فهرست مطالب
ملاک انتخاب همسر برای زندگی خوب و بادوام
انسان پیش از همسرگزینی باید به یکسری اصول و روشهای صحیح برای گزینش همسرِ ایدهآل دقت داشته باشد تا بتواند با بینش عمیقتری شریک زندگیاش را انتخاب کند و در آتیه زندگی مبتلا به افسوس نشود.
زندگی برای بندگی
از نظرگاهِ اسلام، اساسِ زندگی، بندگی است. محور ازدواج و زندگی اشتراکی زن و مرد نیز از آغاز و انتخاب همسر گرفته تا امتداد و پایان زندگی. لذا به مرد میگوید: بر سوءاخلاق و بداخلاقیهای زنت صبر کن، به زن میگوید: کجخلقیها و بدرفتاریهای مردت را تحمل کن، زندگی نداری اما در اثر صبر بر ناخوشیهای زندگی، به مقام بندگی میرسی.
اما اگر زندگی اشتراکی بخواهد مانع بندگی باشد و به بندگی و دین یکی از طرفین آسیب برساند، اگر اصلاحپذیر نباشند، دستور میدهد که طلاق گرفته و از یکدیگر جدا شوند.
همین دو نفری که مشکلات عقیدتی دارند و مرد دارد عقاید زن را فاسد میکند یا زن آرمانهای مرد را به فساد کشیده است، اگر پیش روانشناسانی بروند که محورِ آموزههاشان کتابها و آموزشهای غربی است و بر اساس همانها حکم صادر میکنند، خواهند گفت: اگر زندگیتان خوش و شیرین است و اختلالی بهوجود نیامده، طلاق نگیرید، حیف است!
عفّت و دینداری مهمتر از ثروت و زیبایی
زیبایی خوب است، ثروت خوب است؛ اما بهتر از اینها دین و اخلاق و زیباییهای باطنیِ همسر است. اگر مردّد شویم بین انتخابِ همسری که زر و زیبایی دارد اما دین ندارد و همسری که دین دارد ولی چندان زیبایی و ثروتی ندارد، کدامیک را ترجیح میدهیم؟
شخصی خدمت پیامبر مهربانیها آمد و دربارۀ انتخاب همسر مشورت خواست، ایشان فرمودند: مراقب باش زنی که انتخاب میکنی، دیندار باشد، وگرنه دستت تهی خواهد ماند و به خاک سیاه مینشینی!
در روایات دیگر نیز پیشوایان معصوم به این نکته تذکر دادهاند که: اگر شخصی با زنی فقط بر معیار زیبایی ازدواج کند و انگیزۀ دیگری جز رسیدن به جلوههای زیبایی او باشد، آنچه که دوست دارد و توقع دارد را در او نمیبیند! و کسی که صرفاً بهخاطر ثروت و پولِ او با وی ازدواج کند، خداوند او را به همان ثروت واگذار میکند و او را محتاج و نیازمندِ ثروتِ زنش قرار میدهد. ولی کسی که بهخاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند زیبایی و مال را نیز به او عنایت خواهد کرد.
ببینید: وسایل الشیعه، ج۲۰، ص۵۰
کُفویّت یعنی چه؟
ملاک در کفویت و همتاییِ زن و مرد، همردیفبودن در ایمان و تقوا است. اگر زن با مردی ازدواج کند که ایمانش خیلی ضعیفتر است، ایمان او نیز تحتتأثیر قرار گرفته و ضعیف خواهد شد و همچنین مردی که زنی را برای همسری برگزیند که از نظر عقیده و ایمان، در رتبههای خیلی پایینتری بهسر میبرد. چه اینکه همنشینی و مجالستِ گاهگاهی هم روی انسان اثر میگذارد، چه رسد به معاشرت دائمیِ زن و شوهر.
و حساسیّتِ این مسئله در ناحیه زن بیشتر است، یعنی با توجه به اینکه زن تأثیرپذیرتر میباشد، باید دقت بیشتری روی انتخابِ شوهرِ باایمان داشته باشد. گرچه برخی مردها نیز همانند موم اسیر همسران خود بوده و طبیعتاً ایمان خود را نیز همسنگِ ایمان زن خود قرار میدهند!
تحقیق و تفحّصِ کامل
دختر و پسر باید پیش از ازدواج دربارۀ طرف مقابل خود بهشدت تحقیق کنند تا مطمئن شوند شرایطی که از همسر آینده خویش انتظار دارند، در این آقا یا خانم وجود دارد یا خیر.
اما پس از اینکه تحقیقات صورت گرفت و با یکدیگر زن و شوهر شدند، دیگر نباید عیوب یکدیگر را پیگیری کنند، بلکه همانگونه که خداوند ستّارالعیوب است و خطاهای بندگانش را میپوشاند، ما نیز نباید نسبت به سابقۀ منفیِ احتمالیِ همسرمان، تجسّس و کنکاش و فضولی داشته باشیم؛ زیرا این کار، زیانهای بسیاری را در پی دارد:
اگر همسرمان متوجه این اقدام شود، بهشدت ناراحت و این نکته که همسرش به او اعتماد ندارد، او را آزار خواهد داد؛
این کار زمینهساز تقویتِ سوءظنّ و بدگمانی و بددلی نسبت به همسر است و این خود زندگی را تلخ خواهد کرد؛
بر فرض که مردی در گذشتۀ زندگی زن خود فضولی کرد و یک پروندۀ منفی در گذشتۀ عمر او یافت، یا زنی فضولی کرد و فهمید که شوهرش روابط ناسالمی داشته است، میخواهد چه کند؟ از او جدا شود؟ برای دیگران چه عذری بتراشد؟ از کجا معلوم که همسر بعدیاش نیز مبتلا به این مشکل نباشد؟ و دهها مشکل دیگر.
اگر دنبال عیبجویی باشیم، زندگی پلیسی میشود و مهر و عاطفه از بین خواهد رفت و زندگی از رسم بندگی خارج خواهد شد و چهبسا کار به لجبازی و تهمتزدن بر اساس خیالات واهی برسد.
منبع: جعفر فاضل و…