نوره

از ویکی طب
نوره-طبیعی.jpg

خداوند متعال در بدن انسان یکسری موهای ریز و درشتی قرار داده است که موی زائد هستند؛ مانند موی عانه (زیر ناف)، موهای اطراف دستگاه تناسلی و مقعد، موی زیر بغل و… که اصل رویش این موها دارای فوایدی هست؛ اما باقی‌ماندن بعضی از این موها برای بدن ضرر دارد و به بدن آسیب می‌رساند.

بشر از همان قدیم برای نظافت و برطرف‌کردن و زدودن این موها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کرده است، برخی موهای زائد را محکم می‌کشیدند تا کنده شود، بعضی با سنگ و تیغ آن‌ها را می‌تراشیدند و بعضی هم از داروی حمام استفاده می‌کردند.

یکی از بهترین روش‌های برطرف‌کردن موهای زائد، استفاده از نوره است!

«نوره» که با اسم‌های «واجبی، داروی حمام، مُوبَر، پودر نظافت یا پودر بهداشتی» شناخته می‌شود، مخلوطی از آهک زنده و زرنیخ زرد (Orpiment) و خاکستر چوب است که با آب خمیر شده و برای ازالۀ موهای اضافی بدن به کار می‌رود.[۱]

همسو: نحوه استفاده از نوره |

نوره در روایات

«لَا یطَوِّلَنَّ أَحَدُکُمْ شَعْرَ إِبْطَیهِ، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یتَّخِذُهُ مَخْبَأً یسْتَتِرُ بِهِ»[۲]

موی زیر بغل خود را بلند نکنید که شیطان [و میکروب] آن‌جا را مخفیگاه خود قرار می‌دهد. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)

«حَلْقُهُ أَفْضَلُ مِنْ نَتْفِهِ، وَ طَلْیهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِه‏»[۳]

استفاده از داروی حمام برای ازبین‌بردن موی زیر بغل بهتر از تراشیدن است و تراشیدنش بهتر از کندن آن [با دست] می‌باشد. امام صادق(علیه‌السلام)

«السُّنَّةُ فی النُّورَةِ فِی خَمْسَةَ عَشَرَ، فَإِنْ أَتَتْ عَلَیکَ عِشْرُونَ یوْماً وَ لَیسَ عِنْدَکَ فَاسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّهِ»[۴]

هر پانزده روز یک مرتبه از داروی حمام استفاده کن، اگر بیست روز [از زمان داروزدن] گذشت و [پولی برای تهیۀ] داروی حمام نداشتی، با توکل بر خدا قرض کن [که خداوند قرضت را ادا خواهد نمود]. امام صادق(علیه‌السلام)


خواص و فواید نوره

تذکر: این فایده‌ها مربوط به نوره‌های طبیعی است که دارای آرسنیک بوده و کمی طوسی‌رنگ و مقداری بدبو و زبر می‌باشد، نه پودرهای بهداشتی صنعتی (سفید و خیلی لطیف و بعضاً معطر و حاوی اسانس) با عناوین تیزبر و پاک‌بر و… که با مِل درست می‌شود.

خواص عمومی نوره

استفاده از نوره علاوه بر نظافت، یک شیمی درمانی طبیعی است! همچنین کسی که نوره می‌گذارد دچار رماتیسم نمی‌شود.

با توجه به تأکیدهای فراوان که در روایات ائمه معصومین آمده است، نمی‌شود فایده نوره را منحصر در موبری و زدودن موهای زاید دانست؛ لذا به بعضی از خاصیت‌های نوره که امامان فرمودند یا علم روز به آن رسیده اشاره می‌کنیم:

  • توان جنسی: نوره‌زدن توان آمیزش جنسی و روابط زناشویی را افزایش می‌دهد؛
  • ازدیاد منی: استفاده از واجبی آب کمر را زیاد می‌کند؛
  • ضدّ لاغری: چربی کلیه‌ها را زیاد و انسان را فربه می‌کند؛
  • سرطان خون: برخی از تحقیقات حاکی از این است که آرسنیکی که در نوره اصل وجود دارد (بر خلاف ادعای برخی پزشکان مبنی بر سرطان‌زا بودنِ آرسنیک) داروی مفیدی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان خون می‌باشد؛
    • آرسنیک موجود در نوره، از طریق پوستی و بویایی وارد عروق بدن شده و مانع ابتلای فرد به سرطان خون می‌شود.
  • سرطان سینه: در اساس آخرین تحقیقات مالیدن واجبی به زیر بغل، مانع مبتلاشدن بانوان به سرطان سینه می‌باشد؛
  • سرطان رحم: با توجه به خاصیت سرطان‌زدایی که آرسنیک دارد، برخی معتقدند بو و بخارات آرسنیک که از طریق ورودی آلت تناسلی خانم‌ها به درون کانال واژن و دهانه رحم و خود رحم سرایت می‌کند، یک شیمی‌درمانی طبیعی محسوب شده و مانع ابتلای بانوان به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم می‌شود؛
  • واریس: واجبی در درمان واریس‌های مردان به‌خصوص در مورد مسائل نازایی و واریکوسل نیز مؤثر است؛
  • عفونت قارچی: مالیدن نوره به ناحیه تناسلی بانوان، موجب پاک‌سازی این ناحیه از عفونت قارچی واژن می‌شود؛
  • خارش واژن: عفونت‌های قارچی خارش را به‌دنبال خود دارد که نوره‌زدن، خانم‌ها را از این مشکل نیز راحت می‌کند؛
  • بوی بد آلت تناسلی: یکی از دغدغه‌های مردان و زنان، بوی نامطبوع ناحیه آلت تناسلی است که باعث اذیت‌شدن خودِ فرد و شریک جنسی او می‌شود، برای ازبین‌رفتن بوی آزاردهندۀ ناحیه تناسلی (ناشی از عفونت)، برای مدتی هفته‌ای یک مرتبه از واجبی استفاده کنید؛
  • تیرگی پوست: استفاده دائمی از نوره، مانع سیاه و تیره‌شدن ناحیه تناسلی و زیر بغل می‌شود؛
  • نرمی پوست: نوره بر خلاف ژیلت، پوست عانه را نرم و لطیف می‌کند.

خاصیت نوره زیر بغل

وقتی نوره زیر بغل گذاشته می‌شود نور چشم زیاد شده، کتف‌ها قوی می‌شوند و زن‌ها دچار سرطان سینه نمی‌شوند چون مواد سودازا از آن ناحیه تخلیه می‌شوند.

سرطان مقدمه‌اش تجمع مواد سوداوی در یک نقطه است، وقتی سودا تخلیه شود سرطان هم به‌وجود نمی‌آید.

فواید نوره برای دستگاه تناسلی

وقتی زیر شکم و در قسمت دستگاه تناسلی نوره گذاشته می‌شود علاوه بر رفع موی زائد و بوی بد آن ناحیه، تیرگی پوست را از بین برده و بیماری‌های مرتبط با کلیه و مثانه را رفع می‌کند.

نکته: در حمام پس از نوره، برای چند دقیقه مقداری خمیر حنا روی مواضع قرار دهید و پس از حمام، بهتر است فوراّ مقداری روغن بنفشه بر مواضع مالیده شود تا سبب جوش و خارش نشوند.

خاصیت نوره کف پا

کسانی که تندخوی و بداخلاق هستند کف پایشان را نوره بمالند و ۵ دقیقه بعد بشویند. پا محلّ تجمع سودا است؛ زیرا هم اندام انتهایی است و هم جاذبه زمین مدام خون و مواد زائد به‌ویژه بخش سنگین آن یعنی سودا را به‌سمت خودش می‌کشد.

واجبی از نظر علمی

سه ماده حیاتی در نوره عبارتند از «آرسنیک، فسفر، گوگرد».

برخی رسانه‌ها ندانسته (و شاید به دستور سازمان بهداشت جهانی که در سیطره یهودیان است) اعلام کرده‌اند: نوره‌هایی که به‌فروش می‌رسند غیربهداشتی است، مگر آنکه آرسنیک آن را خارج کنند! چون آرسنیک سرطان‌زاست و در پی این دستور، تمام کارخانه‌ها آرسنیک موجود در نوره را خارج کرده اند. (البته نوره دارای آرسنیک به‌صورت سنتی و غیرکارخانه در برخی عطاری‌ها موجود است)

اینان نمی‌داند که این آرسنیکی که از نوره خارج کرده‌اند کجا می‌رود! این مادۀ ارزشمند به قیمت مفت از کشور خارج شده و به اروپا می‌رود! و این کار دو آسیب عمده دارد:

  • از یک سو نوره (واجبی) خاصیت درمانی خود را از دست می‌دهد؛
  • از طرف دیگر این آرسنیک با تغییرات شیمیایی دوباره به‌عنوان آخرین داروی شیمایی ضد سرطان خون برای شیمی‌درمانی با قیمتی بسیار گزاف به کشور برمی‌گردد.

امام رضا(ع) تأکید فراوانی به استفاده از نوره دارند، تا آنجا که می‌فرمایند: هفته‌ای یک بار از نوره استفاده کنید و اگر نتوانستید، هر دو هفته یکبار، و اگر نتوانستید سه هفته یکبار، اگر نتوانستید ماهی یکبار! و حتی اگر پول نداشتید، قرض کنید و این کار را انجام دهید و اگر چهل روز بگذرد و کسی از نوره استفاده نکند مسلمان نیست!


سؤال: آیا نوره به بکارت دختران باکره آسیبی وارد نمی‌کند؟

جواب: این مطلب یکی از شایعات نادرستی است که بین برخی مردم رواج پیدا کرده است؛ اما صحت نداشته و استفاده از نوره برای ایشان مانعی ندارد.

سؤال: آیا همینکه به‌جای تیغ و ژیلت از موبرهای داروخانه و سوپری‌ها استفاده کنیم خوب است؟

جواب: موبر بهتر از تیغ است؛ اما چنانچه در متن مقاله توضیح داده شد، نوره طبیعی علاوه بر موزدایی، فواید درمانی نیز دارد که موبرها ندارند.[۵]

  1. فرهنگ دهخدا و معین
  2. وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۳۶
  3. الکافی، ج۱۳، ص۱۸۵
  4. وسائل الشیعه، ج۲، ص۷۱
  5. منبع: حکیم خیراندیش، کتاب سبک زندگی برتر، دکتر روازاده و…