دعای عصر غیبت + ترجمه

توسط | فروردین ۴, ۱۳۹۳ | ادعیه و زیارات

دعای عصر غیبت مخصوص عصرهای جمعه، در غیبت امام زمان(عجل‌الله‌فرجه)

سیدبن‌طاووس (۶۶۴ق) در جمال الاُسبوع، بعد از بیان تعقیبات مختلفۀ نماز عصر جمعه، می‌فرماید: اگر به‌جهت عذری، نتوانستی هیچ‌کدام از این اعمال را انجام دهی، حتماً این دعای عصر غیبت را بخوان که ما از فضل پروردگار، آن را شناختیم.


اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی‏ نَفْسَکَ‏ فَإِنَّکَ‏ إِنْ‏ لَمْ‏ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْکَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.

بار الها! خودت را به من بشناسان؛ زیرا اگر تو خودت را به من نشناسانی، نه خودت را خواهم شناخت و نه رسولت را. خداوندا؛ فرستاده‌ات را به من بشناسان، که اگر او را به من نشناسانی، حجّتت را نخواهم شناخت. بار الها! حجّتت را به من بشناسان، که اگر او را به من نشناسانی، از دینم منحرف و گمراه خواهم شد.

اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِی مِیتَهً جَاهِلِیَّهً وَ لَا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی. اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَنِی لِوَلَایَهِ مَنْ فَرَضْتَ عَلَیَّ طَاعَتَهُ، مِنْ ولایَهِ وُلَاهِ أَمْرِکَ بَعْدَ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ، حَتَّى وَالَیْتُ وُلَاهَ أَمْرِکَ، أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیَّ‌بن‌ابی‌طالبٍ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ عَلِیّاً وَ مُحَمَّداً وَ جَعْفَراً وَ مُوسَى وَ عَلِیّاً وَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُجَّهَ الْقَائِمَ الْمَهْدِیَّ صَلَوَاتُکَ‌عَلَیْهِمْ‌أَجْمَعِینَ.

پروردگارا؛ همچنان که مرا به ولایت کسانی هدایت فرمودی که اطاعتشان بر من واجب است، یعنی ولایت امامان بعد از پیامبرت که درود تو بر ایشان باد، و من ولایت ایشان را به دل پذیرفتم که عبارتند از امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین و امام علیِّ سجاد و امام محمّدِ باقر و امام جعفر صادق و امام موسی کاظم و امام علی‌بن‌موسی الرضا و امام محمّدِ جواد و امام علی هادی و امام حسن عسکری و حضرت حجت که درود تو بر همۀ ایشان باد.

اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِی عَلَى دِینِکَ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَهِ وَلِیِّ أَمْرِکَ‏ الَّذِی سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِکَ، وَ بِإِذْنِکَ غَابَ عَنْ بَرِیَّتِکَ وَ أَمْرَکَ یَنْتَظِرُ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَیْرُ مُعَلَّمٍ بِالْوَقْتِ الَّذِی فِیهِ صَلَاحُ أَمْرِ وَلِیِّکَ فِی الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ کَشْفِ سِرِّهِ.

پروردگارا؛ پس مرا بر دین خودت ثابت‌قدم بدار. و در طاعتت به‌خدمت گیر و دلم را برای ولیّ امرت نرم و فرمان‌بردار گردان. و از آنچه که مخلوقات را به آن آزموده‌ای، مَعافم بدار. و در فرمانبرداری از ولیّ امرت استوارم قرار ده. همو که او را از چشم خلق پنهانش داشتی و به اذن تو از میان مردم غایب شده و منتظر فرمان تو است. و تو بی‌آن‌که کسی به تو آموخته باشد، دانا هستی به آن زمانی که صلاحیّت دارد به ولیّ امرت اجازه دهی تا امر سلطنت الهیّه را آشکار کند و پردۀ غیبت را از جمال خود بردارد.

فَصَبِّرْنِی عَلَى ذَلِکَ؛ حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لَا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ وَ لَا کَشْفَ ما سَتَرْتَ وَ لَا البَحْثَ عَمَّا کَتَمْتَ وَ لَا أُنَازِعَکَ فِی تَدْبِیرِکَ وَ لَا أَقُولَ «لِمَ وَ کَیْفَ وَ مَا بَالُ وَلِیِّ الْأَمْرِ لَا یَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ» وَ أُفَوِّضُ أُمُورِی کُلَّهَا إِلَیْکَ.

پس به من صبر و شکیبایی عنایت فرما تا دوست نداشته باشم آنچه تو کُندی‌اش را می‌پسندی، زودتر انجام شود و آنچه تُندی‌اش را می‌پسندی، به‌تأخیر افتد و آشکارشدن چیزی که تو پنهان کرده‌ای و جستجو از چیزی که تو مخفی نگه داشته‌ای را نخواسته باشم. و در تصمیم‌گیری‌هایت با تو ستیزه و چون‌وچرا نکنم، و نگویم: زمین پر از ظلم و ستم شده است، پس چرا ولیّ امر ظهور نمی‌کند! بلکه تمام امور خویش را به تو واگذار نمایم.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُرِیَنِی وَلِیَّ أَمْرِکَ ظَاهِراً نَافِذَ الْأَمْرِ مَعَ عِلْمِی بِأَنَّ لَکَ السُّلْطَانَ وَ الْقُدْرَهَ وَ الْبُرْهَانَ وَ الْحُجَّهَ وَ الْمَشِیَّهَ وَ الْحَوْلَ وَ الْقُوَّهَ؛ فَافْعَلْ ذَلِکَ بِی وَ بِجَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ، حَتَّى نَنْظُرَ إِلَى وَلِیِّکَ صَلَوَاتُکَ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ ظَاهِرَ الْمَقَالَهِ وَاضِحَ الدَّلَالَهِ هَادِیاً مِنَ الضَّلَالَهِ شَافِیاً مِنَ الْجَهَالَهِ.

بار الها! از تو می‌خواهم که سرپرست اُمورت را به من نشان دهی، درحالی‌که آشکارا همگان مطیعِ دستور او باشند، و البته می‌دانم که چیرگی، قدرت، برهان، دلیل، اراده، جنبش و نیرو همگی از آنِ تو است. پس نعمتت را بر من و همۀ مؤمنین تمام نما تا به ولیِّ تو (که درود تو بر او باد)، بنگریم، درحالی‌که گفتارش آشکار، دلالتش روشن، هدایت‌گر از گمراهی و شفادهنده از نادانی باشد.

وَ أَبْرِزْ یَا رَبِّ مُشَاهَدَتَهُ وَ ثَبِّتْ قَوَاعِدَهُ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَقِرُّ عَیْنُهُ بِرُؤْیَتِهِ وَ أَقِمْنَا بِخِدْمَتِهِ وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ‏ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَتِهِ.

پروردگارا، جمال او را آشکار نما و ارکانش را استوار فرما و ما را از کسانی قرار ده که به‌واسطۀ دیدار او، اشک شوق در چشمشان حلقه می‌زند و ما را به خدمتش بگمار و بر آیین او بمیران و در گروه او محشورمان کن.

اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِیعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ ذَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ، بِحِفْظِکَ الَّذِی لَا یَضِیعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِیهِ رَسُولَکَ وَ وَصِیَّ رَسُولِکَ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ.

بار خدایا، او را از گزندِ هرآنچه خلق کرده‌ای و آفریده‌ای و پدید آورده‌ای و ایجاد نموده‌ای و صورت بخشیده‌ای در پناه خود در آور، و از پیشِ‌رو و پشت‌سر و از طرف راست و چپ و از بالای سر و زیر پا محافظتش فرما، که هرکه تو نگه‌دارش باشی، هرگر تلف نمی‌شود. و پیامبرت و وصیّ پیامبرت(که بر او و خاندانش درود باد) را نیز در وجود او حفظ فرما.

اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِی عُمرِهِ وَ زِدْ فِی أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّیْتَهُ وَ اسْتَرْعَیْتَهُ وَ زِدْ فِی کَرَامَتِکَ لَهُ؛ فَإِنَّهُ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِی، و الطَّاهِرُ التَّقِیُّ الزَّکِیُّ النَّقِیُّ الرَّضِیُّ الْمَرْضِیُّ الصَّابِرُ الشَّکُورُ الْمُجْتَهِدُ.

بار خدایا، و عمرش را طولانی فرما و بر مدّتِ زندگی‌اش بیَفزا و او را در آنچه بر عهده‌اش نهاده‌ای و حفظ آن را از او خواسته‌ای کمک کن و بر اَرج و کرامتی که به او داده‌ای بیفزای، که او است هدایت‌گرِ هدایت‌شده و قیام‌کنندۀ رَه‌یافته، و پاک و پرهیزگار و وارسته و مهذَّب و خرسند و پسندیده و شکیبا و سپاسگزار و سخت‌کوش (در عبادت).

اللَّهُمَّ وَ لَا تَسْلُبْنَا الْیَقِینَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِی غَیْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا وَ لَا تُنْسِنَا ذِکْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِیمَانَ بِهِ وَ قُوَّهَ الْیَقِینِ فِی ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلَاهَ عَلَیْهِ؛ حَتَّى لَا یُقَنِّطَنَا طُولُ غَیْبَتِهِ مِنْ قِیَامِهِ وَ یَکُونَ یَقِینُنَا فِی ذَلِکَ کَیَقِینِنَا فِی قِیَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْیِکَ وَ تَنْزِیلِکَ.

پروردگارا! توفیق عنایت کن که به‌سبب طولانی‌شدن دوران غیبت و بی‌خبریِ ما از او، یقینمان (نسبت به او) از بین نرود و او را و انتظارِ ظهورش را از یاد نبریم و یقینِ کامل ما به ظهور او کاسته نشود و از دعا و درود بر او غفلت نورزیم. تا در نتیجه، طولانی‌شدن غیبتش ما را از ظهورش ناامید نگرداند، و همان‌سان که به قیام پیامبر اکرم و نزول قرآن یقین دارم، به قیام او نیز مطمئن باشم.

وَ قَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِیمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُکَ بِنَا عَلَى یَدَیْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّهَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِیقَهَ الْوُسْطَی.

و دل‌هایمان را در ایمان به او قوی گردان تا اینکه به‌دست او ما را به سرمنزلِ هدایت و شاه‌راه حقیقت و راه میانه و درست برسانی.

وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ وَ اجْعَلْنَا فِی حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِینَ بِفِعْلِهِ.

و ما را در فرمان‌برداری از او نیرومند گردان و در پیروی از او استوار بدار و در حزبِ او و در شمارِ یاران و یاورانش و آنان‌که از کارها و اِقداماتش خرسندند قرارمان ده.

وَ لَا تَسْلُبْنَا ذَلِکَ فِی حَیَاتِنَا وَ لَا عِنْدَ وَفَاتِنَا، حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِکَ لَا شَاکِّینَ وَ لَا نَاکِثِینَ وَ لَا مُرْتَابِینَ وَ لَا مُکَذِّبِینَ.

و این موهبت را در زندگی ما و در هنگام مرگمان از ما سلب مکن تا این‌که ما را بر همین حال بمیرانی، درحالی‌که نه دچار شکّ و دودلی شده باشیم و نه عهدی را شکسته باشیم و نه تردید و نه تکذیبی (نسبت به آن حضرت) ما را فرا گرفته باشد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ أَیِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَ انْصُرْ نَاصِرِیهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِیهِ وَ دَمْدِمْ عَلَى مَنْ نَصَبَ لَهُ وَ کَذَّبَ بِهِ وَ أَظْهِرْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ وَ اسْتَنْقِذْ بِهِ عِبَادَکَ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الذُّلِّ وَ انْعَشْ بِهِ الْبِلَادَ.

بار خدایا، در فرج آن حضرت تعجیل فرما و به یاری خود تأییدش نما و یاورانش را یاری کن و واگذارندگانش را وا گذار، و هرکه به‌دشمنی و تکذیب او برخیزد را نابود کن، و به‌واسطۀ او حقّ را پیروز گردان و بیداد و کژی را از میان بردار و بندگان مؤمنت را از ضعف و زبونی رهایی بخش و به‌برکت وجود او سرزمین‌ها را آباد گردان.

وَ اقْتُلْ بِهِ جَبَابِرَهَ الْکَفَرَهِ وَ اقْصِمْ بِهِ رُءُوسَ الضَّلَالَهِ وَ ذَلِّلِ به الْجَبَّارِینَ وَ الْکَافِرِینَ وَ أَبِرْ بِهِ الْمُنَافِقِینَ وَ النَّاکِثِینَ وَ جَمِیعَ الْمُخَالِفِینَ وَ الْمُلْحِدِینَ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا، حَتَّى لَا تَدَعَ مِنْهُمْ دَیَّاراً وَ لَا تُبْقِیَ لَهُمْ آثَاراً.

و سردمداران کفر را (با شمشیر عدلِ او) به‌قتل رسان و سرانِ گمراهی را دَرهَم کوب و گردن‌کشان و کافران را خوار گردان و منافقان و پیمان‌شکنان و همۀ مخالفان و مُلحِدان را در شرق و غرب عالَم و در خشکی و دریا و در دشت و کوه نابود کن، به‌طوری که هیچ‌یک از آن‌ها را رها نسازی و اثری از ایشان باقی نگذاری.

وَ طَهِّرْ مِنْهُمْ بِلَادَکَ وَ اشْفِ مِنْهُمْ صُدُورَ عِبَادِکَ وَ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى مِنْ دِینِکَ وَ أَصْلِحْ بِهِ مَا بُدِّلَ‏ مِنْ حُکْمِکَ وَ غُیِّرَ مِنْ سُنَّتِکَ، حَتَّى یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَى یَدَیْهِ غَضّاً جَدِیداً صَحِیحاً لَا عِوَجَ فِیهِ وَ لَا بِدْعَهَ مَعَهُ، حَتَّى تُطْفِئَ بِعَدْلِهِ نِیرَانَ الْکَافِرِینَ.

شهرهایت را از لوث وجود آن‌ها پاک گردان و انتقام بندگانت را از ایشان بگیر و آنچه از دینت کهنه شده است، به‌وسیلۀ او نو گردان و احکام و قوانینی که دستخوشِ تغییر و تحریف گشته را اصلاح فرما تا اینکه دین تو به‌دست او تازه و نو و درست و خالی از کجی و بدعت شود تا با عدالتِ او، آتش‌های کافران را خاموش سازی.

فَإِنَّهُ عَبْدُکَ الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ ارْتَضَیْتَهُ لِنَصْرِ دِینِکَ وَ اصْطَفَیْتَهُ بِعِلْمِکَ وَ عَصَمْتَهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَ بَرَّأْتَهُ مِنَ الْعُیُوبِ وَ أَطْلَعْتَهُ عَلَى الْغُیُوبِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ نَقَّیْتَهُ مِنَ الدَّنَسِ.

چراکه او، بندۀ تو است، بنده‌ای که او را برای خودت برگزیدی و برای یاریِ دینت پسندیدی و با علمِ خود انتخابش کردی و از گناهان، مصونش داشتی و از عیب‌ها پاکش ساختی و او را بر غیب‌ها آگاه ساختی و به او نعمت عطا کردی و از پلیدی پاکش ساختی و از آلودگی پاکیزه‌اش داشتی.

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الْأَئِمَّهِ الطَّاهِرِینَ وَ عَلَى شِیعَتِهِ الْمُنْتَجَبِینَ وَ بَلِّغْهُمْ مِنْ آمَالِهِمْ [أَفْضَلَ] مَا یَأْمُلُونَ وَ اجْعَلْ ذَلِکَ مِنَّا خَالِصاً مِنْ کُلِّ شَکٍّ وَ شُبْهَهٍ وَ رِیَاءٍ وَ سُمْعَهٍ، حَتَّى لَا نُرِیدَ بِهِ غَیْرَکَ وَ لَا نَطْلُبَ بِهِ إِلَّا وَجْهَکَ.

بار خدایا، بر او و بر پدرانش، آن امامانِ پاک، و بر شیعیانِ ناب و زبده‌اش درود فرست و آنان را به برترین آرزوهایشان برسان، و این (دعا و عرض‌ارادت ما به آن حضرت) را از هرگونه شکّ و شبهه و خودنمایی و شهرت‌طلبی خالص گردان تا با آن، غیرِ تو را نخواهیم و جز خشنودیِ تو را نجوییم.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّهَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَینا وَ کَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا.

بار خدایا، به‌درگاه تو شکوه می‌آوریم از فقدانِ پیامبرمان، و غیبتِ اماممان، و سختی روزگارمان و گرفتارشدنمان به فتنه‌ها، و هم‌دستیِ دشمنان علیه ما، و فراوانیِ دشمن و اندک‌بودن تعدادمان!

اللَّهُمَّ فَفَرِّجْ ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامٍ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ‏، إِلَهَ الْحَقِّ آمین.

بار خدایا، پس با گشایشی هرچه سریع‌تر و نصرتی توانمند از جانبِ خودت و با ظاهرساختنِ پیشوایِ عادل(امام زمان) این گرفتاری‌ها را از ما برطرف فرما، آمین ای معبودِ راستین.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُکَ أَنْ تَأْذَنَ لِوَلِیِّکَ فِی إِظْهَارِ عَدْلِکَ فِی عِبَادِکَ وَ قَتْلِ أَعْدَائِکَ فِی بِلَادِکَ، حَتَّى لَا تَدَعَ لِلْجَوْرِ یَا رَبِّ دِعَامَهً إِلَّا قَصَمْتَهَا وَ لَا بَقِیَّهً إِلَّا أَفْنَیْتَهَا وَ لَا قُوَّهً إِلَّا أَوْهَنْتَهَا وَ لَا رُکْناً إِلَّا هَدَمْتَهُ وَ لَا حَدّاً إِلَّا فَلَلْتَهُ وَ لَا سِلَاحاً إِلَّا أَکْلَلْتَهُ وَ لَا رَایَهً إِلَّا نَکَّسْتَهَا وَ لَا شُجَاعاً إِلَّا قَتَلْتَهُ وَ لَا جَیْشاً إِلَّا خَذَلْتَهُ.

بار خدایا، از تو می‌خواهیم که به ولیّ خودت اجازۀ ظهور دهی تا عدالتِ تو را در میان بندگانت آشکار (و برقرار) سازد و دشمنان تو را از روی زمین براندازد، به‌طوری‌که همۀ تکیه‌گاه‌ها و پایگاه‌های ستم را دَرهَم شکنی و بقایای آن را نیست و نابود سازی و قدرت و توانش را به‌کلی سست گردانی و اَرکانش را ویران سازی و مقهور و بی‌اثرش نمایی و سلاح‌هایش را از کار بیاندازی و پرچم‌هایش را سرنگون کنی و دلاورانش را به‌هلاکت رسانی و سپاهیانش را خوار سازی.

وَ ارْمِهِمْ یَا رَبِّ بِحَجَرِکَ الدَّامِغِ وَ اضْرِبْهُمْ بِسَیْفِکَ الْقَاطِعِ وَ بَأْسِکَ الَّذِی لَا تَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ.

و  خدایا آنان را به سنگ‌های کوبنده‌ات سنگ‌باران کن و شمشیر بُرّان و تازیانۀ عذابت را که از مردمانِ مُجرم و گنه‌کار باز نمی‌داری، بر آنان فرود آور.

وَ عَذِّبْ أَعْدَاءَکَ وَ أَعْدَاءَ دِینِکَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِیَدِ وَلِیِّکَ وَ أَیْدِی عِبَادِکَ الْمُؤْمِنِینَ.

و دشمنان خودت و دشمنان فرستاده‌ات(که درودهای تو بر او و خاندانش) را به‌دست ولیَّت و به‌دستان بندگان مؤمنت عذاب فرما.

اللَّهُمَّ اکْفِ وَلِیَّکَ وَ حُجَّتَکَ فِی أَرْضِکَ هَوْلَ عَدُوِّهِ وَ کَیْدَ مَنْ کَادَهُ وَ امْکُرْ بِمَنْ مَکَرَ بِهِ وَ اجْعَلْ دَائِرَهَ السَّوْءِ عَلَى مَنْ أَرَادَ بِهِ سُوءاً.

بار خدایا، ولیِّ خود و حجّتت در روی زمین را از هراس و قدرت دشمنش و از توطئۀ سوءقصدکنندگان علیه او نگه دار و با هرکس که به او مکر می‌ورزد، مکر نما، و بدخواهانش را در چنبرۀ بلاها و سختی‌ها گرفتار کن.

وَ اقْطَعْ عَنْهُمْ مَادَّتَهُمْ وَ أَرْعِبْ لَهُ قُلُوبَهُمْ وَ زَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَ خُذْهُمْ جَهْرَهً وَ بَغْتَهً، وَ شَدِّدْ عَلَیْهِمْ عَذَابَکَ وَ أَخْزِهِمْ فِی عِبَادِکَ، وَ الْعَنْهُمْ فِی بِلَادِکَ‏ وَ أَسْکِنْهُمْ أَسْفَلَ نَارِکَ وَ أَحِطْ بِهِمْ أَشَدَّ عَذَابِکَ وَ أَصْلِهِمْ نَاراً وَ احْشُ قُبُورَ مَوْتَاهُمْ نَاراً وَ أَصْلِهِمْ حَرَّ نَارِکَ.

و دستشان را از سر او کوتاه فرما و دل‌هایشان را از او هراسان گردان و گام‌هایشان را بلرزان و آشکارا و ناگهانی فرو گیرشان و عذابت را بر ایشان سخت گردان و در میان بندگانت رسوایشان ساز و آنان را در عالَم، ملعون و مطرود گردان و در قعر آتشِ دوزَخَت جایشان ده و آنان را در احاطۀ سخت‌ترین عذاب‌هایت در آور و در آتش بسوزانشان و قبرهای مردگانشان را پُر از آتش کن و گرمای آتش دوزخت را به آنان بچشان.

فَإِنَّهُمْ أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ‏ وَ أَضَلُّوا عِبَادَکَ و أخرَبُوا بِلادَکَ.

به‌درستی که آن‌ها نماز را ضایع نمودند و از شهوت‌ها پیروی کردند و بندگانت را به‌گمراهی کشاندند و سرزمین‌هایت را ویران نمودند.

اللَّهُمَّ وَ أَحْیِ بِوَلِیِّکَ الْقُرْآنَ وَ أَرِنَا نُورَهُ سَرْمَداً لَا ظُلْمَهَ فِیهِ.

بار خدایا، با (ظهور ولیّ خودت، قرآن را زنده ساز و نورش را به ما بنمایان، آن نوری که جاودانه است و هیچ تاریکی در او راه ندارد.

وَ أَحْیِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَیِّتَهَ وَ اشْفِ بِهِ الصُّدُورَ الْوَغِرَهَ وَ اجْمَعْ بِهِ الْأَهْوَاءَ الْمُخْتَلِفَهَ عَلَى الْحَقِّ.

و به‌برکت وجود او، دل‌های مرده را زنده گردان، و سینه‌های پُرکینه را شفا بخش، و عقاید و آراء مختلف را بر محور حقّ جمع گردان.

وَ أَقِمْ بِهِ الْحُدُودَ الْمُعَطَّلَهَ وَ الْأَحْکَامَ الْمُهْمَلَهَ، حَتَّى لَا یَبْقَى حَقٌّ إِلَّا ظَهَرَ وَ لَا عَدْلٌ إِلَّا زَهَرَ.

و حدود تعطیل‌شده و احکام فرونهاده و متروک‌شدۀ الهی را جاری گردان تا آن‌که حقّ به‌طور کامل آشکار شود و عدالت کاملاً فروزان گردد.

وَ اجْعَلْنَا یَا رَبِّ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ مُقَوِّیَهِ سُلْطَانِهِ وَ الْمُؤْتَمِرِینَ لِأَمْرِهِ وَ الرَّاضِینَ بِفِعْلِهِ وَ الْمُسَلِّمِینَ لِأَحْکَامِهِ وَ مِمَّنْ لَا حَاجَهَ بِهِ إِلَى التَّقِیَّهِ مِنْ خَلْقِکَ.

خدایا، ما را از مددکارانِ او و تقویت‌کنندگانِ حکومتش و اطاعت‌کنندگانِ فرمانش و از آنانی قرار ده که به کارها و اِقدامات او راضی و در برابر احکامش تسلیم هستند و از کسانی که به تقیه از مخلوقاتت نیازی ندارند.

و أَنْتَ یَا رَبِّ الَّذِی تَکْشِفُ الضُّرَّ وَ تُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاکَ وَ تُنَجِّی مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ، فَاکْشِفِ الضُّرَّ عَنْ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْهُ خَلِیفَهً فِی أَرْضِکَ، کَمَا ضَمِنْتَ لَهُ.

خدایا، این تویی که رنج و گرفتاری‌ها را برطرف می‌کنی و دعای درمانده را اجابت می‌فرمایی و از اندوهِ بزرگ نجات می‌بخشی؛ پس گرفتاری را از ولیِّ خودت برطرف فرما و او را همچنان‌که خود برایش ضمانت کرده‌ای، جانشین در زمینت قرار ده.

اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنْ خُصَمَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ‌السَّلَامُ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنْ أَعْدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ‌السَّلَامُ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ الْحَنَقِ وَ الْغَیْظِ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ‌السَّلَامُ،‏ فَإِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ ذَلِکَ فَأَعِذْنِی وَ أَسْتَجِیرُ بِکَ فَأَجِرْنِی.

بار خدایا، مرا از مخالفان با اهل‌بیت پیامبرت% قرار مده، و مرا از دشمنان خاندانِ پیامبرت قرار مده، و مرا از خشم‌گیرندگان بر ایشان قرار مده، به‌راستی که من از این حالت به تو پناه می‌برم، پس امانم ده، و پناهندۀ درگاه تو می‌شوم، پس حمایتم نما.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی بِهِمْ فَائِزاً عِنْدَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِین‏.

بار خدایا، بر محمد و آل‌محمد درود فرست و به‌آبروی آنان مرا در دنیا و آخرت از رستگاران و مقرّبان درگاهت قرار ده. آمین، ای خداوند جهانیان.

معرفی کتاب: غروب غیبت؛ شرح دعای عصر غیبت

۱ دیدگاه

  1. سخن بلاگ

    سلام
    خیلی عالی
    یک صوت دعا هم قسمت بالاش بذارید بهتر میشه.

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *