آموزش ترفندهای جستجوی پیشرفته

توسط | دی ۲۸, ۱۳۹۱ | اطلاعات عمومی

آموزش جست‌وجوی پیشرفته سایت درر

با توجه به اضافه‌شدن قابلیت «فیلتر دسته و برچسب» توسط جناب مهدی ابراهیمی عزیز، برای جستجوی مطلب در سایت درر می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • جست‌وجوی کلمه
  • جست‌وجوی دسته
  • جست‌وجوی برچسب
  • جست‌وجوی یک کلمه در دستۀ خاص
  • جست‌وجوی یک کلمه در برچسب خاص
  • جست‌وجوی یک کلمه در برچسبی خاص از دستۀ خاص

جست‌وجو در دسته و برچسب

پس از اینکه دستۀ مدّنظر را انتخاب کردید، برچسب‌های داخل آن دسته در کادر دوم قرار می‌گیرد و می‌توانید با فیلتر برچسب، جستجوی خود را محدودتر کنید.

در مثال تصویر زیر، دستۀ «چهارده معصوم» و سپس برچسب «ارتباط با امامان» انتخاب شده است، بدین معنا که وقتی دکمه جستجو را بزنید، همۀ نویسه‌های دستۀ «چهارده معصوم» که دارای تگ «ارتباط با امامان» باشد، نمایش داده می‌شود.

افزونه جستجوی پیشرفته وردپرس سایت درر

علاوه بر فیلترهای بالا، می‌توانید با درج کلمه‌ای در کادر سوم، نتیجۀ جستجو را محدودتر کنید.

در تصویر زیر، من ابتدا کلمۀ «سجده» را در دستۀ «احکام» جستجو کردم، سپس کلمۀ «سجده» را در نوشته‌هایی از دستۀ «احکام» که دارای تگ «نماز» بودند جستجو کردم.

طبیعی است که در سرچ دوم، با نوشته‌های کمتری مواجه شدم.

جستجوی پیشرفته وردپرس جست‌وجوی اختصاصی

جستجو در رویدادهای تقویم قمری

یکی دیگر از امکانات اختصاصی سایت درر، تقویم مناسبت‌های قمری با قابلیت‌های ویژه است! در این تقویم با کلیک روی هر روز علاوه بر اطلاع از مناسبت‌های آن روز، لینک‌های موجود در آن صفحه شما را به‌سمت نمایه‌ها و نویسه‌های مرتبط با آن مناسبت هدایت می‌کند.

تقویم شیعه | تقویم قمری جامع | رویدادنگار شیعه | سایت درر

گاهی شما مثلاً یادتان رفته که ولادت یا شهادت امام سجاد(علیه‌السلام) در چه روزی است، کافی است واژۀ «سجاد» را در کادر جستجوی رویدادنگار شیعه سایت درر نوشته و سرچ کنید!

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سه مناسبت به شما نمایش داده می‌شود:

  • ۵ شعبان = ولادت امام سجاد(ع)
  • ۱۲ محرم = شهادت امام سجاد(ع) بنابر قولی
  • ۲۵ محرم = شهادت امام سجاد(ع) بنابر قول مشهور
جستجو در مناسبت‌های قمری | ایام ولادت و شهادت و وقایع ماه‌های قمری

جست‌وجوی پیشرفته در وردپرس

به‌نظر من یکی از بهترین افزونه‌های جستجوی پیشرفته در وردپرس، افزونه Facetious Search هست که با استفاده از آن، کاربر می‌تواند در دسته یا برچسب مدّنظر جست‌وجو کند.


جست‌وجوی پیشرفته در گوگل

جستجوی عبارت مطلق

شما می‌تونید اون چیزی که در موردش می خواهید جستجو کنید رو تو گوگل تایپ کنید، گوگل هم برای تمامی کلماتی که شما تایپ کرده اید جستجو می کند. اما بعضی وقتها می خواهید که دقیقا همون عبارتی که می خواهید رو پیدا کنید. برای اینکار از “” استفاده می کنید. و عبارت مورد نظر رو داخل “” وارد می کنید.
مثال: “دنیای فناوری اطلاعات”
با اینکار گوگل گزینه هایی رو به شما نشون خواهد داد که درون آنها دقیقا ۳ کلمه فوق به همون ترتیب وجود داره.

۲- بدون یک کلمه خاص
تو ایران مدتی پیش از اینکه الگوریتم گوگل تغییر کنه وقتی دنبال چیزی میگشتیم کلی سایتهای تبلیغاتی و بدرد نخور (اصطلاحاً نتایج اسپم) ظاهر میشد که خوشبختانه با الگوریتم جدید همشون رفتن تو آخرین نتایج گوگل. ولی بازهم ممکنه شما بخواهید یک عبارتی را جستجو کنید و همراه اون به گوگل بگین که نتایجی رو نشون بده که یک کلمه خاص داخل اونها نباشه. برای اینکار کافیه که در آخر عبارت مورد نظر اون کلمه خاص رو با اضافه کردن یک – به اولش بنویسیم.
مثال: بازاریابی اینترنتی -تبلیغات
با این عبارت گوگل نتایجی رو نشون میده که عبارت بازاریابی اینترنتی داخل اونها باشه ولی کلمه تبلیغات توش نباشه. امتحان کنید…

۳- نتایج از یک سایت خاص
بعضی وقتها می دونید که تو کدوم سایت می خواهید جستجو کنید ولی چون اون سایت یک جستجو قوی نداره می خواهین از گوگل استفاده کنید. خوب برای اینکار کافیه که بعد از عبارت مورد نظرتون نام سایت رو هم به روش زیر وارد کنید.
مثال ۱: گوشی اپل site:گیگاپارس
با جستجوی عبارت بالا تنها نتایجی نمایش داده می شود که در سایت گیگاپارس هست. امتحان کنید…
مثال ۲: گوشی اپل site:.ir
با جستجوی عبارت بالا گوگل نتایجی را نشان می دهد که در سایتهایی با دامنه ها ی .ir هستند. این رو هم امتحان کنید..

۴- استفاده از کلمات مترادف
البته این روش برای زبان فارسی شاید زیاد درست عمل نکند ولی برای جستجو هایی به زبان انگلیسی خیلی می تونه مفید باشه. شما ممکنه که قصد دارید در مورد internet marketing جستجو کنید و مطالبی رو پیدا کنید که دارای خصیصه سطح بالا، حرفه ای، مفید و … باشند . خوب برای اینکار کافیه که اون خصیصه ای که مد نظرتون هست رو با علامت ~ به انتهای عبارت مورد جستجو اضافه کنید.
مثال: internet marketing ~professional
در این مثال گوگل عبارت اصلی رو با کلمه professional و همچنین مترادفهای اون کلمه به شما نشان خواهد داد. تست کنید…

۵- فرمت خاص محتوا
می‌خواهید نتایج جستجو تنها محدود به یک نوعی از محتوا بشود؟ مثلاً pdf, ppt, doc , txt یا چیزهای دیگه. فقط کافیه که عبارت filetype: رو به همراه نوع محتوا مورد نظر به آخر عبارت مورد جستجوتون اضافه کنید
مثال: فن آوری اطلاعات filetypedf
اینطوری شما فقط نتایجی را خواهید داشت که با فرمت pdf منتشر شده اند.

۶- استفاده از عملگر منطقی OR
البته گوگل بطور پیش فرض وقتی شما تعدادی کلمه رو وارد می کنید خودش تمامی حالات اون رو در نظر می گیرد (البته اگر از نکته ۱ استفاده نکرده باشد). اما شما می تونید برای بدست آوردن نتایج بهتر از عملگر OR هم استفاده کنید (توضیح اینکه حتما باید OR با حروف بزرگ وارد بشه)
مثال: “فن آوری اطلاعات” OR “فناوری اطلاعات”
با اینکار گوگل متوجه میشه که می تونه از کلمه فناوری هم استفاده کنه و شما براتون فرقی نمیکنه که کدوم یکی باشه. خودتون آزمایش کنید و بدون OR هم ببینید نتایج رو.

۷- بین دو عدد
گاهی اوقات مثلا می خواهید یک اطلاعاتی رو برای چند سال خاص پیدا کنید (یا بین دو عدد دیگه حتما لازم نیست سال باشه). برای اینکار دو عدد رو با .. وسطشون وارد می کنید.
مثال: president 1800..1910
این عبارت به گوگل میگه که کلمه president رو با یکی از اعداد بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۱۰ جستجو کنه و نتیجه رو نمایش بده. تا امتحان نکنید باور نمی‌کنید…
مثال ۲: camera $50..$100

جست‌وجو در بخشی از نام url

اگر خواستید یک مطلبی رو تو سایتی پیدا کنید که مثلا فقط بخشی از اسم اونو یادتونه یا می خواهید تو یک طیف خاص دنبالش بگردید می تونید با استفاده از inurl: به گوگل بگید که تو آدرس اون سایت چی باشه.
مثال: فن آوری اطلاعات inurl:giga
با اینکار گوگل تمامی نتایجی که در سایتهایی که بخشی از آدرس اونها دارای giga هست رو براتون پیدا میکنه. امتجان کنید…

۹- بخشی از عنوان سایت
ممکنه دنبال چیزی میگردید که می دونید تو چه عناوینی چیدا میشه می تونید مثل نکته بالا از intitle: استفاده کنید.
مثال: فن آوری اطلاعات intitle:پارس
اینکار نتایجی رو به شما نشون میده که تو عنوان اون سایت از کلمه پارس استفاده شده باشه.

۱۰- پر کردن جای خالی
یک عبارتی که می خواهید جستجو کنید ولی یک یا چند کلمه اونو نمی دونید، یا براتون فرقی نمیکنه چی باشه. ولی مابقی اون مهمه که دقیقا برابر اون چیزی باشه که می خواهید. چی گفتم!! برای اینکار از * استفاده کنید مثال رو ببینید متوجه میشید.
مثال: “بهترین * فناوری اطلاعات در * ” (وجود علامت ” برای این مثال الزامیست)
در این مثال گوگل جاهای خالی رو پر میکنه و هر چی که با این عبارت و اون جای خالی پیدا کنه نمایش میده. اینو دیگه باید حتماً امتحان کنید.

خوب تا اینجا چند نکته در مورد روشهای جستجو بود حالا چند تا نکته دیگه در مورد کارهای دیگه ای که گوگل براتون انجام میده بگم.

ماشین حساب گوگل

ماشین حساب گوگل

بله درسته، گوگل می‌تونه براتون نقش یک ماشین حساب رو بازی کنه.
مثال۱: ۷*۲۵۶

۱۲- تغییر واحدها
گوگل می تونه براتون واحد پولی، وزن، طول، حجم و … رو تبدیل کنه. چطوری به مثالهای زیر توجه کنید
مثال۱: ۳۵F in C (تبدیل واحد دما)
مثال ۲: ۱۰۰ GBP in USD (تبدیل واحد پولی)
مثال ۳: ۱۰۰cm in inches (تبدیل واحد طول)
فکر کنم دستتون اومده باشه خودتون امتحان کنید و اگر مثالهای بهتری پیدا کردید در بخش نطرات برای من و دیگران هم بنویسید.

۱۳- شرایط آب و هوا
برای اطلاع از اخرین شرایط اب و هوا فقط کافیه که به روش زیر از گوگل بخواهید
مثال: weather masshad,iran
آخرین دما و پیش بینی روزهای آینده رو بهتون میده

۱۴- ساعت کشورها
می خواهید بدونید الان تو لوس آنجلس ساعت چنده؟ یا توکیو؟
مثال۱: time los angeles

امیدوارم که این موارد به شما در جستجو و رسیدن به نتایج بهتر در گوگل کمک کند.


راهنمای استفاده از گوگل

فصل اول: مقدمات کار با گوگل

عبارات جستجو به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست.

جستجوی عبارت انحصاری: اگر بخواهید دقیقاً عبارت نوشته شده را بگردد (نه تک تک کلمات)، باید عبارت را بین علامت نقل قول [“”] قرار دهید؛ اگر در قسمت سرچ گوگل، عبارت [“کتابخانه الکترونی موبایل”] را به این شکل جستجو کنید، فقط صفحاتی را میآورد که این عبارت با همین ترکیب، در آن وجود داشته باشد.

اگر بخواهید فقط یکی از کلمات را بگردد از علامت [OR یا |] استفاده میکنید؛ مثلا مینویسید

اگر بخواهید یکی از کلمات، حتما در نتیجه وجود داشته باشد، آنرا داخل پرانتز قرار میدهید مثلا مینویسید: [کتاب الکترونی (ثانی عشر) مخصوص موبایل].

ترکیب عطفی: اگر بخواهید دنبال صفحه ای بگردید که حتماً دارای دو شاخصه باشد، میتوانید از [and یا +] استفاده نمایید؛ مثل: [کتاب موبایل andوهابیت +حسینی قزوینی]

نفی بعضی کلمات: اگر بخواهید برخی کلمات را از جستجو شدن محروم کنید مثلا میخواهید صفحاتی را پیدا کنید که مایکروسافت در آن باشد ولی لفظ ویندوز در آن نباشد، از این علامت استفاده میکنید: [مایکروسافت –ویندوز] یا [مایکروسافت notویندوز]

فصل دوم: جستجوی پیشرفته

جستجو در یک سایت خاص: اگر بخواهید لفظی را در سایت خاصی دنبال کنید، یا از جستجوی خود آن سایت استفاده میکنید و یا اینکه در سایت گوگل بدین صورت به دنبال کلمه خود میگردید: [سلمان فارسیsite:www.dorar.ir]

جستجوی یک پسوند خاص: اگر بخواهید دنبال یک فایل، با پسوند (فرمت) مخصوصی بگردید، میتونید از این روش استفاده کنید: [Filtype:jar Shahriar]

صفحات لینک داده: اگر خواستید ابر لینک (Hyper Link) های یک سایت و صفحاتی که مثلاً به سایت «ثانی عشر»، متصل هستند را بیابید، بدین صورت در گوگل تایپ نمایید. [Link:www.dorar.ir]

استفاده از نسخه ذخیره شده سایت: گوگل، هر اندگاهی یک نسخه از سایتها در خود ذخیره می‌نماید که در صورت بروز مشکل برای سایت (تعطیلی موقت، خرابی هاست و …)، کاربر میتواند از صفحات ذخیره شده استفاده نماید؛ طریق استفاده از این صفحات اینست که سایت مورد نظر را بدین صورت در قسمت سرچ گوگل وارد کنید: [cache:www.dorar.ir]

جستجو در عنوان (Title) یا آدرس (URL= Uniform Resource Locator) و یا متن (text) یک سایت: اگر قصد دارید صفحاتی را پیدا کنید که کلمه مورد نظرتان، در عنوان آن درج شده (نه داخل مطالب) از کد [intitle] و اگر میخواهید در آدرس اینترنتی صفحه، دنبال بگردد، از کد [inurl] استفاده میکنید. مثال:

برای سرچ در عنوان: [کتاب موبایلintitle:] ، [راهنمای سرچ در گوگلintitle:]

برای سرچ در آدرس: [inurl:eBook] ، [inurl:tarikh]

برای سرچ فقط در متن: [تقویم intext:]

سایتهایی که در یک زمینه فعالیت دارند: اگر بخواهید مثلا سایتهایی رو پیدا کنید که مثل گوگل، در وادی سرچ فعالیت دارند، از این کد استفاده می‌کنید: [related:www.google.com]

برای اطلاع بیشتر و امکانات جدیدتر، به این آدرس مراجعه نمایید. Http://www.google.com/help/operators.html

فصل سوم: مقدمات هک از طریق گوگل

…. پیدا نمودن لیست دایرکتوری (directory) یک سایت: لیست دایرکتوری، یک لیست از فایل‌ها و فولدرها و مسیرها می‌باشد و نوعی از محیط گرافیکی و متنی است. دایرکتوری غالبا بر روی سرور و به صورت موضوعات شاخه‌ای صورت گرفته و به کاربر، این امکان را میدهد که فایلهای مورد نیاز خود را دانلود نماید. با توجه به اینکه این فایلها غالبا با (index) شروع می‌شود، میتوان به اینصورت دنبال آن گشت: [Intitle:index.of]

نکته: وب سرورها بر دو قسمند:

وب سرورهای تحت ویندوز مثل: IIS

وب سرورهای تحت لینوکس مثل: Apache

…..

فصل ۳ و ۴ و ۵ و ۶ مربوط به هک می‌باشد که فعلاً به آن نمی‌پردازیم.

فصل هفتم: امکانات و سرویسهای دیگر در گوگل

منبع: گیگاپارس؛ راهنمای استفاده از گوگل (محمد بشیری)

۱ دیدگاه

  1. ترانه

    سلام.خیلی عالی بود و خوب و روان توضیح دادید

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *