بحث جامع حجاب

توسط | آذر ۱, ۱۳۹۵ | اجتماعی

مقدمه: ابتدا چند نکته دربارۀ حجاب عرض کنم:

ضرورتِ حجاب: حجاب از ضروریات دین اسلام بوده و رعایت آن در شادی و عزا، در مقابلِ آشنا و ناآشنا، فامیل و غیرفامیل، افراد چشم‌پاک و هرزه لازم است.

عدم‌پوشش سهوی: اگر موی زن به‌صورت سهوی (غیرعمدی) نمایان باشد، کار حرامی انجام نداده است؛ اما تا متوجه شد، باید سریع بپوشاند.

حجاب در حریم خصوصی: داخل حیاط منزل و خودرو شخصی در صورتی که احتمال دیده‌شدن توسط نامحرم وجود دارد، رعایت حجاب لازم است.


علل و عوامل بدحجابی

برداشت‌های ناصحیح

بعضی از دختران برداشت صحیحی از مقولۀ حجاب ندارند، حدود و اندازۀ لازم آن را نمی‌دانند، از حکمت آن بی‌اطلاع هستند، ازاین‌رو…

سخت‌پنداری

برخی حجاب را بسیار بزرگ و سخت می‌پندارند، و باحجاب‌بودن را کاری دشوار می‌دانند؛ لذا از زیر بار حجاب، شانه خالی می‌کنند؛

آسان‌انگاری

بعضی با استفاده از چاشنی «دین رو سخت نگیر»، حجاب را خیلی آسان دانسته و حجاب ناقصِ خود را نیز از مصادیق حجاب اسلامی می‌انگارند؛

شبهات حجاب

همۀ ما در مسائل مختلف دین با شبهاتی مواجه می‌شویم که پایۀ باورهای ما را نشانه می‌رود، حجاب نیز از این واقعیت رها نیست. بسیاری از دختران شبهات حجاب را می‌شنوند و متأسفانه به‌جای پرسش و تحقیق، متأثّر شده و ذره‌ذره در مسیر خلاف فطرت خویش قدم برداشته و دست از پوشش خود برمی‌دارند!

شرکت در «کارگاه‌های حجاب و عفاف» تا حدّ زیادی می‌تواند این باور صحیح را در ذهن دختران ایجاد کند تا برای انتخاب نوع پوشش خویش، آگاهانه گام بردارند؛

تبعیض در گسترۀ حجاب

گمان برخی هم بر این است که در کوچه و خیابان و بازار باید حجاب را رعایت کرد؛ اما در جمع فامیلی و سر سفره و نشست‌های دورهمی رعایتِ کاملِ آن ضرورتی ندارد!

ببینید: حدود محرم و نامحرم |

تهاجم فرهنگی

پرواضح است که بخش عمده‌ای از بدحجابی‌ها، ریشه در غرب‌گرایی و غرب‌زدگی دارد. متأسفانه تبلیغات غرب از طریق رسانه (ماهواره و فیلم‌های سینمایی و حتی برنامه‌های کودکان) و بازی‌های کامپیوتری و موبایلی و طراحی‌های گرافیکی (پوست محصولات و برچسب‌ها و…) آنچنان فرهنگ غربی را گسترس داده که عده‌ای ظاهربین، آنها را علامت روشن‌فکری و تجدد و فرهنگ اسلامی را برخواسته از ساده‌لوحی و تحجّر می‌انگارند!


بحران هویّت در سنّ بلوغ

ورود کودک به دوران نوجوانی با تحولات و تغییرات زیادی همراه است. دگرگونی‌های جسمی و عقلی و احساسی، مشغول ساختن شخصیت او هستند.

در این دوران، او به مُدگرایی و تقلید رو می‌آورد، دوست دارد برای اثبات شخصیت و نمایان‌ساختن توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردِ خود، جلوه‌گری و جلب‌توجه کند و مورد تأیید جامعه قرار گیرد.

این حسّ در پسران به‌گونه‌ای و در دختران به‌صورت میل به نمایش مو و پوشیدن لباس تنگ و بدن‌نما و بعضاً آرایش تحقق می‌یابد. مخصوصا اگر چند رفیق ناباب نیز بر سر راه ایشان قرار گیرد.

اگر پدرمادرها در این سنین به فرزند خود به‌اندازۀ کافی شخصیت بدهند و خودنماییِ او را به سمت‌وسوی دیگری معطوف کنند، جلوی بسیاری از این گرایش‌های منفی گرفته خواهد شد.


حسّ و عقده حقارت

عقده حقارت و بدحجابیگاهی ممکن است ضعف و کمبودهای شخصیتِ یک دختر، او را به‌سمت بی‌حجابی گرایش دهد تا جلب توجه کند. حال منشأ این ضعف شخصیت ممکن است یکی از امور زیر باشد:

  • پایین‌بودن رتبۀ اجتماعیِ خانوادگی؛
  • وراثت و تربیت فاسد خانوادگی؛
  • محیط و پایین‌شهربودن منطقۀ سکونت؛
  • الگوهای رفتاریِ پیش رو، اعمّ از دخترهای فامیل یا همسایه یا هم‌کلاسی‌های مدرسه و دانشگاه؛
  • و…

وسوسه شیطان و هوای نفس

فطرت اولیۀ انسان حجاب را تأیید می‌کند اما گناهان، انسان را از آن فطرت اولیه دور می‌کند و آزادی‌های دروغین را زیبا جلوه می‌دهد.

همۀ ما انسان‌ها یکسری نقطه‌ضعف‌ها و نقاط آسیب‌پذیر داریم که شیطان و نفس اماره از همان راه وارد شده و ما را گول می‌زنند.

طبق فرمایش امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) انسان مرکب است از عقل و شهوت، اگر بتواند در تعارضِ عقل و شهوت، به دستورِ هوای نفسِ خویش، پشت‌پا زده و از عقل پیروی کند، مقام و منزلتش از فرشتگان بالاتر می‌رود، و اگر با وجود رهنمودهای عقل، به‌سمت شهوت و خواسته‌های دل خود قدم بردارد، رتبه و مقامش از حیوانات پایین‌تر می‌رود (زیرا حیوانات بدون بهره‌گیری از نعمت عقل، خطا می‌کنند).

آدمی‌زاده طرفه اکسیری است کز فرشته سرشته وز حیوان
گر کند میل این، شود بِهْ از این ور کند میل آن، شود بد از آن

یکی از دام‌ها و فریب‌های شیطان نسبت به بانوان، گرایش‌دادن به بی‌حجابی و بدحجابی است.


ضعف اراده

ما دین‌داران، بسیاری از دستورات الهی را باور داریم و به‌نفع خود می‌دانیم؛ اما آن قدرت را نداریم که در برابر زخم‌زبان‌ها و نیش و کنایه‌ها و چشم‌آزاری‌های اطرافیانمان را نداریم.

در واقع ارادۀ ما در مسیر بندگی و رسیدن به کمال، سست و ضعیف است! دوست داریم خوب باشیم؛ اما توانِ ایستادگی در مقابل حرف مردم را نداریم.

برخی دختران نیز با اصل حجاب مشکلی ندارند، آن را باور دارند و سلامت روح و روان خویش را نیز در آن می‌دانند، بدحجابیِ دیگران را نیز ناپسند دانسته و آن را الگویِ رفتاریِ خود قرار نمی‌دهند؛ اما تابِ تحملِ استهزا و مسخره‌کردن‌ها و متلک‌های دیگران را ندارند و در دل می‌گویند: «خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو!».



می‌خواهم باحجاب باشم اما نمی‌توانم

مخاطبِ این بخش از نوشته…

این نویسه ویژه آن دسته از دختران و بانوانی هست که به حجاب علاقه دارند؛ اما توان اجرایی‌کردن آن را ندارند.


راهکارهایی برای تقویت اراده و ازبین‌بردن تزلزل نسبت به حجاب:

تحکیم باورها

عقیدۀ خود نسبت به دین و حجاب را تقویت کنید؛

محاسن و معایب

حجاب زنان پوشش بانوانروی فوایدِ داشتنِ حجابِ کامل و ضررهای بدحجابی به‌دقت فکر کنید؛

لطفی کریمانه

به نعمت‌ها و الطاف پروردگار متعال نسبت به ما و انتظار او از ما دقت کنید؛

عزت حقیقی

به این نکته توجه کنید که عزت حقیقی به‌دست او است و او است که هرکه را بخواهد عزیز و سرافراز می‌گرداند، پس متلک‌های دیگران ما را ذلیل نمی‌کند؛

تخلیۀ روان

زن، عاشق خودنمایی است، پس پیش محارم و همسر خود از پوشش و لباس‌های زیبا استفاده کنید تا میل شما به نمایش‌گری پیش نامحرمان کمتر بشود. البته پوشش و آرایش انواعی دارد، نوع لباس‌پوشیدن و مقدار برهنگی شما پیش محارم نیز باید رتبه‌بندی شود. دایی، پدر، پسر خواهر، برادر، فرزند و شوهر، همه با شما محرم هستند؛ اما شما نمی‌توانید با پوششی که در برابر چشمان شوهرتان حاضر می‌شوید پیش سایر افراد ظاهر شوید!

هم‌نشین خوب

برای نشست‌وبرخاست‌ها، دوست باحجاب (ترجیحاً بهتر از خود) انتخاب کنید؛

الگوبرداری

روشن است که سنین نوجوانی، دورانِ الگوبرداری و الگوپذیری است، یکسری الگوهای باحجاب و موفق را انتخاب کنید تا هرگاه حجاب را ناکارامد پنداشتید، افق دیدتان را به‌سمت او ببرید و با خود بگویید: «فلانی و فلانی و فلانی هم با اینکه حجابشان را کامل رعایت می‌کنند، خیلی هم موفق هستند، پس بی‌بندوباری موجب موفقیت و باحجابی باعث شکست نیست»؛

تلقین مثبت

خیلی وقت‌ها که شما در برابر حرف دیگران کم می‌آورید به‌خاطر این است که در ذهن خود تلقین‌های منفی را پرورش می‌دهید؛ مثلاً از گوشۀ چشم احساس می‌کنید چند نفر دارند به شما نگاه می‌کنند، فکر می‌کنید در پیش خود شما را مسخره می‌کنند، تاکسی برایتان نمی‌ایستد فکر می‌کنید چون چادری بودید نایستاد! و صدها تلقین منفی که روان انسان را آزرده می‌کند.

اگر به‌جای این افکار منفی، اندیشه‌های مثبت را در ذهن خود مرور کنید، رعایت حجاب به‌شدت برایتان لذت‌بخش و گوارا خواهد بود. با خود مرور کنید که: «من با این حجاب، حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را الگوی خود قرار داده‌ام»، «شادابیِ گلِ عفاف، در سایۀ رعایت حجاب است»، «روح لطیف و دخترانۀ خود را با بدحجابی خدشه‌دار نمی‌کنم»؛

عهد با امام مهربان

با امام زمان(علیه‌السلام) عهد کنید که مثلاً این هفته را با حجاب کامل خواهم بود و روز جمعه که رسید ببینید چقدر پای عهد خود ایستاده‌اید، سپس آن را برای یک هفتۀ دیگر تمدید کنید؛

توکل و توسل

از تکیه بر الطاف الهی و درخواست از ائمۀ اطهار(علیهم‌السلام) غفلت نورزید، منظور از توسل این نیست که حتماً دعای توسل یا زیارت‌نامۀ یکی از معصومین را بخوانید، اینها خوب است، ولی منظورم این است که هر روز صبح، دست بر سینه بگذارید و به یکی از امامان یک سلام بدهید و بگویید: «امروزم را به شما سپردم، رهایم نکنید».

منبع: نرم‌افزار هدی و…



هفت راهکار برای تشویق دختران به حجاب

نُه‌سالگی دیر است

دختری که تا پیش از ۹ سالگی آزاده هر لباسی را پوشیده است، با رسیدن به سنّ تکلیف، قطعا نمی‌تواند حجاب را رعایت کند، پس آشنایی تدریجی ضروری است.

از همان کودکی وقتی خواستید چادرتان را دور بیاندازید، از داخل پارچه‌اش یک چادر کوچک برای دختر دو سه ساله‌تان تهیه کنید و به قسمت جلوی چادر یک تور سرتاسری زیبا بدوزید و بالای سرش را با کش مهار کنید و به دختربچه‌تان بدهید. هیچ‌گاه اجبارش نکنید و فراتر از «اگه دوست داری چادرت رو بپوش» به او نگویید؛ اما اگر با انتخاب خودش چادر پوشید، او را تشویق کنید که «چقدر زیبا شدی».

بیان محاسن و فواید حجاب

تذکردادن به فواید حجاب (مانند: رضایت خدا، سلامت فرد و…) و اثرات زیان‌بار بدحجابی می‌تواند برای رسیدن به نتیجه ما را کمک کند.

تأثیرپذیری کودک از رفتار دیگران

بچه‌ها در سنین کودکی نسبت به رفتار و عملکرد اطرافیان تأثیرپذیرتر هستند، حجاب مادر و نزدیکان می‌تواند زمینه‌ساز محجبه‌بودن دختر بشود.

داستان‌های کودکانه از زنان برتر

استفاده از آیات قرآن، معرفی زنان صالح و برتر اسلام، بیان زندگی ایشان به‌عنوان الگو با استفاده از داستان کودکانه.

بار تأثیرگذاری داستان، بسیار بالا است، یک داستان سال‌ها در ذهن فرزند شما می‌ماند و او از شخصیت آن داستان الگوپذیری می‌کند.

تهیه لباس‌های زیبا و شاد

هم‌زمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتفاق می‌افتد و این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد، والدین آگاه باید با تهیه لباس‌های زیبا و شاد میل به آراسته‌بودن او را درک کنند.

برایش چادرنماز بسیار زیبایی تهیه کنید و با رنگ مورد علاقه‌اش آن را تزیین کنید.

جانمازی گلدوزی‌شده برایش تهیه کنید، با مهری زیبا از تربت کربلا.

تشویق با هدیه‌های کوچک

یکی از روش‌های تشویق، دادن پاداش و هدیه است، بهتر است برای رعایت حجاب دخترتان هدیه‌های هرچند کوچک ولی مستمر تهیه کنید.

البته به‌گونه‌ای نباشد که او شرطی شود و عادت کند که در قبال رعایت حجاب کادو دریافت کند!

برگزاری جشن تکلیف سالانه

هر سال روز تولد فرزندتان مراسمی کوچک به‌پا کنید و ابتدا نقاط قوت و زیبایی‌های او در مسیر بندگی را به او یادآور شوید و از او تشکر کنید، سپس نقاط ضعف او در انجام تکالیف و رعایت حجابش را نیز بسیار محترمانه به او گوشزد کنید.

اگر رسم دارید که برای فرزندانتان بر اساس سال شمسی جشن تولد بگیرید، تکرار جشن تکلیف را نیز با همان مراسم تلفیق کنید. دختر شما تفاوت سال شمسی و قمری را چندان درک نمی‌کند، مهم، یادآوری جشن تکلیف است.

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *