قانون وراثت و ژنتیک

قانون وراثت ژنتیک

وراثت در لغت به‌معنای ارث‌بردن و انتقال حقوق است و در اصطلاح به‌معنای انتقال ویژگی‌های اصل به نسل می‌باشد، بدین معنی که هر نسلی وارث صفات نسل پیشین خود می‌باشد.

قانون وراثت و ژنتیک، یکی از قوانین حاکم بر عالم هستی است و تا حدود زیادی باعث تأثیرگذاری والدین بر جسم و روح فرزندان می‌باشد.

البته این‌ها جبرآور نیست؛ بلکه راه کمال و رشد را هموار یا ناهموار می‌کند.

وراثت در جسم

رنگ چهره، قد، کمبود کلسیم و… آیین تربیت امینی ص۴۸

علم قیافه‌شناسی | تهمت به امام رضا(ع) به‌جهت گندم‌گون بودن امام جواد(ع) @

وراثت در روح

وسواس از طریق ژنتیک، خلقیات پدر و مادر | لحظه آمیزش جنسی.

اهمیت انتخاب همسر خوب

در اسلام روی همسرگزینی تأکید فوق‌العاده‌ای شده و ائمۀ معصومین با بیان‌های مختلف از ظاهربینی و ازدواج کورکورانه نهی کرده‌اند؛ بلکه مرد باید دین و اخلاق و اصالت خانوادگی زن را مدّنظر قرار دهد.

با توجه به اینکه یکی از انگیزه‌های صحیح ازدواج، تربیت فرزندان شایسته است، از جمله دستورات دین در زمینۀ انتخاب همسر، آینده‌نگری نسبت به فرزندان است؛ زیرا قانون طبیعت این است که نطفه (اسپرم و تخمک) ویژگی‌های مرد و زن را در بر داشته و به فرزند منتقل می‌کند.

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «تَزَوَّجُوا فِی الْحُجْزِ الصَّالِحِ، فَإِنَّ الْعِرْقَ دَسَّاسٌ»، در خانوادۀ اصیل و صالح ازدواج کنید؛ زیرا اصل و ریشه در فرزندان دخالت دارد.

و به همین مضمون: «انظُر فی أَیِّ نِصابٍ تَضَعُ ولَدَک، فإِنَّ العِرْقَ دَسَّاسٌ»، بنگر که فرزندت (دختر و پسرت) را از چه خانواده‌ای همسر می‌دهی، پس به‌درستی که ژن به باریکی و مخفیانه تأثیرگذار است.

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «الشَّجَاعَهُ لِأَهْلِ خُرَاسَانَ وَ الْبَاءَهُ فِی أَهْلِ الْبَرْبَرِ وَ السَّخَاءُ وَ الْحَسَدُ فِی الْعَرَبِ، فَتَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم».


تأثیرپذیری فرزند از دایی

نه‌تنها خودِ همسر، بلکه برادران او نیز روی آینده فرزند مؤثر هستند؛ ازاین‌رو دستور داده‌اند که روی برادرزن‌های خود نیز دقت داشته باشید.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُمْ، فَإِنَّ الْخَالَ أَحَدُ الضَّجِیعَیْن».

حدیث دیگر: «تخیروا لنطفکم، فإن الأبناء یشبه الأخوال».

حدیث دیگر: «اسْتَجِیدوا الخالَ، فإِن العِرْقَ دَسَّاسٌ».


مُسری‌بودن شیر

نه‌تنها وراثت صفات والدین را به فرزندان منتقل می‌کند که شیردادن نیز ویژگی‌های جسمی و اخلاقیِ شیردهنده را به فرزندی که از او شیر می‌خورد سرایت داده و منتقل می‌کند.

یکی از توصیه‌های همیشگی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) این بود که: «تَخَیَّرُوا لِلرَّضَاعِ کَمَا تَتَخَیَّرُونَ لِلنِّکَاحِ، فَإِنَّ الرَّضَاعَ یُغَیِّرُ الطِّبَاعَ»، چنانچه برای یافتن همسر خوب تحقیق می‌کنید، برای شیردادن به فرزندانتان نیز به‌دنبال شیر خوب بگردید؛ زیرا شیردهی طبع فرزند را دگرگون می‌کند. قرب الاسناد

اگر دایه دارای صفات خوب یا بد باشد، خوبی‌ها و بدی‌هایش به فرزند منتقل می‌شود.

امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «عَلَیْکُمْ بِالْوُضَّاءِ مِنَ الظُّؤْرَهِ، فَإِنَّ اللَّبَنَ یُعْدِی»، بر شما باد به دایه‌های خوش‌صورت و خوش‌سیرت؛ چه اینکه شیر خوبی‌ها را انتقال می‌دهد.

امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «اسْتَرْضِعْ لِوَلَدِکَ بِلَبَنِ الْحِسَانِ، وَ إِیَّاکَ وَ الْقِبَاحَ فَإِنَّ اللَّبَنَ یُعْدِی» فرزندت را به دایه خوش‌روی بده و برایش دایه زشت‌روی انتخاب نکن که شیر زیبایی و زشتی را منتقل می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «لَا تَسْتَرْضِعُوا الْحَمْقَاءَ وَ لَا الْعَمْشَاءَ؛ فَإِنَّ اللَّبَنَ یُعْدِی» زنان کم‌عقل و زنانی که مبتلا به ضعف و آب‌ریزش چشم هستند را به‌عنوان دایه فرزندانتان انتخاب نکنید؛ زیرا شیر بیماری‌های جسمی و روحی را منتقل می‌کند.

و در ادامه فرمودند: «وَ إِنَّ الْغُلَامَ یَنْزِعُ إِلَى اللَّبَنِ [یَعْنِی إِلَى الظِّئْرِ] فِی الرُّعُونَه»، فرزند در نادانی و بی‌خیالی به‌سمت شیر و دایه گرایش پیدا می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «تَوَقُّوا عَلَى أَوْلَادِکُمْ لَبَنَ الْبَغِیِّ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْمَجْنُونَهِ، فَإِنَّ اللَّبَنَ یُعْدِی»، نگذارید زن بدکاره و دیوانه به فرزندتان شیر بدهد، به‌درستی که شیر سرایت می‌دهد.


ازدواج امیرالمؤمنین با فاطمه‌بنت‌اسد

بر اساس همین قانون وراثت و ژنتیک است که امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به برادرش عقیل می‌فرماید: برایم همسری از تبار شجاعان پیدا کن تا برایم شیربچه بیاورد و از او فرزندانی شجاع متولد شود.

ببینید: ویژه‌نامه حضرت ام‌البنین

1 در مورد “قانون وراثت و ژنتیک”

  1. بازتاب: درمان انواع بیماری‌های مغز و اعصاب - ویکی طب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *