خانه » اعلام‌شناسی » وفات سلمان فارسی در مداین

وفات سلمان فارسی در مداین

جناب سلمان در هشتم ماه صفر سال ۳۵ هجری قمری، در شهر مدائن درگذشت.

جابر بن عبدالله انصاری: روزی امیرالمؤمنین ع نماز صبح را خواندند و رو به ما کرد و فرمود: «معاشر الناس أعظم الله اجرکم فی اخیکم سلمان» [دیشب رسول خدا را در خواب دیدم، به من فرمود: سلمان از دنیا رفت و تو را وصی خودش در غسل و کفن و نماز و دفن قرار داده؛ اینک من به مدائن برای تجهیز او میروم]؛ حضرت عمامه رسول الله را بر سر، لباس ایشان را بر تن، بر مرکب حضرت سوار و حرکت فرمود؛ [مردم نیز تا بیرون مدینه، حضرت را بدرقه نمودند]؛ به قنبر فرمود: تا ۱۰ بشمار؛ قنبر: تا شمردم، ناگهان خود را دم در خانه سلمان دیدم.

زاذان: وقتی لحظه مرگ سلمان رسید کنار بسترش بودم، گفتم: چه کسی شما را غسل دهد؟

فرمود: کسی که رسول خدا را غسل داده؛ گفتم: او در مدینه و تو در مدائن (عراق/ نزدیک کربلا)!
گفت: ای زاذان؛ همینکه چانه مرا بستی، صدایی میشنوی
زاذان: تا چانه سلمان را بستم، صدایی شنیدم، آمدم دم در؛ ناگهان با امیرالمؤمنین مواجه شدم!

حضرت: ای زاذان؛ ابو عبدالله از دنیا رفت؟ زاذان: آری؛ حضرت وارد خانه و ردا را از چهره سلمان برداشت؛ ناگاه سلمان تبسمی کرد «فَدَخَلَ وَ کَشَفَ الرِّدَاءَ عَنْ وَجْهِهِ فَتَبَسَّمَ سَلْمَانُ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ»؛ حضرت: مرحبا یا ابا عبدالله؛ چون رسول الله را ملاقات کردی، به حضرت عرضه بدار که بر برادرش از امتش چه واقع شده. پس مشغول تجهیز سلمان شد.
[حضرت قبل از ظهر همان روز به مدینه بازگشتند و فرمودند: سلمان را به خاک سپردم؛ اما بیشتر مردم قبول نکردند تا بعد از مدتی خبر از مدائن آمد که سلمان در فلان روز از دنیا رفت و عربی آمد و او را غسل داده، کفن نمود، نماز خواند و دفن کرد و به خاکش سپرد؛ پس همه مردم تعجب کردند]

بحار الانوار ۲۲/ ۳۷۲ نفس الرحمان ۱۵۳ ؛ قسمتهای داخل [] از بحار ۲۲/ ۳۶۸ نقل شده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *