خانه » اعلام‌شناسی » ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه

ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه

حضرت خدیجه

ازدواج پیامبر اکرم با حضرت خدیجه کبری

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ۱۵سال قبل از هجرت/ ۱سال قبل از بعثت؟، در دهم ربیع الاول با حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) ازدواج نمودند.

محمد و خدیجهسن پیامبر: ۲۵سن حضرت خدیجه: ۴۰سال

القاب: طاهره، مبارکه، سیده نسوان و ملکه بطحاء.

حضرت خدیجه بنت خویلد بن اسد، علاوه بر کثرت اموال و املاک، به علم و عقل و کیاست معروف بود. و از کسانی بود که انتظار قدوم پیامبر را می‌کشید و همیشه از علما، علائم نبوت را جویا می‌شد.

وقتی خدمت پیامبر مشرف شد، اول از مهر نبوت سؤال کرد و آنرا زیارت کرد، و در همان روزی که پیامبر مبعوث شد، جناب خدیجه ایمان آورد. وی با میراثی که به او رسیده بود به‌صورت مضاربه تجارت می‌کرد. طولی نکشید که از بزرگان تجار گشت به‌گونه‌ای که هشتاد هزار شتر زیر بار تجارت او بودند.

خواستگاران: افراد زیادی چون: «عقبه بن ابی‌معیط» و «ابن‌ابی‌شهاب» که هر کدام، ۴۰۰کنیز و غلام و خدمتکار داشتند؛ و «ابوجهل» و «ابوسفیان» و… ولی ایشان قبول نفرمود. سرانجام خود حضرت خدیجه، پیشنهاد ازدواج به پیامبر دادند.

ایشان ۲۴سال و ۱ماه با یکدیگر زندگی کردند و پیامبر در این مدت، همسر دیگری اختیار نفرمود.


فرزندان

۲پسر به‌نام «قاسم/هاشم و عبدالله» که به آنها «طاهر و طیب» هم می‌گفتند و هر دو قبل از بعثت فوت کردند.
۴دختر به‌نام «رقیه، زینب، ام‌کلثوم و فاطمه سلام‌الله‌علیها».


حسادت عایشه به ایشان

عایشه: کمتر اتفاق می‌افتاد که پیامبر از خانه بیرون رود و خدیجه را به‌خیر یاد نکند. چنانکه یک روز آتش حسد من مشتعل شد و گفتم: یا رسول الله تا کی خدیجه را یاد می‌کنی؟ او پیرزنی بیش نبوده! خداوند بهتر از او را به تو مرحمت کرد!

حضرت غضبناک شد و فرمود: نه به‌خدا قسم! بهتر از خدیجه نصیب من نشده است؛ به من ایمان آورد در حالی که مردم کافر بودند و مرا تصدیق کرد در حالی که مردم تکذیب می‌کردند، اموال خود را در اختیار من در حالی که مردم مرا از خود دور می‌کردند؛ خداوند از خدیجه فرزندانی به من روزی کرد و رحم تو را عقیم قرار داد.


اسلام خدیجه

او اولین زنی است که پیامبر را تصدیق ایمان خود را در مکه میان مشرکین اظهار نمود و از پیامبر دفاع کرد و تمام اموال خود را به ایشان بخشید و اول زنی که در مکه با پیامبر نماز جماعت خواند و ایمانش را با قبول ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به درجه کمال رساند.

روزی پیامبر خدیجه را خواست و در کنار خود نشاند و فرمود: این جبرئیل است، می‌گوید: برای اسلام شروطی است که عبارتند از: اقرار به یگانگی خداوند؛ اقرار به رسالت رسولان؛ اقرار به معاد و اصول شریعت و احکام آن؛ اطاعت از اولی‌الامر و ائمه طاهرین یکی بعد از دیگری و برائت از دشمنان ایشان. پس خدیجه به همه اقرار کرد.

پیامبر با اشاره به امیرالمؤمنین فرمود: «هو مولاک و مولی المؤمنین و امامهم بعدی»؛ آنگاه از او درباره ولایت امیرالمؤمنین عهد مؤکد گرفت. سپس یک‌یک اصول و فروع دین، حتی آداب وضو و نماز و… را بیان فرمود. سپس دست خود را بالای دست امیرالمؤمنین نهاد و خدیجه، دست خود را بالای دست رسول خدا و به این ترتیب با امیرالمؤمنین بیعت نمود.

منبع: تقویم شیعه؛ حوزه.نت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *