فهرست مطالب
خلاصه کتاب آب را گل نکنیم
فصل اول: تبری، یکی از اعتقادات شیعه
نتیجه ستیزنکردن با باطل، مقبول واقع شدن آن و همگرایی با دشمن است. «لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
تبری متوقف بر بصیرت و شناخت حق و باطل
نهج البلاغه، حکمت ۲۶۲: یکی از یاران امیرالمؤمنین به شک افتاد؛ حضرت: تو حق را نشناختی تا اهلش را بشناسی، باطل را هم نشناختی تا اهلش را بشناسی.
شیوههای تبری:
- تبری قلبی: بستن دریچه مهر و محبت به روی دشمنان اولیای دین و گشودن پنجره بغض درونی به سوی آنها؛
- تبری زبانی: به صورت مجاز، نه فحش و ناسزاگویی و هرزهگویی؛
- تبری عملی: نداشتن تشبه به کفار؛ امیرالمؤمنین علیهالسلام: «…قلّ من تشبّه بقوم الّا اوشک ان یصیر منهم»؛ ازدواجنکردن با کفار؛ استفادهنکردن از ذبیحه آنها و در نتیجه کاستن توان اقتصادیشان.
فصل دوم: نکاتی در باب تبری
برای بهدستآوردن سیره ائمه باید توصیهها و روایات ایشان را در کنار سبک زندگی ایشان بررسی کنیم.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در ایام جنگ صفین، وقتی شنیدند برخی اصحاب به شامیان ناسزا میگویند، فرمود: «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ» در خطبه ۲۰۶
باید حساب سردمداران کفر را از مستضعفین جدا کرد، چون ایشان همانند ما از کودکی با محبت مقدساتشان بزرگ شدهاند.
امام علی علیهالسلام: قَصَمَ ظَهْرِی عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ (بیتقوا) وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ (مقدسنما) فَالْجَاهِلُ یَغُشُّ النَّاسَ بِتَنَسُّکِهِ وَ الْعَالِمُ یَغُرُّهُمْ بِتَهَتُّکِهِ.
امام صادق علیهالسلام خطاب به عبد الاعلی: … وَ اللَّهِ مَا النَّاصِبُ لَنَا حَرْباً بِأَشَدَّ عَلَیْنَا مَئُونَهً مِنَ النَّاطِقِ عَلَیْنَا بِمَا نَکْرَهُ … کافی، ج۲، ص۲۲۲ باب الکتمان
سلامکردن امام صادق علیهالسلام به دشنامدهنده
ابنمسکان از امام صادق علیهالسلام: گمان میکنم اگر پیش تو علی علیهالسلام را شماتت کنند، اگر بتوانی، بینی توهینکننده را میخوری! گفتم: بله فدایت شوم، من و خانوادهام اینگونهایم.
حضرت: این کار را انجام نده، بهخدا سوگند که گاهی شنیدهام شخصی به امیرالمؤمنین دشنام میدهد و بین من و او یک ستون بیشتر فاصله نیست؛ پس خودم را پشت آن پنهان کردم، وقتی نمازم تمام شد، از کنارش ردّ شدم و با او مصافحه کردم!
دانشمند: بهجای اینکه با جاهل مبارزه کنیم، با جهل مبارزه کنیم. خیلی از سنیها استضعاف فرهنگی دارند.
تقیه
شیعه همیشه در اقلیت بوده و چارهای جز تقیه ندارد. اهل بیت هم گاهی تقیه میکردند و یارانشان را توصیه به تقیه مینمودند.
امام سجاد علیهالسلام: یَغْفِرُ اللَّهُ لِلْمُؤْمِنِینَ کُلَّ ذَنْبٍ وَ یُطَهِّرُ مِنْهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ مَا خَلَا ذَنْبَیْنِ تَرْکَ التَّقِیَّهِ وَ تَضْیِیعَ حُقُوقِ الْإِخْوَانِ. بحار، ج۷۲، ص۴۱۵
امام رضا علیهالسلام: لَا دِینَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا تَقِیَّهَ لَهُ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْمَلُکُمْ بِالتَّقِیَّهِ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَمَنْ تَرَکَهَا قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَیْسَ مِنَّا … بحار، ج۵۲، ص۳۲۱
امام صادق علیهالسلام: عَلَیْکُمْ بِالتَّقِیَّهِ فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَجْعَلْهُ شِعَارَهُ وَ دِثَارَهُ مَعَ مَنْ یَأْمَنُهُ لِتَکُونَ سَجِیَّتَهُ مَعَ مَنْ یَحْذَرُهُ. بحار، ج۷۲، ص۳۹۵
به امام صادق علیهالسلام عرضه شد: إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یَسُبُّهُمْ فَقَالَ مَا لَهُ لَعَنَهُ اللَّهُ تَعَرَّضَ بِنَا قَالَ اللَّهُ وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ الْآیَهَ قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع فِی تَفْسِیرِ هَذِهِ الْآیَهِ- لَا تَسُبُّوهُمْ فَإِنَّهُمْ یَسُبُّوا عَلَیْکُمْ فَقَالَ مَنْ سَبَّ وَلِیَّ اللَّهِ فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ.
فصل سوم: روایت نهم ربیع، رفع قلم
مشهور در قتل عمر، اواخر ذیالحجه سال ۲۳ق
شیخ مفید در مسار الشیعه: ص۴۲: در ۲۶ ذیالحجه سال ۲۳ عمربنخطاب مجروح و در ۲۹ ماه مرد.
ابنادریس در سرایر ج۱، ص۴۱۹: برخی میپندارند نهم ربیع است که غلط است به اجماع مورخین.
بنابر قولی عمربنسعد بهدست مختار ثقفی کشته شد.
اشکالات متنی روایت:
یَا مُحَمَّدُ! …وَ أَمَرْتُ الْکِرَامَ الْکَاتِبِینَ أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ مِنْ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَ لَا أَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئاً مِنْ خَطَایَاهُمْ کَرَامَهً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ،…
گویا ربوبیت تشریعی خداوند در این سه روز برداشته میشود و به کسی کاری ندارند!
تناقض با قرآن: فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ. وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ.
تناقض با روایات: … وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.
نظر مراجع: روایت مزبور صحیح نیست. تبریزی، مکارم، فاضل.
فصل چهارم: وحدت اسلامی
مراد از وحدت، یکیشدن عقاید نیست؛ بلکه اجتناب از تحریک و درگیری است «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ». منظور از وحدت، توجه به دشمن مشترک است. دشمنی که در باطل خود با یکدیگر متحدند. «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»
زینت اهل بیت باشیم. باید دستورات ائمه در تعامل با اهلتسنن را عمل کنیم، بدون اینکه سر سوزنی از عقایدمان کوتاه بیاییم.
در نهم ربیع چه کنیم؟
یکی از وظایف ما، شناخت و شناساندن امام زمان عج است؛ پس بیاییم به مناسبت آغاز امامت ایشان، در شب و روز نهم ربیع در راستای معرفت ولی عصر عج فعالیت داشته باشیم.
سیدبنطاوس در اقبال: …فإذا کانت وفاه مولانا الحسن العسکری علیه السلام کما ذکر هؤلاء لثمان خلون من ربیع الأوَّل، فیکون ابتداء ولایه المهدی علیه السلام على الأمّه یوم تاسع ربیع الأوّل، فلعلّ تعظیم هذا الیوم و هو یوم تاسع ربیع الأوّل لهذا الوقت المفضّل و العنایه لمولى المعظّم المکمّل.
آب را گل نکنیم؛ سید حجت سبحانلو و مهدی شاندیزی
نقل مطالب بهمعنای تأیید همۀ محتوا نیست. ن.ک: تگ وحدت اسلامی
لطفا در اقدامی جهت تبری عملی مطلبی درباره تحریم محصولات سعودی شامل همه کالاهای سعودی که در بازار ایران یافت میشود (یا بازار کشورهایی همچون عراق شیعی؛ ب زبان عربی) قرار دهید تا با اطلاع رسانی و آگاهی رسانی بیشتر از پیش در تحریم این محصولات اقدام شود. روغنهای صافولا (نسترن، آفتاب، لادن، بهار)، آبميوه، كيك و كلوچه پچپچ، رانی، سس گلوریا، رستورانهای البیک.
با سلام
این امر مستلزم یک تحقیق میدانی از منابع معتبر هست که از عهدۀ بنده خارج است.
متأسفانه بازار سیاهنمایی گرم است و برخی شرکتها برای منافع اقتصادی خودشون از باورهای مردم سوءاستفاده کرده و شایعاتی رو مبنی بر وابستگی شرکتهای رقیب به اسرائیل و یهود و وهابیت و دراویش و… پخش میکنند تا رقیبان را از رده خارج کنند؛ لذا سخنگفتن در این زمینه بسیار مشکل هست.