بحث جامع خواب و تعبیر خواب

توسط | دی ۲۰, ۱۳۹۶ | اجتماعی

یکی از واقعیت‌های مرموز و پیچیده در زندگی ما، خواب و خوابیدن هست و جالب‌توجه‌تر از خواب، تعبیر خواب هست.

در این نویسه به ذکر نکاتی دربارۀ خواب و تعبیر خواب می‌پردازیم.

انواع خواب‌های خوب و بد

خواب عیلوله (خواب بین الطلوعین)

خوابیدن بین اذان صبح و طلوع خورشید، موجب علت و مرض و زشت‌شدن چهره و کم‌شدن رزق است.

خواب فیلوله (بعد از طلوع آفتاب)

امام باقر(علیه‌السلام): خواب اول روز بی‌عقلی است؛ زیرا موجب سردی بدن است.

خواب قیلوله (خواب پیش از ظهر)

خواب پیش از زوال (اذان ظهر) خواب خوبی است و از نظر تعبیر خواب تعبیر دارد.

شخصی آمد خدمت پیامبر و عرض کرد: من قبلاً خیلی خوش‌حافظه بودم؛ اما الآن حافظه‌ام ضعیف شده است! حضرت فرمودند: «أَ كُنْتَ تَقِيلُ‏»، آیا قدیم مقید به خواب قیلوله بوده‌ای؟ گفت: بله! حضرت فرمودند: خواب قیلوله را ادامه بده. پس ادامه داد و حافظه‌اش قوی شد.

رسول خدا(ص) فرمودند: «تَعَاوَنُوا بِأَكْلِ السَّحُورِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ وَ بِالنَّوْمِ عِنْدَ الْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اللَّيْلِ»، برای روزه‌گرفتن از سحری کمک بگیرید و برای شب‌زنده‌داری از خواب قیلوله.

و در حدیث دیگر فرمود: «الْقَائِلَةُ نِعْمَةٌ»، خواب قیلوله نعمت است.

خواب حیلوله (بعد نماز ظهر و عصر)

حائل بین ظهر و عصر

خواب غیلوله (خواب پیش از غروب آفتاب)

امام باقر(ع) فرمودند: خواب بعد از عصر حماقت است.

خوابیدن هنگام غروب آفتاب مخصوصاً در پاییز در طب سنتی اسلامی به‌شدت نهی شده و به خواب هلاکت معروف است! باعث افزایش سودا در بدن و بدخلقی فرد می‌شود.

بین العشائین

خوابیدن در فاصله بین نماز مغرب و عشا انسان را از روزی محروم کرده و پریشانی و فقر را به‌دنبال دارد.

بنابر نقلی از امیرالمؤمنین(ع): خوابیدن قبل از نماز عشاء پریشانی و فقر می‌آورد؛ زیرا باقی‌مانده رزق هر فرد از بین الطلوعین، در این زمان پخش می‌شود.

خواب رخصت (خواب بعد از عشاء)

خوابیدن اول شب بعد از نماز عشاء، خواب رُخصت (مُجاز) است.

خواب غفلت

اینکه انسان از حقایق عالَمِ هستی و از وظایف و حرکت در مسیر رشد غافل باشد.

نهج: استیقظوا إن هتف بکم!

ر.ک یا ایها المزمل

برنامه خواب را باید به‌تدریج اصلاح کرد.


کلیات تعبیر خواب

با توجه به این که خواب‌های انسان می‌تواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد، چند نکته به اختصار اشاره می‌شود:

انواع خواب

  • انواع رؤیا: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: رؤیا و خواب بر سه قسم است:  
    • گاهی بشارتی از ناحیه خدا است.  
    • گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است.  
    • گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می‌پروراند و آن‌ها را در خواب می‌بیند.

بیشتر انسان‏‌ها به‌دلیل دل‌مشغولی‏‌های دنیوی، از دیدن رؤیای رحمانی محروم‌اند و به همین جهت بیشتر خواب‌هایی که می‏‌بینند، از دو قسم دیگر است، خصوصاً خطورات ذهنی، نگرانی‌ها، میل‌ها و ترس‌های نفسانی.

تعبیر خواب واقعی

  • معبر واقعی خواب: از طرفی خواب برای خود عالَمی دارد و دارای ظرافت و پیچیدگی‌های خاصّ خود می‌باشد و از طرفی یافتن معبّران واقعی و خبره نیز دشوار است و بسیاری از کسانی که ادعای علم تعبیر خواب می‌کنند سوادِ تعبیر ندارند و صرفاً تیر به تاریکی می‌اندازند و برای خود شهرتی کسب می‌کنند؛ لذا نباید خیلی روی خواب حساس بود؛ بلکه باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود.

تعبیر خواب معکوس

  • تعبیرِ معکوس: بسیاری از خواب‌هایی که به‌ظاهر بد و نگران‌کننده‌اند، معنای خوبی دارند که معبران خبره آن را می‌فهمند؛ بنابراین، نباید نگران بود و باید این نوع خواب‌ها را حمل بر خیر کنیم.

تأثیر القائات شیطانی بر خواب

  • القائات شیطانی: همان‌گونه که در حدیث بالا آمده، گاهی شیطان در خواب‌ها دخالت کرده و مطالب ناراحت‌کننده‌ای را وارد خواب می‌کند تا ما را دچار نگرانی و به‌هم‌ریختگی کند و تعادل و توازن روحی و معنوی ما را برهم زند و ما را از وضعیت خوبی که در آن هستیم خارج سازد؛ لذا ما نباید در این شرایط آرامش و تعادل خود را از دست بدهیم.

صدقه برای خواب‌های پریشان

  • صدقه برای خواب‌های پریشان: توجه خود را بیشتر به نقاط مثبت و نورانی خواب‌هایتان معطوف کنید و اگر خوابی برای شما خیلی ناراحت‌کننده بود، صدقه بدهید و با توکل بر خدای بزرگ و مهربان به زندگی و وظایف خود بپردازید.

اعتمادنکردن به کتاب‌های تعبیر خواب

  • عدم اعتماد به کتاب تعبیر خواب: یک خواب، برای افراد مختلف یا در زمان‌های مختلف، دارای معانی مختلف می‌باشد؛ لذا فکر نکنید که معنای خواب شما همان چیزی است که در کتاب‌های تعبیر خواب آمده است.

پیش هر کسی خواب خود را تعریف نکنید

  • تعریف‌نکردن خواب برای دیگران: در غیر موارد ضرورت خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید و خود نیز خواب‌تان را تعبیر به خیر کنید؛ زیرا خوب یا بد تفسیرکردنِ خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، در زندگی ما تاثیر می‌گذارد.

نکته پایانی: همان‌طور که گفته شد، زندگی خود را بر اساس اصول صحیح عقلی و دینی پیش ببرید و به خواب توجه نداشته باشید و فکر خود را به این‌گونه مسائل متمرکز نکنید.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *