خانه » سبک زندگی برتر » کانون مهرورزی » تربیت فرزند » مثلث تربیت فرزند؛ وراثت و مربی و محیط

مثلث تربیت فرزند؛ وراثت و مربی و محیط

تربیت فرزند صالح

عوامل اصلی در تربیت فرزند

در مسئله مهم تربیت فرزند، شاید بتوان از میان همه اموری که باعث رشد یا رکود کودک می‌شود، سه مطلب را اصلی‌ترین مؤثرها دانست:

وراثت

قانون وراثت ژنتیک

کودک بسیاری از ویژگی‌ها و صفات (جسمی و روحی) را از طریق ژنتیک از پدر و مادر خود به ارث می‌برد؛ ازاین‌رو در آموزه‌های دینی روی مسئله همسرگزینی تأکید زیادی شده است.

نه‌تنها تحقیق از خودِ زن، بلکه فرمودند از برادرانش نیز تحقیق کنید که بچه به دایی‌اش می‌رود!

نه‌تنها والدین از طریق اسپرم و تخمک روی فرزند تأثیرگذار هستند، که حتی صفات جسمی و روحی دایه‌ای که بچه را شیر می‌دهد نیز تأثیر مستقیم روی وی دارد؛ لذا اسلام حتی نسبت به مرضعه و دایه و کسی که می‌خواهد به بچه شیر بدهد نیز دستورات اساسی دارد.

ببینید: بحث جامع قانون وراثت و ژنتیک


مــربی

اثر مهر مادری در تربیت فرزند

مربی و آموزگار، یکی از نقش‌آفرین‌ترین افراد در شکل‌گرفتن شخصیت کودک می‌باشد.

متأسفانه برخی افراد فرزندشان را از بدو کودکی به مهد و کودکستان فرستاده و امتیاز تربیت فرزند را از خود دریغ می‌دارند؛ زیرا فرزندی که صبح تا ظهر در اختیار فرد دیگری قرار گرفت، خواه‌ناخواه او را سرمشق و الگوی خود قرار داده و خُلق‌وخوی او را خواهد پذیرفت و هرگونه او بخواهد رشد خواهد کرد.

و این یکی از آسیب‌های اشتغال بانوان در جامعه ما است!

از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده: «النّاسُ معادنُ و العرقُ دسّاسٌ و أدبُ السّوءِ کَعِرقِ السّوءِ» یعنی مردم همچون معدن‌ها گونه‌گونه‌اند و نژاد و ریشه نفوذکننده است و تربیت بد مانند نژاد بد است. یعنی ممکن است شخصی اصل و نژاد خوبی داشته باشد؛ اما بر اثر تربیت فاسد، اصالت و پاکی درون خود را از دست بدهد.

نمایه: اسوه و الگو

محیط

کودکی که از اصالت و وراثت خوبی برخوردار باشد و الگو و راهنمای خوبی هم داشته باشد، عامل دیگری که او را تهدید می‌کند، محیطی است که در آن رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.


البته عوامل زیاد دیگری (مانند خوراک و رفاقت و…) نیز در تربیت تأثیرگذار هستند که به‌نحوی به یکی از سه مورد بالا بازمی‌گردد.

تکمیل در آینده…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *