آداب و نکات ناخن گرفتن

توسط | دی ۸, ۱۳۹۱ | آداب و رسوم

پروردگار بی‌همتا، در سر انگشت‌های آدمی، ناخن را قرار داد تا همچون سپر، از انگشتان انسان محافظت و در انجام کارها، او را کمک کند. حدیث مفضّل

اهمیت کوتاه‌کردن ناخن

از ما نیست کسی که موی عانه را نتراشد و ناخن را کوتاه نکند و سبیل خود را از ته نچیند.
یکی از سنّت‌های الهی و آداب اسلامی، کوتاه‌کردن ناخن‌هاست که در پیشگیری از بیماری‌ها و زیاد شدن رزق و روزی و برطرف‌شدن فراموشی، اثر شگرفی دارد.
حضرت باقر علیه‌السلام: وقتی ناخن بلند می‌شود جایگاه شیطان (میکروب) است و فراموشی از آن سرچشمه می‌گیرد.

پیامبر: ناخن‌هایتان را بگیرید؛ زیرا شیطان (میکروب) بین گوشت و ناخن روان می‌شود.
ناپیداترین راهی که شیطان بر آدمی تسلط پیدا می‌کند، لانه‌کردن در زیر ناخن‌هاست.
ناخن‌هایتان را مثل ناخن پرندگان بلند نکنید؛ زیرا چرک و آلودگی زیر آن جای می‌گیرد.

نقل شده که مدتی وحی بر پیامبر عزیزمان نازل نشد. یاران حضرت، علت تأخیر وحی را جویا شدند، حضرت فرمودند: چگونه وحی قطع نشود وحال‌اینکه شما ناخن نمی‌گیرید و چرک انگشتانتان را برطرف نمی‌کنید؟!

بهترین زمان برای گرفتن ناخن

ناخن‌گرفتن در روز جمعه، ایمنی‌بخش از نابینایی و جذام (خوره) و پیسی و دیوانه‌شدن است. روزی را زیاد و فقر را از بین می‌برد.
[کوتاه‌کردن ناخن‌ها در روز جمعه، به‌حدّی مطلوب است که فرموده‌اند:] اگر ناخن‌هایتان کوتاه است و نیازی به گرفتن ندارد، آنها را با سوهان بسایید [تا از آثار و فواید آن، بهره‌مند شوید]
گرفتن ناخن در هر جمعه، باعث پاکیزگی تا جمعۀ بعدی است.
شخصی می‌گوید: به حضرت عرض کردم: شنیده‌ایم برای فزونی روزی، اگر انسان، در فاصلۀ بین اذان صبح تا طلوع آفتاب، مشغول خواندن تعقیبات باشد، تأثیرش بیشتر است از اینکه [برای تجارت] به شهرها سفر کند! حضرت فرمودند: می‌خواهی کاری به تو بیاموزم که تأثیرش از این هم بیشتر باشد؟ گفتم: بله؛ فرمود: ناخن‌گرفتن و کوتاه‌کردن موی صورت در هر جمعه؛ اگرچه به ساییدن ناخن باشد.
گرفتن ناخن در پنجشنبۀ هر هفته، چشم‌درد را برطرف می‌کند.
و خوب است شخصی که در پنجشنبه ناخن می‌گیرد، یک ناخن را نگه دارد و روز جمعه بگیرد.
البته با وجود این‌همه تأکید برای ناخن‌گرفتن روز جمعه، اگر ناخن شخصی در روزهای دیگر هفته، خیلی بلند شد، نباید برای رسیدن جمعه صبر کند.

روش و شیوۀ ناخن‌گرفتن؛ بایدها و نبایدها

ناخن گرفتن

در همۀ روزهای هفته، خوب است ناخن‌گرفتن، از انگشت کوچک دست چپ، شروع و به انگشت کوچک دست راست، پایان پذیرد؛ غیر از روز پنجشنبه، که بهتر است از انگشت کوچک دست راست، شروع و به انگشت کوچک دست چپ، تمام شود.

در حدیث دیگر منقول است: حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله، به مردان می‌فرمود: ناخن را از ته بگیرید، و زنان را می‌فرمود: اندکی بلندتر بگذارید، که زینت شما است.

حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله نهی فرمود از گرفتن ناخن به دندان.

دفن‌کردن ناخن

یکی از سنّت‌ها این است که انسان بعد از کوتاه‌کردن ناخن و مو و کشیدن دندان، آنها را زیر خاک دفن کند.

دیگر توصیه‌ها

برای حفظ سلامتی ناخن‌ها، باید آنها را تمیز نگه داشته و به موقع کوتاه نماییم.
استفاده زیاد از لاک‌پاک‌کن‌ها، ناخن‌ها را خشک و تُرد و شکننده می‌کند؛ و نیز زیاده‌روی در استفاده از شوینده‌ها. استفاده از دستکش هنگام نظافت و شستشو.
بیش از دو بار در ماه از پاک‌کننده‌های لاک استفاده نکنید.!! تالی فاسد!

اگر ناخن‌های خشک دارید، هر دو روز یک‌بار آنها را به‌مدت بیست دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.
هیچ‌وقت ناخن‌های خود را نجوید. سوزن دوخت (منگنه) را با ناخن بیرون نیاورید.

هنگام کوتاه‌کردن ناخن، نباید کناره‌های ناخن، خیلی کوتاه شود، زیرا ممکن است به داخل پوست و گوشت فرو رود و اگر همراه چرک و عرق باشد، احتمال عفونی‌شدن نیز وجود دارد.

عوامل دیگری نیز در فرو رفتن ناخن در گوشت وجود دارد، مانند: استفاده از دندان به‌جای ناخن‌گیر و قیچی؛ پوشیدن کفش‌های تنگ و کوچک‌تر از شماره پا؛ پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند که فشار بدن را روی انگشتان متمرکز می‌کند؛ ضربه‌خوردن سر انگشتان؛ بیش‌ازحدّ قوس‌داشتن ناخن.

ناخن‌های دست را به‌صورت گرد بگیرید؛ ولی ناخن‌های پا را به‌طور صاف (و لبه‌های ناخن را نچینید) تا باعث فرو رفتن در گوشت نشود.

سعی کنید ناخن‌گرفتن را بعد از حمام‌رفتن قرار دهید تا ناخن‌ها نرم‌تر شده باشند؛ مخصوصا افرادی که ناخن‌هایشان از ضخامت بیشتری برخوردار است؛ البته بعد از گرفتن ناخن‌ها، دست و پا را بشویید.

گاهی اوقات، کنار ناخن، ریشه‌هایی در می‌آید؛ نباید آنها را با دندان یا کشیدن، از دست جدا کرد، بلکه آنها را با قیچی یا ناخن‌گیر، از کناره‌های ناخن جدا کنید و برای جلوگیری از رشد دوباره آنها، مقداری روغن زیتون به سر انگشت ببندید و آن را چند ساعت ببندید.

به‌طور کلی هیچ‌گاه پوست یا نرمه‌ناخن‌های باقی‌مانده در گوشه‌های انگشت را با کشیدن جدا نکنید.

متوسط رشد ناخن، سه میلی‌متر در ماه. البته میزان رشد آن در مردها، بیشتر از زن‌ها و سرعت رشد در ایام بارداری بیشتر از دیگر اوقات و در ایام شیردهی دارای سرعت رشد کمتری می‌باشد. تبیان

ر.ک: وسایل الشیعه، ج۲، ص۱۳۱، ۱۲ روایت و ج۷، ص۳۵۵، ۲۸روایت؛ کافی، ج۶، ص۴۹۰؛ مکارم الاخلاق، باب۴، فصل۱؛ مرآه العقول، ج۲۲، ص۳۸۷.

منبع: حلیة المتقین؛ دانش‌نامه احادیث پزشکی

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *