بحث جامع قربانی و خون‌کردن

توسط | آبان ۴, ۱۳۹۱ | آداب و رسوم

دستور به قربانی

قربانی یا همان خون کردن، یکی از دستورات شرعی است که گاهی واجب و گاهی مستحب است.


دعای قربانی

حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمود: هنگامی که هدی خود را خریدی، آن را رو به قبله کن و [اگر شتر است] نحرش کن یا [اگر حیوان دیگری است] ذبحش نما و بگو:

«وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ. إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ. اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ. اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّی»

کافی، ج۴، ص۴۹۸


فلسفه و فواید قربانی

قربانی‌کردن وسیله‌ای است برای اطعام نیازمندان؛ لذا پروردگار متعال فواید زیادی برای قربانی‌کننده قرار داده است. مثل اینکه:

  • قربانی جزو اسباب مغفرت و آمرزش گناهان می‌باشد؛
  • یک نحوه صدقه بوده و موجب دفع بلا و گرفتاری‌ها است؛
  • نشانه تقوای قلبی بوده و خداون آن را وسیله سنجش اخلاص بندگان قرار داده است.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَتَّسِعَ مَسَاکِینُکُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُمْ.

رسول خدا(ص) فرمودند: خداوند قربانی را قرار داد تا نیازمندان شما از نظر مصرف گوشت در وسعت قرار گیرند، پس [از گوشت قربانی] به ایشان اطعام کنید.

بحار، ج۹۶، ص۲۹۶

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا عِلَّهُ الْأُضْحِیَّهِ؟ فَقَالَ: إِنَّهُ یُغْفَرُ صَاحِبُهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَهٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَنْ یَتَّقِیهِ بِالْغَیْبِ؛ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ؛ ثُمَّ قَالَ: انْظُرْ کَیْفَ قَبِلَ اللَّهُ قُرْبَانَ هَابِیلَ وَ رَدَّ قُرْبَانَ قَابِیلَ.

«لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ». حج۲۲ (۳۷)


برای چه اموری ولیمه‌دادن مستحب است؟

  1. عروسی؛
  2. تولد فرزند و عقیقه؛
  3. ختنه کردن؛
  4. ساخت یا خرید خانه؛
  5. بازگشت از حج.

رَسُولَ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله قَالَ: لَا وَلِیمَهَ إِلَّا فِی خَمْسٍ فِی عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَازٍ فَالْعُرْسُ التَّزْوِیجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِکَارُ الرَّجُلُ یَشْتَرِی الدَّارَ وَ الرِّکَازُ الرَّجُلُ یَقْدَمُ مِنْ مَکَّهَ.

وسایل، ج۲۰، ص۹۵

در روایت دیگر: … وَ الْخُرْسِ وَ هُوَ الْمَوْلُودُ یُعَقُّ عَنْهُ وَ یُطْعَمُ لَهُ…، یعنی مراد از خرس، میهمانی برای عقیقه است.

۲ دیدگاه ها

  1. فاطمه

    با سلام وعرض احترام
    بنده برای دامادم عقیقه وانجام دادیم گوسفند اخته شده بود وما اطلاع نداشتیم که بهتر هست اخته نباشه، آیا عقیقه ما درسته، یا اینکه باید دوباره انجام بدیم

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      عقیقه صحیح است.

      پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *