تشیع یعنی برائت و تبری

توسط | دی ۲۰, ۱۳۹۲ | شیعه‌شناسی

تبری از پیشوایان گمراهی

مراد از امام، حاکم نیست، حکومت غیر از امامت است، حکومت وظیفه‌ای از وظایف امام است، مقام امامت، مقامی است الهی که قابل غصب نیست، آنچه که غصب شد، یکی از وظایف امام بود که غارت شد! تبری ما از ائمه ضلال، یک وظیفه شرعی است؛ بلکه بازگشتش به اصل امامت است.

لطفاً اگر وحدتی متعصب هستید این متن را نخوانید؛ زیرا این متن در حدّ میخ چوبین است!

تبری از بیعت‌شکنان غدیر

در غدیر خم مقام امامت برای علی‌بن‌ابی‌طالب ثابت شد و همه مردم حتی شیخین (ابوبکر و عمر) با او بیعت کردند. بعد از رحلت نبی مکرم، شیعه همچنان بر بیعت خود باقی ماند و آنها بودند که نقض بیعت کردند! علت اصلی اختلاف بین مسلمین، ابوبکر و عمر بودند که بیعت خود را شکستند و از راهی که خدا و پیامبر برای مردم ترسیم کرده بودند، منحرف شدند و در نتیجه راه دو تا شد.

و این کار، ظلم است، باطل و خلاف مراد خدا و رسول است، ولی آنها توقع دارند که ما باطل‌بودن این مسیر را اعلان نکنیم، در مقابل این باطل، لب فرو بندیم و ساکت باشیم! اگر دلیل بر نسخ حکم غدیر دارید، بیاورید و الا ما بر بیعت خود ثابت‌قدم خواهیم ماند.

و لازمه اعتقاد به بطلان، تبری از آن طریق است. وقتی کسی قائل به بطلان رأی و عقیده‌ای باشد، قهرا از آن بیزاری می‌جوید، این یک حکم عقلی است.


شیعه یعنی تبری

تشیع، صرف محبت نیست، بلکه تشیع یعنی تبری وگرنه خیلی از اهل‌تسنن و حتی بی‌دین‌ها حضرت را دوست دارند، تشیع یعنی بیزاری از ظالمین و منحرفین.

اگر برائت را از شیعه بگیریم در واقع دین را از او گرفته‌ایم.

آمد خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: فلانی ولایت شما را قبول دارد اما در مسئله برائت از دشمنان شما ضعیف است! حضرت فرمود: «هَیْهَاتَ کَذَبَ مَنِ ادَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا»


تبری و لعنِ چه کسی؟

واژه «لعن» هم یعنی همان تبری، لام و عین و نون که موضوعیت ندارد، لعن یکی از مظاهر تبری است، قرآن مکرر از این واژه استفاده کرده است، به‌عنوان یک کبرای کلی، ظالمین را لعن فرموده است، صغری هم قطعی است که به اهل بیت پیامبر ظلم شده است. حال چه کسی ظلم کرده است؟ اگر مصادیق این صغری مشخص شد، چرا به اسم لعن نکنیم؟! اهل بیت مظلومند، پس ظالم دارند و به نصّ قرآن می‌توان ظالمشان را لعن نمود.

مگر می‌شود قضایای صدر اسلام و حمله به خانه فاطمه سلام‌الله‌علیها را منکر شد؟! چیزی که حتی ابن‌تیمیه انکار نکرده است! حال، عامل آن ظلم‌ها چه کسی بوده است؟ وقتی عاملش مشخص شد، او را دوست داشته باشیم؟ آیا بین حبّ و بغض واسطه هست؟ آیا بین تولی و تبری واسطه وجود دارد؟


تفاوت برائت و ولایت و تبرِّی و تولِّی

برائت به‌معنای بیزاری‌جستن در دل و قلب است و این یکی از اصول دین بوده چنانچه در روایات فرمودند: «هل الدین الا الحبّ و البغض؟»، مگر دین چیزی غیر از دوستی و بیزاری است؟!

اما تبری به‌معنای اظهار برائت است، یا با زبان یا با عمل! و این یکی از فروع دین است و همه فروع دین عملی هستند و تولی و تبری قلبی معنا ندارد.

«بیزاری در دل کافی نیست؛ زیرا علاوه بر برائت، تبری نیز واجب است و باید بیزاری را حداقلّ به‌صورت لعن علنی ساخت».

کسی که بگوید من در دل از آن‌ها بیزارم اما لعنشان نمی‌کنم، مانند کسی است که بگوید من قلبم با خداست اما نماز نمی‌خوانم!


مقایسه لعن بر ابوبکر و عمر با مرگ بر آمریکا و اسرائیل

آمریکا و اسرائیل دشمن شیعه و ایران است و نه‌تنها بیزاری قلبی از آن‌ها لازم است؛ بلکه تبری علنی و سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نیز لازم است! برائت و تبری و لعن غاصبین خلافت امیرالمؤمنین و ظالمین به اهل بیت ضرورت دارد.

بلکه برائت و تبری از غاصبین خلافت اولویت دارد؛ زیرا ریشه تمام شرور و ظلم‌هایی که الآن در عالم وجود دارد، سقیفیانی بودند که حقّ امیرالمؤمنین را غارت کردند.

برخی می‌گویند لعن ابوبکر و عمر باعث تحریک وهابیت شده و ممکن است به شیعیان آسیب برسانند! گوییم: شعار نابودی آمریکا و اسرائیل هم گاهی باعث خشم دشمن و به‌گلوله‌بستن مسلمانان می‌شود!


حرف‌های کلیشه‌ای!

برخی افراد چند کلمه حرف کلیشه‌ای یاد گرفته و یکسره همان را مثل طوطی تکرار می‌کنند! هرچه برایشان استدلال و آیه و روایت بخوانی چند لحظه بعد دوباره حرف خودشان را می‌زنند! برخی اهل فهم نیستند و بنایشان هم بر فهم نیست! فقط می‌خواهند اعتراض کرده و مخالفت کنند.

لعن باعث کشته‌شدن شیعیان می‌شود!

این یک دروغ است، چه اینکه اگر کمی در حوادثی که رخ می‌دهد دقت کنند می‌بینند داعش و وهابیت هم سنی را می‌کشد هم شیعه را! و این کشت‌وکشتار اصلاً مسئلۀ اعتقادی نیست که به شعائر و حرف‌های ما ربطی داشته باشد!

مسئله سیاسی است.یک گروه وهابی‌مسلک، قدرت‌طلب، خائن و خبیث به‌نام آل‌سعود هستند که برای حفظ منافع خود دست به هر جنایتی می‌زنند و شیعه، سنی، ایزدی و مسیحی برایشان فرقی ندارد.

خیلی روشن است که مسئله، مسئلۀ قدرت‌طلبی در خاورمیانه است، نه مسئلۀ مذهب و لعن و اعتقادات.

عجیب است مستبصری چون حسن شحاته در مصر دست از برائت و تبری برنمی‌دارد تا اینکه کشته می‌شود و ما در کشور شیعه از ترس یک مشت سنی دست از لعن و تبری خود بر می‌داریم! و این باعث می‌شود آن‌ها روزبه‌روز پرروتر و پرتوقع‌تر شده و انتظار چشم‌پوشی شیعه از همه باورهای خود را دارند!

بی‌بصیرتی برخی متدینین

متأسفانه گاهی از برخی افراد متدیّن و حتی روحانی سخنانی شنیده می‌شود که انسان را شگفت‌زده می‌کند! حرف‌هایی را از برخی مراجع تقلید نقل کرده و از آن برداشت‌های شخصی کرده و بعضاً می‌پندارند که انسان برائت قلبی نیز نباید داشته باشد!

آخر کج‌فهمی تا چه حدّ! بی‌بصیرتی تا چه اندازه!

چرا برخی توقع دارند مراجع به‌طور علنی در رسانه‌ها اعلان کنند که لعن کنید و تبری بجویید؟!

جایگاه مرجعیت جایگاه حساسی است و یک حرفشان در عالم موج ایجاد می‌کند! نباید توقع داشت همه چیز را ایشان به ما گوشزد کنند، مواضع علما روشن است و کمی هم باید ما چشم و گوش خود را باز کنیم.

منبع: سید علی میلانی؛ سید مهدی فقیه امامی و…

۷ دیدگاه ها

  1. علی

    به همه عزیزان سفارش می کنم از خواندن زیارت عاشورا غافل نشوید

    پاسخ
  2. مهدی

    با سلام، اینکه تبری در کنار تولی از ملزومات اعتقادات شیعه هست شکی نیست ولی باید دقت داشت که ما به عنوان مسلمان در هر کاری اول از همه باید عمل مان را به قرآن عرضه کنیم. بعد از آن اگر ابهامی بود به سیره ی معصومین، و آن هم به آن چیزی که از منابع معتبر و یا از قول مراجع و علمای موثق نقل شده، مراجعه کنیم. در مورد مسئله ی تبری هم من توصیه میکنم قبل از اینکه در این راه دچار افراط شویم این آیات شریفه قرآن را مد نظر بگیریم و مواظبت کنیم تا حرف و عمل مان بر این آموزه ها مطابقت داشته باشد.

    ۱. سوره المائدة
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ [۸] (دشمنی شما باعث خارج شدن شما از مدار عدل و انصاف نشود)

    ۲. سوره الأنعام
    وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ [۱۰۸] (فحاشی و بد زبانی پاسخی با همان زبان خواهد داشت)

    ۳. سوره النور

    الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ [۲۶](طبق این آیه ی شریفه همسران پیغمبر نمیتوانند در زمانی که با آن حضرت زندگی میکردند خبیث بوده باشند چون آن حضرت اولین عمل کننده به چنین دستورالعملی بوده اند. لذا دادن نسبتهای ناروا به همسران ایشان
    اهانت به خود آن بزرگوار خواهد بود)

    پاسخ
  3. سید علی

    کمال الدین محبتنا و البرائه من عدونا .

    پاسخ
  4. سید محمد حسینی الست

    احسنت
    بسیار کامل بود
    جامع افراد و مانع اغیار
    استفاده کردیم

    پاسخ
  5. سعید آرانی

    تا بغض دشمنان اهل بیت را نداشته باشیم ، دوستی با اهل بیت ممکن نیست ، از خائن که خوبی به آدمیزاد نمیرسه ، ملعونین خائنین محض اند .

    پاسخ
  6. عباس

    این چرت و پرت ها چیه میگویی مردک خدا تو را لعنت که مایع اختلافی یا نفهمی یا دشمنی
    ——
    پاسخ: توصیه ابتدای پست را برای امثال شما نوشتم، کاش به آن عمل کرده و اینقدر خود را اذیت نمی‌کردید و وزر و وبال لعنِ بی‌جا را برای خود نمی‌خریدید!
    آرزومندم بیشتر مطالعه کنید و به‌دور از تعصب و نادانی سخن برانید

    پاسخ
  7. مومنی

    خدا پدر و مادرت رو بیامرزه،

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *