خانه » مهارت » آفیس » آموزش جامع ورد » ایجاد فهرست خودکار و دستی

آموزش جامع ورد » ایجاد فهرست خودکار و دستی

آموزش آفیس ورد

چطور به ورد دستور بدم برای مطالبم فهرست بسازه؟

شاید شما هم مقاله یا کتابی طولانی داشته باشید که نیاز به فهرست داشته باشه. چطور برای اون فهرست درست می‌کنید؟

شما دو راه دارید:

  • فهرست دستی : گردنۀ سخت و طاقت‌فرسایی که هر آن احتمال سقوط درش هست؛
  • فهرست خودکار : لقمۀ آماده‌ای که در چشم‌زدنی شما رو به مقصد می‌رسونه!

مقدمه: می‌دونید که تب‌های اصلی Microsoft Office Word 2007 عبارت‌اند از:

Home , Insert , Design , Page Layout , References , Mailings , Review , View

البته برخی اوقات تب‌های دیگری هم به آن اضافه می‌شود.


فهرست‌زنی دستی

در صفحه‌ای که برای فهرست انتخاب کرده‌اید، متن عنوان را بنویسید، سپس موازی قسمتی که می‌خواهید عدد نوشته شود، روی خط‌کش افقی کلیک نمایید، علامت Tab ظاهر می‌شود و این، بدین معناست که شما هرگاه بعد از نوشتن عنوان، کلید Tab را زدید، به این قسمت از خط منتقل شوید.

حال برای اینکه مشخص کنید بین عنوان و عدد، نقطه‌چین یا خط یا… قرار گیرد، همان‌طور که نشان‌گر موس روی خط فهرست قرار دارد، در تب Home روی فلش گزینه Paragraph کلیک کنید، و در دیالوگ‌باکس مربوط به پاراگراف‌بندی، کلید Tabs… (پایین چپ) کلیک کنید و در قسمت Leader نوع دلخواه را انتخاب کنید. تمام


فهرست‌زدن اتوماتیک

ابتدا باید تیترها یا همان عناوین مطالب شما دارای استایل H1, H2, H3 و… باشد. (اگر تاکنون از استایل‌ها استفاده نمی‌کردید، ازاین‌پس حتماً استفاده ازشون رو یاد بگیرید که بسیار ضروری است)

برای ایجاد فهرست خودکار برای تیترها این چند کار رو در چند ثانیه انجام بدید:

با استفاده از کلیدترکیبی Ctrl+Enter یک صفحه مخصوص فهرست ایجاد کنید؛

  • به تب References بروید؛
  • از بخش Table of Contents گزینه Automatic Table1 را انتخاب کنید؛
  • فهرست شما ایجاد شد.

بعضی از زیرشاخه‌های من در فهرست خودکار دیده نمی‌شود!

کنار گزینۀ Table of Contents دکمۀ Add Text قرار دارد، وقتی روی آن کلیک کنید به‌طور معمول Level1,2,3 را می‌بینید. این یعنی در فهرست شما فقط استایل H1,2,3 نمایش داده می‌شود و زیرشاخه چهارم و پنجم و… قابل رؤیت نیست.

اگر عناوین شما دارای زیرشاخه‌های بیشتری هست:

  • گزینۀ Table of Contents را کلیک کنید؛
  • گزینۀ Custom Table of Contents رو انتخاب کنید؛
  • در تب دوم (Table of Contents) شمارۀ Show Levels را افزایش دهید.

چرا فهرست من چپه است و عددها سمت راست قرار داره؟

برای اصلاح این مشکل باید صفحه‌تون رو راست به چپ کنید، پس:

  • ابتدا به تب Page Layout بروید؛
  • روی فلش Page Setup کلیک کنید؛
  • در دیالوگ‌باکس (کادر) بازشده، به تب Layout بروید؛
  • بخش Section direction رو روی Right-to-Left قرار دهید و OK کنید.

به‌روزرسانی فهرست خودکار ورد

فهرست زدن خودکار در ورد

برای به‌روزرسانی فهرست خودکار روی فهرست کلیک کنید، گزینه Update Table را بزنید، دو گزینه ظاهر می‌شود:

  • در صورت انتخاب گزینه Update page numbers only، فقط شماره‌صفحات آپدیت می‌شوند؛
  • و در صورت انتخاب گزینه Update entire table، شماره‌صفحات و هیدینگ‌ها آپدیت می‌شوند.

5 در مورد “آموزش جامع ورد » ایجاد فهرست خودکار و دستی”

  1. اگر اشکالات فهرست نویسی را دستی درست کنم، و فایل را برای کسی ارسال کنم یا در سیستم دیگری آنرا باز کنم، تنظیمات بهم میخورد؟
    با تشکر از سایت خوبتون.

    1. خیر مشکلی پیش نمیاد؛ مگر اینکه فونت‌هاتون به‌هم بریزه که باید داخل خود فایل سیوشون کنید
      ولی هیچ‌گاه فهرست دستی نزنید و راه‌کار درست رو پیدا کنید.

  2. سلام، با تشکر از مطلب بسیار خوبتون.
    مشکلی که دارم اینه که سرفصلهای کتابم بولت (شماره) شده اند. وقتی فهرست ایجاد میکنم، شماره این سرفصلها با فاصله زیاد، نوشته میشوند. (یک تب بین شماره و متن سرفصل هست) در ضمن شماره ها لاتین هستند. و مثلا وقتی دارم: ۱. بنیادها؛ توی فهرست دارم: .۱ (tab) بنیادها

    1. سلام ممنون
      برای فارسی‌شدن اعداد:
      File > option > Advanced‌ > show document content
      گزینه Numeral رو روی ٖContex بذارید.

      مگه تب اضافی از روی خط‌کش تنظیم‌پذیر نیست؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *