خانه » سبک زندگی برتر » کانون مهرورزی » روابط همسران » سیاست‌های زنانه در روابط همسران (ویژه بانوان)

سیاست‌های زنانه در روابط همسران (ویژه بانوان)

سیاست‌های زنانه | سیاست‌های مردانه

راه‌های شیرین‌شدن زندگی همسران

مطالب زیر شامل یکسری سیاست‌های زنانه است که می‌تواند زندگی زن و شوهر را شیرین و پر از محبت و عاطفه کرده و اختلافات بین همسران را به حداقل برساند.

  • مطالب این نویسه الزاماً به این معنا نیست که حقّ با شوهر شما است؛ بلکه برای آرامش شما و ثبات و پایداری زندگی شیرین و عاشقانه شما است.
  • البته متقابلاً توصیه‌هایی برای مردان وجود دارد و ایشان نیز موظف هستند برای زیبایی زندگی به آن‌ها پایبند شوند.
  • ویژۀ مردان: سیاست‌های مردانه در روابط همسران

میزبانی جذاب باشید

وقتی همسرتان به منزل می‌آید، با چهره‌ای بشاش دم در به استقبال او بروید، اگر چیزی خریده از دستش بگیرید و تشکر کنید و خسته نباشید بگویید. اگر بدش نمی‌آید و این کار را لوس‌بازی تلقی نمی‌کند، لباس‌های بیرونی‌اش را در آورید.

در تابستان، پیش از ورود او به خانه، دو لیوان شربت مورد علاقه‌اش را آماده کنید، داخل لیوان یخ بیاندازید، داخل بشقاب یا سینی قرار بدهید، سپس با هم میل کنید.

در زمستان، هنگام آمدنش یک لیوان چای تازه‌دم یا قهوه یا چیزی که به نوشیدنش عادت دارد، مهیا کنید و پس از تعویض لباس‌هایش پیش او قرار دهید.

این کارها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، کار سختی هم نیست، فکر نکنید با این کارها کوچک می‌شوید، بلکه عمل‌کردن به این دستوراتِ دینی، شما را در چشم درونِ مردتان فوق‌العاده بزرگ جلوه می‌دهد و او نیز متقابلاً در صدد جبران برمی‌آید.

خود را برای شوهر بیارایید و آرایش کنید

بهترین زن، زنی است که پیش غیرشوهر عفت در جمال و زیبایی‌های خود را حفظ کند، آرایش نکند و پیش محارم، آرایش غلیظ نکند؛ اما برای شوهرش، خود را به بهترین شکلی که او می‌پسندد در آورد و از رنگ رژ لب و مدادی استفاده کند که او دوست دارد؛ چون «او» می‌خواهد شما را ببیند! این یکی از سیاست‌های زنانه کاربردی است.

هرازچندگاهی به آرایش خود تنوع بدهید و نگذارید برای او خسته‌کننده باشد. هنگام ورود او به خانه با چهره‌ای زیبا و دلربا به استقبالش بروید.

با علاقه‌های شوهرتان همراه شوید

اگر شوهر شما رفیق‌باز است و برای دوستانش ارزش بیشتری قائل است، سعی نکنید او از آنها کلاً جدا شود، چون این تلاش، «آب در آسیاب کوبیدن» است و بیخود خودتان را خسته و اعصاب و روانتان را آزرده می‌کنید؛ بلکه ببینید او به چه چیزی علاقه دارد و در آن امور او را همراهی کنید تا او در خانه تخلیۀ روانی شود و کشش چندانی برای رفتن به بیرون خانه برایش باقی نماند.

البته در تفریحاتی که جایز و در شأن یک زن باشد، و منظورم این نیست که اگر به تماشای فیلم‌های مبتذل ماهواره علاقه دارد، شما هم علاقه نشان بدهید و نگاه کنید، یا مثلاً اگر به کشیدن قلیان و… علاقه‌مند است، شما هم با او بکشید، این اول انحطاط و شکست شما است؛ چراکه او ممکن است چند وقتی از این همراهی شما خوشش بیاید، ولی مطمئن باشید به‌مرورزمان از داشتن همسری این‌چنینی خسته می‌شود و دلزده شده و سر ناسازگاری باز خواهد کرد؛ زیرا غالب مردها هرقدر هم خودشان خراب و اهل خلاف باشند، دوست دارند همسرشان سالم باشد!

سیاست‌های زنانه | سیاست‌های مردانه

شوهرتان را وادار نکنید که دروغ بگوید یا پنهان‌کاری کند

اگر خیلی به شوهرتان گیر ندهید و سخت‌گیری نکنید، او همه‌چیز را صادقانه با شما در میان می‌گذارد و مخفی‌کاری نمی‌کند، اما اگر در قبال هر کارش غر بزنید و به هر رفت‌وآمدش گیر بدهید، با این برخورد او اصلاح نمی‌شود، بلکه سعی می‌کند کارهایش را دور از چشم و آگاهی شما انجام بدهد، اینجا است که شما به کارهایش بو می‌برید و شکّ می‌کنید، اما چون مدرکی علیه او ندارید، نمی‌توانید به رویش بیاورید.

خانم محترمه، گاهی لازم است که شما از سیاست‌های زنانه استفاده کرده و با لطافت و زیرکی شوهرتان را مانند یک بچه گول بزنید، نه اینکه مستقیم با او درگیر شوید.

آقابالاسرِ شوهرتان نباشید

مرد از اینکه احساس کند زیردست کسی است، متنفر است، چه رسد به اینکه حسّ کند همسرش دارد او را کنترل و رصد می‌کند. این یک واقعیت است، گرچه برای بسیاری از زن‌ها تلخ است!

خانم محترمه، بنای آفرینش بر این نیست که زن بر مرد تسلط داشته باشد، زن‌سالاری به‌نفع هیچ‌یک از زن و مرد نیست، که در آینده بحث می‌کنیم، که می‌توانید کلیدواژه «مردسالاری» را جستجو کنید.

البته ناگفته نماند، گاهی اوقات پیش می‌آید که مرد قدرت و اقتدار کافی برای مدیریت خانه و خانواده را ندارد که در این موارد لازم است زن شیوه‌های صحیح مدیریتی را به‌صورت پیشنهاد به وی القا کند و در واقع، خود عهده‌دار امور خانواده شود. مثلاً پدر تا از فرزند عصبانی می‌شود، او را می‌زند.

یکی از سیاست‌های زنانه بسیار مهم این است که بگذارید چند روز بگذرد و یک روز که خود شما عصبانی شدید و احیاناً فرزندتان را زدید، در خلوت با شوهر، پیش او اظهار پشیمانی کنید و بگویید: «امروز خیلی بد شد، کنترل از دستم خارج شد و بچه رو زدم، اون هم با گریه رفت توی اتاقش خوابش برد، میگن اگه بچه رو بزنی چند روز دیگه که بزرگ میشه توی روت وای‌میسته و دیگه ازت حرف‌شنوی نداره و…».

چون اگر با او رودررو شوید و به‌نحو توبیخ کنید [مخصوصاً سرزنش‌کردن پیش خود بچه، که فوق‌العاده کار خطرناکی است] و مثلاً بگویید: «نزنش بچه است!»، او هم برای اینکه کم نیاورد، کار خود را توجیه می‌کند و خواهد گفت: «من همینم اعصاب ندارم. اگه تو هم از صبح با هزارتا مشتری سروکله زده بودی و یک ساعت مُخِت توی آفتاب و ترافیک جوش اُورده بود، از من بدتر بودی، نشستی توی خونه زیر کولر بایدم اعصاب راحت داشته باشی!». این اولین جرقۀ نهادینه‌شدن این اخلاق زشت در محیط خانواده است.

نرم‌زبان باشید

حتماً توجه کرده‌اید که یک دختربچه دوسه‌ساله با پسر دوساله وقتی خواسته‌ای دارند، چگونه آنها از پدر یا مادر خود درخواست می‌کنند! آری، دختر آنچنان شیرین‌زبانی می‌کند و از نقطه‌ضعف‌های پدر استفاده می‌کند که پدر ناخودآگاه تحت‌تأثیر کلام او قرار می‌گیرد. این خاصیت را خدا در نهاد زن قرار داده است.

در زندگی زناشویی نیز یکی از سیاست‌های زنانه این است که: اگر می‌خواهید همسرتان شیفته و عاشق شما باشد، از قدرت خدادادیِ شیرین‌کلامی و لحن زیبا و دلربا استفاده کنید. شوهر شما بیش از آنکه حرف‌ها و کلمات زیبای شما را بشنود، تحت‌نأثیر شیوۀ بیان و لطافت گفتار شما قرار می‌گیرد. ممکن است موضوعی ذهن او را درگیر کرده باشد و مطالب شما را نشنود و فقط در ظاهر سری تکان بدهد، ولی لحن کلام شما در ذهن او باقی خواهد ماند.

اگر به همسرتان شکّ کردید به رویش نیاورید

مردها عاشق اعتماد هستند، دوست دارند همسرشان به آنها اعتماد داشته باشد، در رانندگی، در کسب‌وکار، در انتخاب و خریدِ جنس خوب و در روابط زناشویی؛ پس اگر به او شکّ کردید که مثلاً با زن دیگری (به‌طور مشروع یا نامشروع) رابطه یا بگوبخند دارد، یا در فضای مجازی از طریق تلگرام و واتساپ و… ارتباط پیامکی دارد، به رویش نیاورید و تجسس نکنید، با این کار فقط خودتان را اذیت می‌کنید؛ بلکه به‌مقتضای سیاست‌های زنانه مهر و محبتتان را بیشتر کنید تا برفرض که محبتی در بیرون خانه او را به‌سمت خود جذب کرده، بیشتر و بهترش را از شما ببیند و خودبه‌خود شما تنهاعشقش بشوید.

گرچه متأسفانه برای برخی مردها به‌خاطر تنوع‌طلبی ایشان، این راهکار خیلی خوب جواب نمی‌دهد، ولی اگر می‌خواهید زندگی‌تان تلخ نشود، همین راه را ادامه دهید؛ زیرا اگر پرده‌ها دریده شد و فهمید که شما فهمیده‌اید، یکی از احتمالات این است که پس از چند روز دعوا و مرافعه، دست از کارش بردارد، اما احتمال قوی‌تر این است که رابطه‌اش را سرّی‌تر کند و جوانب کار را بیشتر بسنجد، علاوه بر اینکه این احتمال نیز وجود دارد که بگوید: «همینی که هست!». 🙁

حسّ تأمین شوهر را نکُشید

یکی از خلقیات پسندیده زن، این هست که قانع باشد و شوهرش را به خرج‌هایی که از توان او خارج است، نیاندازد، هیچ‌وقت نگویید: «ظهر که آمدی دو کیلو گوشت هم بخر»، شاید او همان روز پول کافی نداشته باشد و شرمندۀ شما شود یا اینکه به‌خاطر تهیه خواسته شما پیش کسی رو بیاندازد و شرمنده شود؛ بلکه بگویید: «حسن‌آقا، ظهر که دارید میاید، اگر مسیرتون خورد و تونستین گوشت بخرید، گوشتمون داره تموم میشه». اما…

اگر شوهر شما با پیشنهادِ خود می‌خواهد وسیله‌ای برای شما یا برای منزل بخرد و می‌دانید که هزینه‌اش را دارد، به او نگویید نه نخر، چون شما می‌خواهید قناعت نشان دهید اما در اثر رعایت‌نکردن سیاست‌های زنانه غرور او را شکستید و حسّ تأمین او را زیر پا قرار داده‌اید و اگر برای شما خرج نکرد، شاید غریزه‌اش را در جای دیگری به‌کار ببرد و پولش را جای دیگری خرج کند.

مخصوصا اگر شما گفتید: «نه، لازم نداریم» و درعین‌حال او خرید، به‌هیچ‌وجه غر نزنید و او را سرزنش نکنید؛ چون او از اینکه آن وسیله را برای رفاه شما خریده، در اوج لذت به‌سر می‌برد و توقع دارد که شما نیز این کارش را تحسین کرده و خوشحال شوید و جالب است که هرچه بیشتر برای شما خرج کند، بیشتر شما را دوست خواهد داشت، بازهم تأکید می‌کنم: مواظب باشید او را به قرض‌وقوله نیاندازید و با این کار مهرتان را از دلش بیرون نبرید؛ چراکه به‌مرور زمان، ببا دیدن چهره

حسّ شادی‌آفرینی را در او حفظ کنید

مرد دوست دارد همسر و فرزندانش را خوشحال کند و همیشه دنبال این است کاری کند که موجب لبخند و شادی خانواده‌اش شود. ممکن است مشغلۀ زیاد باعث غفلت او از این جهت شود، ولی گاهی تلنگری در او ایجاد می‌شود و به‌طور اتفاقی به شما می‌گوید: «می‌خوام فردا مرخصی بگیرم بریم فلان تفریح‌گاه، نظرت چیه؟»

در این‌گونه موارد سیاست‌های زنانه اقتضا می‌کند که فکر نکنید پذیرش پیشنهاد او، وی را از کارش می‌اندازد و برای او مشکل است! وقتی خود او پیشنهاد می‌دهد، یعنی در درون نیاز دارد و احساس‌وظیفه می‌کند که شادی‌آفرینی کند، پس اگر می‌خواهید در دل او جای بگیرید، با چهره‌ای سورپرایز و مملوّ از شادی به او بگویید: «خیلی عالیه، اتفاقاً چند وقته بچه‌ها تفریح نرفتن، اگه بشنون می‌خوایم بریم تفریح، بال در میارن…».

حسّ برتری و مردانگی‌اش را نگیرید

گاهی اوقات که مشغول ابراز برتری‌های خود می‌باشد، او را ضایع نکنید؛ مثلاً فرزند شما به شوهرتان می‌گوید: «بابا، امروز کامپیوتر قفل کرد، هرکارش کردم درست نشد که نشد»، پس پدر شروع می‌کند به توضیح‌دادن که: «وقتی کامپیوتر قفل کرد، کلید کنترل‌شیفت و اسکیپ رو فشار بده…»، بچه می‌پرسد: «یعنی کدوم دکمه‌ها؟»

حال اگر شما هم یاد دارید، نپرید وسط و بگویید: «هروقت قفل کرد به خودم بگو بهت می‌گم/ یا به خودم می‌گفتی درستش می‌کردم» یا مثلاً پس از آموزش‌دادنِ شوهرتان، کارش را ناچیز جلوه ندهید به اینکه: «اوووه به‌جای این کارا دکمۀ ری‌استارتش رو فشار می‌دادی درست می‌شد!» بلکه از سیاست‌های زنانه استفاده کرده و حتی خودتان هم مانند کسانی که نمی‌دانند گوش بدهید و با «بله و عجب و چه‌جالب» او را تأیید و تشویق کنید. البته مواظب باشید که خیلی خنگ‌بازی در نیاورید که یا به تصنّعی‌بودنِ گوش‌دادنِ شما یا به عقل و درایت شما شکّ کند! 🙂

برتربودن در مردها همانند زیباتربودن در زن‌ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *