فرستادند.

یوم الهبوط: نوروز روزی است که در آن جبرئیل امین به‌سمت رسول الله(ص) فرود آمد.

یوم الظفر: نوروز روزی است که در آن امیرالمؤمنین(ع) در نهروان ذوالثدیه را کشتند و پیروز شدند.

یوم اخذ البیعة: نوروز روزی است که رسول خدا(ص) در غدیر غدیر خم برای امامت امیرالمؤمنین(ص) از مردم بیعت گرفتند، پس خوشا به حال آنان که بر بیعت خود ثابت‌قدم ماندند و وای بر کسانی که از آن روی برگرداندند.

یوم الظهور: نوروز روزی است که در آن حضرت حجت(عج) ظهور کرده و بر دجال پیروز گشته و وی را در کناسه کوفه به دار می‌زنند (همان جا که زید بن علی بن الحسین به دار آویخته شد).

آداب عید نوروز در روایات

  • غسل
  • پوشیدن تمیزترین لباس
  • استفاده از خوشبوترین عطر
  • روزه‌گرفتن
  • نماز

هفت سین غدیر شمسی

هفت‌سین غدیری از جمله مقامات معرفتی حضرت امیرالمؤمنین(صلوات‌الله‌علیه) است که از القاب ایشان در زیارات گلچین شده است.

نوع اول:

  • سید الاوصیاء
  • سید السادات
  • سید الشهداء
  • سید الصدیقین
  • سید المتقین الاخیار
  • سید المسلمین
  • سید الوصیین

نوع دوم:

  • ساقی السلسبیل
  • سامع السرّ و النجوی
  • سدرة المنتهی
  • سبیل الله
  • سرّ الله
  • سفیر الله فی خلقه
  • سیف الله المسلول

پیشنهاداتی برای غدیر شمسی (نوروز غدیری)

مدیحه‌سرایی

یکی از افراد میزبان یا میهمان می‌تواند چند بیت شعر در مدح و منقبت مولانا امیرالمؤمنین(صلوات‌الله‌علیه) آماده کرده و همگام با پذیرایی یا پس از آن بخواند.

اگر مجلس عیددیدنی رسمی و شلوغ‌تر هست، می‌توان مداح دعوت کرد تا شور مجلس مضاعف شود.

بچه‌های کوچک نیز می‌توانند شعرهایی مانند «من بچه شیعه هستم» و… را حفظ کرده و در مجلس بخوانند.

خواندن فضائل و مناقب

یکی دیگر از کارهای بسیار زیبا این است که یک کتاب فضیلت یا معجزات و کرامات امیرالمؤمنین(ع) تهیه شود و در هر گردهم‌آیی دو سه صفحه از آن توسط یکی از حضار خوانده شود.

رنگ‌آمیزی و نقاشی با موضوع غدیر

دختر خانم‌ها می‌توانند دخترهای کوچک را دور خود جمع کرده و برگه‌های رنگ‌آمیزی با موضوع غدیر برایشان کپی گرفته و همراه با مدادرنگی یا مدادشمعی در اختیارشان قرار دهند تا رنگ بزنند، سپس به آن‌ها جایزه بدهند.


نظرات و پیشنهادات و حتی نقدهای ارزندۀ شما خوبان، مکمّل این طرح خواهد بود. پیشاپیش سپاسگزارم

شما چه پیشنهادی دارید؟ ایده‌های زیباتون رو در کامنت‌ها بنویسید

دست در دست هم، غدیر شمسی رو احیا می‌کنیم

و به نوروزمان رنگ خدایی می‌دهیم «صِبْغَةَ اللَّهِ، وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»

به امید ظهور – اللهمّ عجل لولیک الفرج

۱۳ دیدگاه ها

  1. نرگس بانو

    با سلام و احترام. از مطالب مفیدی که در رابطه با عید نوروز عنوان کرده بودید بسیار سپاسگذارم و خدا را به خاطر مطالعه این مطلب شاکر و قدردانم.

    پاسخ
  2. کفاش

    اگر ممکنه جنبه محاسباتی را توضیح داده تا محاسباتی بودن آب نیسان و…مشخص شود
    همچنین بفرمایید با دیدن ماه چه آثار تکوینی مشهود است

    پاسخ
  3. محمد اسدی

    قرآن کریم می فرماید: انما النسئ زیادة فی الکفر …
    مشزکان برای منفعت خود ایام حج را جا به جا میکردند
    این عمل شما مصداق بارز جابه کردن یکی از ایام الله است و کفر است.
    ——
    پاسخ: «نسیء» مختصّ جابه‌جایی ماه‌های حرام است.
    هدف، تعطیلیِ غدیر قمری نیست؛ بلکه ایجاد رنگ ولایت در نوروز و استفاده بهینه از فرصت مغتنم دورهمی‌هایی که در این ایامِ فراغت رخ می‌دهد.

    پاسخ
    • محمد اسدی

      شما اگر روز عاشورا اگر اول پاییز بگیرید صحیح است؟ اگر ایتدای ماه رمضان را وسط زمستان قرار بدهید صحیح است؟
      این غدیر شمسی چه فرقی با این دو عمل دارد.
      چرا یاید هدف وسیله را توجیه کند و نوروز اسلامی شود؟

      پاسخ
      • محمود

        چه اشکال دارد ۲۱مهر به عنوان سالروز شهادت امام حسین علیه السلام عزاداری کند ولی قصد ورود خصوص آن را نداشته باشدآیا سالگردهای علما یاغیر علمایی که گرفته میشود به نظر شما بدعت است؟
        همچنین روزه گرفتن غیر از روزهایی که حرام است مستحب است…
        بلی اشکال حضرتعالی زمانیست که جابجا شود وجوابتان داده شد که کسی قصد جابجایی ندارد بلکه اینروز را هم گرامی میداریم بلی زمانی که با ایام حزن واندوه برابر شود قطعا عزاداری را ترجیح میدهیم
        همجنانکه۲۱رمضان۴۰قمری۱۲بهمن بوده است

        مضافا بر اینکه مستند ما درین مورد روایت است

        پاسخ
  4. احمدزاده

    با عرض ادب و احترام
    ضمن قدردانی از زحمات عزیزان احتراما به عرض میرسانم واقعه غدیر به هیج وجه در نوروز اتفاق نیفتاده و روایات وارده مخدوش و جعلی هستند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام تالیف مرحوم ایت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی مراجعه فرمایید.

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      اینکه روایات مشکل سندی داشته باشند یک بحث است که مرحوم علامه مجلسی در جلد ۵۶ بحار مفصلاً بحث کرده‌اند.
      اما اینکه عید غدیر در ۲۸ اسفند بوده است، مطلبی است نجومی که مبدل‌های تاریخ نیز شاهد بر صحت آن می‌باشد.
      کتاب ایشان را نیز ان‌شاءالله مطالعه خواهم کرد.

      پاسخ
      • کفاش

        در تکمیل فرمایش حضرتعالی:
        خطای یکی دو روزه مبدل ها ظاهرا
        امری نیست که خود اهل نجوم هم منکر آن باشند چرا که مدت زمان سال قمری ثابت نیست وبه علت تغییرات بسیار کم زمان ماه هلالی متوسط،مقدار آن نیز دستخوش تغییرات بسیار کم است(تقویم اطلاعات نجومی۱۳۹۳-دکترحبیب الله رزمی) بلکه در مدت زمان سال شمسی هم که قابل تعیین است شاهد اختلاف نظر بین رصدخانه های مختلف هستیم(بحار۵۹-۱۲۱) بنا براین امکان اول نوروز بودن غدیر سال دهم تقویت میشود،محاسبه علامه مجلسی(۵۹-۱۲۰) شاهد مدعای ماست

        پاسخ
  5. محمد اسدی

    عید غدیر و ماههای قمری مطابق با فطرت ، تکوین و خلق آسمان و زمین است
    ولی برج های شمسی فقط استفاده محاسباتی برای صنعت و کشاورزی دارد
    چگونه این دو را با هم مرتبط می کنید؟
    آیا این بدعت نیست.

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با احترام
      تاریخ شمسی و قمری هر دو در عالم تکوین تأثیرگذار هستند و اینگونه نیست که تاریخ شمسی صرفاً جنبه محاسباتی داشته باشد.
      سخن دربارۀ احیای یک شعار از شعائر دینی است و در احیای شعائر زمان چندان دخالتی ندارد.
      احیای غدیر شمسی، مصداق برای «ادخال ما لیس من الدین في الدین» نمی‌باشد.

      پاسخ
      • محمد اسدی

        لطفاً یکی از آثار تکوینی تاریخ شمسی را بصورت مستند بیان کنید؟
        ——
        پاسخ: مانند آب باران در ماه نیسان، تأثیر حزیران و کانون اول و دوم بر حجامت و ده‌ها دستور دیگر که در روایات بیان شده است.

        پاسخ
        • محمد اسدی

          این موارد که ذکر می کنید همان جنبه ی محاسباتی سال شمسی است که دکر کردم نه اثر تکوینی و براساس فطرت بودن سال شمسی. ولی با دیدن هلال ماه قمری آثار تکوینی مشهود است. پس بنا اسلام بر ماههای قمری است نه برج های شمسی.

          پاسخ
    • کفاش

      بدعت”ادخال مالیس من الدین فی الدین”است،کاری که مستند به روایت باشد(ولو ضعیف) با مبنای تسامح در ادله سنن بدعت نخواهد بود
      جالب توجه عبارت”حفظته الفرس وضیعتموه(فارسیان آنرا حفظ کردند وشما آنرا ضایع کردید)”می باشد که به خوبی رجحان عمل به آن استفاده میشود لذا علمایی چون علامه مجلسی(زادالمعاد)
      و شیخ عباس قمی( مفاتیح الجنان) بابی در فضیلت و اعمال نوروز آورده اند حتی شیخ عباس قمی تعبیر عید آورده است

      پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *