داستان احترام به سادات

توسط | فروردین ۵, ۱۳۹۹ | داستان

یکی از وظایف ما در مقابل ائمه معصومین(ع) احترام‌گذاشتن به سادات و فرزندان رسول خدا است که در این نویسه به برخی از داستان‌ها در این زمینه اشاره می‌شود.

داستان احترام سادات

بی‌احترامی احمد‌بن‌اسحاق به حسین‌بن‌حسن

یکی از نوادگان امام صادق(علیه‌السلام) به‌نام حسین‌بن‌حسن [بن‌جعفر بن‌محمد بن‌اسماعیل بن‌جعفر الصادق] در قم زندگی می‌کرد و مبتلا به شراب‌خواری بود. روزی با احمدبن‌اسحاق (وکیل اوقاف شهر قم) کاری داشت، پیش او رفت؛ ولی احمد راهش نداد! پس اندوهناک به خانه برگشت.

در همان سال احمدبن‌اسحاق خواست به حج برود و در میان راه به سامرا رفت و اجازه خواست تا خدمت امام عسکری(علیه‌‏السلام) برسد؛ ولی امام به او اجازه ندادند.

احمد خیلی ناراحت شد و بسیار گریست، تا اینکه امام اجازه دادند! وقتی خدمت حضرت رسید، پرسید: یابن رسول چرا ابتدا اجازه ورود ندادید؟ چه خطایی از من سر زده است؟

امام فرمود: چرا تو پسرعموی ما را راه ندادی؟ احمد گریست و گفت: به‌خدا قسم او را فقط به‌خاطر گناهش ردّ کردم، خواستم با این رفتار توبه کند و گناهش را کنار بگذارد.

حضرت فرمود: «صَدَقْتَ وَ لَكِنْ لَا بُدَّ عَنْ إِكْرَامِهِمْ وَ احْتِرَامِهِمْ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ أَنْ لَا تُحَقِّرَهُمْ وَ لَا تَسْتَهِينَ بِهِمْ لِانْتِسَابِهِمْ إِلَيْنَا فَتَكُونَ مِنَ الْخاسِرِينَ‏»! راست می‌‏گویی؛ اما چاره‏‌ای نیست جز آن‌که در هر حالی به سادات احترام بگذاری. به‌خاطر انتسابشان به ما، حقیرشان نکنی و به ایشان توهین نکنی که جزو زیان‌کاران خواهی شد.

وقتی احمدبن‌اسحاق به قم برگشت و مردم به دیدن او آمدند، حسین نیز به استقبالش آمد. تا چشم احمد به او افتاد، وی را در آغوش گرفت و بسیار احترام کرد و در صدر مجلس نشاند!

حسین از رفتار او تعجب کرد و پرسید: چه شده رفتارت با من عوض شده است؟ احمد داستان دیدارش با امام عسکری(ع) را بیان کرد.

حسین وقتی جریان را شنید از کار خود پشیمان شد و توبه کرد و وقتی به خانه‌اش برگشت خمرها را دور ریخت و آلاتش را شکست و جزو پرهیزکاران شد. وی تا آخر عمر ملازم مسجد و اعتکاف در مساجد بود و پس از وفات در نزدیکی قبر حضرت معصومه(س) دفن شد.

بحار الانوار، ج۵۰، ص۳۲۳

[epcl_button label=”شیوه برخورد با گناه و گناهکار” url=”https://dorar.ir/6691″ type=”gradient” color=”red” size=”small” icon=”” target=”_self”]
[epcl_button label=”بحث جامع مکافات عمل” url=”https://dorar.ir/6108″ type=”gradient” color=”orange” size=”small” icon=”” target=”_self”]

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *