نسب شناسی سقیفیان

توسط | اسفند ۳, ۱۳۹۸ | اعلام‌شناسی

با توجه به درخواست‌های برخی کاربران عزیز، در این نویسه به حسب و نسب خلفای اهل‌تسنن و اعوان و انصارشان می‌پردازیم.

نسب ابوبکربن‌ابی‌قحافه

تقریباً همه تاریخ‌نویسان اهل‌تسنن من‌جمله طبرانی در المعجم الکبیر، ج۱، ص۵۱ نقل کرده‌اند که: نسبة أبي بكر الصديق واسمه رضي الله تعالى عنه:

نسب پدری: أبو بكر عبد الله بن عثمان بن عامر بن عمرو بن كعب بن سعد ابن تيم بن مرة.

نسب مادری: أم الخير سلمى بنت صخر بن عامر بن عمرو بن كعب بن سعد بن تيم بن مرة.

ابن‌اثیر در ادامه تصریح می‌کند: «و هي ابنة عمّ أبى قحافة» یعنی مادرِ ابوبکر، دخترعموی ابوبکر بوده و در واقع سلمی (مادر ابوبکر) با عموی خودش (عثمان) ازدواج کرده و ابوبکر به دنیا آمده است!

اما ابن‌حجر عسقلانی در ادامه نوشته: «ابنة عمّ أبيه» یعنی سلمی دخترعموی پدر ابوبکر بوده است! یا واقعاً وی این‌قدر در نسب‌شناسی ضعیف بوده که تفاوت عمو و پسرعمو را تشخیص نداده یا خواسته ذهن مخاطب را از واقعیت مطلب به انحراف بکشد!


نسب عمربن‌خطاب

ابن‌کثیر در البدایة و النهایة (شاگرد ابن‌تیمیه) ج۲، ص۲۹۶ دربارۀ خطاب می‌نویسد: «و كان الخطاب والد عمر بن الخطاب عمه و أخاه لامه» خطاب، هم پدر عمر بود، هم عموی او و هم برادرِ مادری‌اش!

سپس وجهش را توضیح می‌دهد که: «و ذلك لان عمرو بن نفيل كان قد خلف على امرأة أبيه بعد أبيه و كان لها من نفيل أخوه الخطاب» عمروبن‌نفیل پس از مرگ پدرش با زن‌بابای خودش ازدواج کرد و در نتیجۀ ازدواج او با مادرش، برادرش خطاب به‌دنیا آمد.

نسب عمر

و بنابر نقل دیگر: «صهّاک» کنیزی شترچران بود، روزی چشم «نفیل» به او افتاد، عاشقش شده، در چراگاه با او نزدیکی کرد (و به نقلی ۱۰ نفر با او نزدیکی کردند) و «خطاب» به دنیا آمد، وقتی خطاب به سنّ بلوغ رسید شیفته مادر خود (صحاک) شد! پس با او مقاربت کرد و دختری به دنیا آورد، او را در پارچه‌ای پیچید و بین چهارپایان قرار داد، «هشام‌بن‌مغیره» او را دید و به منزل خود برده بزرگش کرد و وی را «حنتمه» نامید. حنتمه که بالغ شد چشم خطاب به او افتاد، او را از هشام خواستگاری کرد و عمر از او متولّد شد.

در نتیجه: «خطاب»، پدر و پدربزرگ و داییِ عمر بوده و «حنتمه»، مادر و خواهر و عمۀ وی می‌باشد!

من جده خاله و والده و امه اخته و عمته

نسب عثمان‌بن‌عفان

نسب معاویه

نسب معاویه

به‌زودی…

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *