معارف امام باقر علیه‌السلام

توسط | آذر ۱۰, ۱۳۹۸ | معارف اهل‌بیت

شناخت شناسنامه‌ای امام محمد باقر(علیه‌السلام)

وجه تسمیه باقرالعلوم

در رابطه با علت نام‌گذاری امام باقر به باقرالعلوم، روایت زیر از جناب جابر نقل شده است.

پیامبر به جابر: تو زنده می‌مانی تا فرزند من از امام حسین(ع) را ملاقات می‌کنی که اسمش محمد است و «یبقُر العلم بَقْراً» دانش را می‌شکافد، شکافتنی! «فاذا لقیته فاقرأه منی السلام» وقتی او را دیدی سلام مرا به او برسان.

روزگار گذشت، روزی جابر با عمامه سیاه در مسجد النبی نشسته بود که امام باقر(ع) وارد شدند، جابر فریاد زد: «یا باقر العلوم، یا باقر العلوم».

مردم گفتند: جابر هذیان می‌گوید! جابر گفت: چرت‌وپرت نمی‌گویم، از رسول خدا شنیدم که فرمود: تو فرزندی از فرزندان مرا درک خواهی کرد که هم‌نام و هم‌شکل من و شکافنده علم است.

این فرمایش پیامبر باعث شد من به او بگویم باقرالعلوم.

در شرح فقره «دلیل ارادته» نیز جریانی مشابه این را نوشته‌ایم.

این اِخبار از غیب و دستور رسول خدا به جابر، یکی از مؤیدهای شخصیت علمی امام باقر(ع) بود؛ چه اینکه در زمان ایشان، وقتی حدیثی را از پدر بزرگوارش نقل می‌کرد، برخی اعتراض کرده و می‌گفتند: ما شخصی پُرروتر از این فرد ندیدیم! و هنگامی که حدیثی را از رسول خدا نقل می‌کرد می‌گفتند: دروغ‌گوتر از این فرد ندیدیم، پیامبر را ندیده و دارد از او حدیث نقل می‌کند!

اما وقتی سخن جابر را شنیدند و دیدند جابر پای درس و مباحث علمی او شرکت می‌کند، آن حضرت را تصدیق کرده و از محضرش بهره علمی بردند.

عصر امام باقر(ع) دوران شکوفایی دانش و معارف و تشکیل مجالس و محافل علمی و مناظرات بود و حضرت مردم را به تشکیل مجالس علمی ترغیب می‌کردند.

احادیث امام باقر(ع)

«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ: عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ، وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ، فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ»

اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حجّ و ولایت، و هیچ‌یک از آن‌ها آن‌گونه که ولایت مطرح شده، مطرح نگشته‌اند. پس مردم چهار تای اول را گرفتند و ولایت را رها کردند!

نماز ۸۰ آیه – روزه ۳-۴ آیه – حجّ ۴-۵ آیه – ولایت ۱۵۰ آیه

این از نظر کمّیّت.

از نظر کیفیّت ابلاغ هم خدا فرموده: ما از تویِ پیغمبر بدون ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چیزی قبول نمی‌کنیم، «إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»

کیفیت شهادت و دفن امام باقر(ع)

وقت تشییع برگ‌های درخت خرما را بالای تابوت تا آفتاب بر بدن نیفتد

به‌جهت حفظ ادب و احترام یک نفر سواره برای تشییع نیامد چه رسد به اینکه اسب بر روی بدنش بتازانند…

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *