منبر: تحصیل و تکمیل محبت امام زمان (ج۴/۶)

ممکن است کسی فکر کند، مگر ما کافریم که شما راجع به محبت امام زمان صحبت می‌کنید! بحث ما درباره این است که این مقدار محبت کافی نیست، باید به حد یقین برسیم که اگر کوه‌ها کنده شود، در اعتقاد ما خللی وارد نشود.

ما به آن حدّ نرسیدیم؛ لذا با مشکلات زندگی یا شبهات، از حضرت دست بر می‌داریم! اگر مشکلات زندگی زیاد شد، حق دارم نماز نخوانم؟! محبت امام زمان مثل نماز واجب است.

سؤال معرفتی: در یک صفحه کاغذ بنویسید که امام زمان را چقدر می‌شناسیم؟ آیات، احادیث، شبهات
سؤال محبتی: ببینیم دوست با دوستش چگونه رفتار می‌کند؛ چگونه محبت داریم که صفات دوست را نداریم؟

■ به‌یاد محبوب بودن

اولین اثر محبت اینست که محبّ به یاد محبوب است، محبت، یعنی علقه و وابستگی قلبی. محبت به فرزند باعث تکمیل ما یحتاج. در مسیر خیابان ببینید چند نفر به یاد امام زمان هستند؟! دوست‌داشتن تنها کافی نیست.

ممکن است بگویید: بازار جای خرید و فروش است! قبول، در مسجد و هیئت و جلسات چقدر؟ شیعه تنها امتیازش، وجود حجت معصوم در هر عصر و زمان است. ما به فکر نیستیم! بله اگر کسی از حضرت حرف بزند، به فکر می‌افتیم، یهودی هم همین‌طور است! امام زمان، افسانه نیست، واقعیتی است که حیّ یرزق؛ بیمنه رزق الوری.

■ جلب رضایت دوست

دوست، کارهایش را مطابق میل دوست انجام می‌دهد. خانه، بازار، نماز، اظهار محبت و…

حضرت رضا علیه‌السلام از بصره به اهواز و از آنجا به طوس، نزدیک نیشابور، جنازه‌ای… حضرت مثل میشی که بره‌اش را پیدا کرده، دویدند و تربیع جنازه کردند، ای فلانی پسر فلانی بهشت بر تو گوارا بود. پرسیدند: شما تا به حال به طوس؟ خیر؛ او به مدینه؟ خیر؛ نگاه تعجب‌آمیزی کردند و فرمودند: ما تک‌تک شما را به اسم و کارهای شما و… می‌شناسیم. نامه عمل همه‌تان را به ما عرضه می‌دارند و اگر ثوابی باشد، خوشحال و حمد خدا، اگر گناهی باشد، برایتان استغفار!

در زیارت آل یاسین: السلام علیک حین تحمد و تستغفر.

علم ائمه

امام مبین

عن الباقر عن أبیه عن جدّه علیهم‌السلام قال لمّا نزلت هذه الآیه على رسول اللَّه صلّى‌الله‌علیه‌وآله «وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ»، قام ابوبکر و عمر من مجلسهما و قالا: یا رسول اللَّه هو التوراه؟ قال: لا؛ قالا: فهو الإنجیل؟ قال: لا؛ قالا: فهو القرآن؟ قال: لا؛ قال: فأقبل امیرالمؤمنین علیه‌السلام فقال: رسول اللَّه صلّى‌اللَّه‌علیه‌وآله: هو هذا، انّه الامام الذی احصى اللَّه فیه علم کلّ شی‏ء. تفسیر صافی

می‌گوید: رفتم خانه زین العابدین علیه‌السلام، کنیز سیاهی در را باز کرد، جسارت کردم، دست بر بدن او زدم، حضرت: ثکلتک امک؛ رفتم داخل، گفتم می‌خواستم شما را امتحان کنم، حضرت: وای بر تو، اگر تو هم نبینی من هم نبینم، چرا من امام بر تو باشم؟

حدیث جوز

میرجهانی در اثبات ولایت کلیه: نامه به جواد الائمه که حدیثی از امام صادق رسیده، آیا درست است که: دنیای شما مانند جوزی است در دست ما، با این تفاوت که شما از درون جوز خبر ندارید. حضرت: اما حدیث جوز، صحیح است و مسلم و می‌افزایم که هر کدام از ما از این دنیا می‌رود، خداوند عمودی از نور در اختیار امام بعدی قرار می‌دهد که جام جهان‌نماست و به هر جای عالم که بخواهد علم پیدا کند، در این عمود نگاه می‌کند.

اگر به یاد او باشیم، قطعا به فکر جلب رضایت او نیز خواهیم بود.

داوود رقی: خدمت حضرت صادق بودم، فرمود: دیشب نامه عملت را ملائکه به من دادند، کاری دیدم که سخت خوشحال، اشک ریختم که چه کاری است دوباره هم انجام دهم؟ حضرت: فلان برادر مؤمنت گرفتار و… قلب او را خوشحال کردی، قلب مرا…

نامه ما را هم خدمت بقیه الله عج، کدامیک از اعمال ما لبخند رضایت را بر لبان ایشان؟ کدام‌یک از ما یقین دارد که از صبح همه اعمالش مورد رضایت او؟ چطور دوستی که به فکر جلب رضایتش نیستیم؟ و به جای جلب رضایت، قلبش را جریحه‌دار؟! اگر یک رفیق ۲۰ساله کلمه‌ای کم‌لطفی کند، سنگین‌تر است از یک نفر عادی که ۱۰۰برابر توهین کند.

مجلسی، نور الله مضجعه و عطر الله مرقده الشریف در بحار در باب استغفار، کتاب ایمان و کفر:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ هَمَّ بِخَیْرٍ فَلْیُعَجِّلْهُ وَ لَا یُؤَخِّرْهُ فَإِنَّ الْعَبْدَ رُبَّمَا عَمِلَ الْعَمَلَ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ غَفَرْتُ لَکَ وَ لَا أَکْتُبُ عَلَیْکَ شَیْئاً أَبَداً وَ مَنْ هَمَّ بِسَیِّئَهٍ فَلَا یَعْمَلْهَا فَإِنَّهُ رُبَّمَا عَمِلَ الْعَبْدُ السَّیِّئَهَ فَیَرَاهُ الرَّبُّ سُبْحَانَهُ فَیَقُولُ لَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا أَغْفِرُ لَکَ بَعْدَهَا أَبَداً.

اسم آن گناه را که نگفته‌اند، در هر گناهی، این احتمال هست. و همین یک حدیث برای عاقل کافی است که از گناه بترسد!

[بعضی گناهان، کاسه وجودی انسان را چپه می‌کنند و انسان به‌کلی از رحمت خدا مأیوس می‌شود. برخی افراد شب قدر و عاشورا و نیمه شعبان و… تغییر نمی‌کنند]

■ ناراحتی از فراق و دوری

اگر شخصی، فردی را دوست داشته باشد و به فراق او مبتلا شود، دلش می‌سوزد و ناراحت است. «عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لَا تُرَى وَ لَا أَسْمَعُ لَکَ حَسِیساً وَ لَا نَجْوَى»

ما را که به خدمتت رسیدن سخت است *** دیدن همه را تو را ندیدن سخت است
بار غم تو به جان کشیدن آسان *** از دشمن تو طعنه‌شنیدن سخت است

مگر میشه به دشمن توجه ولی به دوست نه! یک قدم باید برداشت و آن، فراموشی همه به‌غیر از او.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹

شوّال

۱۲۳۴۵۶۷
۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴
۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱
۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸
۲۹۳۰