تعداد دختران بیشتر است یا پسران؟ چرا؟

توسط | مرداد ۵, ۱۳۹۵ | اجتماعی

آیا واقعاً تعداد پسرها بیشتر است یا دخترها؟!

هر کدام از دو دیدگاهِ زیادتربودنِ پسر و زیادتربودنِ دختر، طرفدارانِ خودش را دارد. در اینجا نظرگاهی که به واقعیت نزدیک‌تر است را مطرح می‌کنیم و درلابه‌لای پاسخ به این پرسش، جواب این سؤال نیز روشن می‌شود که چرا و چه عواملی باعث زیادتربودن یکی از این دو می‌باشد.

البته اعتماد چندانی به آمارهای ارائه‌شده نیست؛ چه اینکه گاهی برخی از آمارها از نظر مبنای محاسباتی مشکل دارند و گاهی نیز سیاست‌های اجتماعی ایجاب می‌کند که برای ایجاد موج در بعضی از اقشار، یکسری آمارها در جامعه منتشر شود. پس باید به واقعیت‌های ملموسی مراجعه کرد که در اطرافمان مشاهده می‌کنیم و نیز آمارهایی که با این واقعیت‌ها هماهنگی دارد.

در این زمینه حرف‌وحدیث زیاد هست و حرف‌های ضدّونقیض زیاد گفته می‌شود؛ اما در اینجا به بررسی دو سه نوشتار می‌پردازم.

در سایت تبیان خانم سپیده آماده مقاله‌ای نوشته بود که خلاصۀ مقاله این هست:

برخی افراد بدون درنظرگرفتن واقعیت‌های اجتماعی، با استفاده از جملاتی دروغین، مانند: «آنچه که زیاد است، دختر»، ذهنیت‌های غلطی را در جامعه رقم می‌زنند و این باور را ترویج می‌دهند که تعداد دختران بیش از پسران می‌باشد.

نویسنده، منشأ این القائات را بی‌اطلاعی، باورهای مردسالارانه، تفکرات پلید و ایجاد جوّ خیانت به همسران و تجدید فراش می‌پندارد!

وی پیامد این آمارها را نیز، خشونت روانی علیه دختران و کاهش اعتمابه‌نفس ایشان و آسیب‌های زنان و دختران در محیط‌های خانوادگی و اجتماعی و افتادن دختران در دام ازدواج‌های ناخواسته و ناپخته می‌داند.

او برای نقد نظریه بیشتربودن دختران به یکسری آمارهای ناصحیح و دور از واقعیت و یکسری آمارهای ناکارا چنگ می‌زند. مثلا می‌نویسد: در ایران به‌ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۳ پسر به‌دنیا می‌آید، یا مثلا چند مرتبه به این تخمینِ پوشالی تمسک می‌کند که: در سال ۱۳۹۷ تعداد پسران مجرد، دو میلیون بیشتر از دختران مجرد خواهد بود، یعنی به‌ازای دو میلیون پسر در سنّ ازدواج، دختر برای تشکیل خانواده نداریم! و در پایان (به‌جای تأکید بر موازین صحیح همسرداری) به ایشان دلگرمیِ کاذب داده که: در اثر این شایعات دروغین، اعتماد به‌نفس خود را از دست ندهید.

و از طرفی خبرگزاری مهر آماری ارائه داده که خلاصه‌اش این است:

مقایسه دختران و پسران در معیار لحاظ اختلاف‌سنّیِ پنج سال

سنّ دختر سنّ پسر اکثریت با … میزان بیشتربودن
بدو تولد بدو تولد پسران حدود پنج درصد
۱۵ تا ۱۹ ۲۰ تا ۲۴ پسران ۶۹۷هزار نفر
۲۰ تا ۲۴ ۲۵ تا ۲۹ دختران ۲۲۹هزار نفر
۲۵ تا ۲۹ ۳۰ تا ۳۴ دختران ۵۷۲هزار نفر

مقایسه دختران و پسران در معیار سنجش گروه‌های هم‌سنّ

سنّ دختر سنّ پسر اکثریت با … میزان بیشتربودن
۲۰ تا ۲۴ ۲۰ تا ۲۴ پسران ۱۲۷۳هزار نفر
۲۵ تا ۲۹ ۲۵ تا ۲۹ پسران ۶۲۳هزار نفر

می‌بینیم که هرچه سنین بالاتر را مقایسه می‌کنیم، باتوجه به اشتغالات سنگین و پرخطر، و در نتیجه، ریسک بالاترِ مرگ‌ومیر در مردان، تعدادشان رو به کاهش می‌باشد.


جمع‌بندی مطلب توسط کانون مهرورزی به این صورت می‌باشد:

  1. پرواضح است که برای نسبت‌سنجی دختران و پسرانی که در سنّ ازدواج هستند، نمی‌توان از آمار لحظه تولد ایشان استفاده کرد، علاوه بر اینکه واقعیتِ موجود، خلاف آن را نشان می‌دهد؛ چه اینکه در بیشتر خانواده‌های اطرافمان، شاهد تولد دختران بیشتری هستیم تا آنجا که آرزوی تولدِ فرزندِ پسر، به یکی از دغدغه‌های برخی از خانواده‌ها تبدیل شده است؛
  2. در مقایسه پسر و دختر، باید یک «اختلاف پنج ساله» را نیز مدّنظر داشت و مقایسه دختران و پسران هم‌سنّ صحیح نمی‌باشد؛ زیرا خلاف عرف و خلاف توصیه‌های کارشناسان امر ازدواج می‌باشد؛
  3. علاوه بر اینکه صرفِ ملاحظه تعداد جنس ذکور و اناث نیز کافی نیست؛ بلکه باید آمار مردان و زنان آماده به ازدواج را ملاحظه کنیم؛ چه اینکه بسیاری از مردان تصمیم به ازدواج دائم ندارند و این امر در بانوان به‌مراتب کمتر است و غالب زنان در هر سنّی که باشند، نیاز به ازدواج را در خود احساس می‌کنند.

توصیه برخی کارشناسان برای حلّ مشکل کمبود پسران و حفظ تعادل جمعیت جوانان:

  1. ترویج ازدواج در سنّ پایین؛ چون در مقایسه دخترانِ زیر ۲۰ سال با پسران زیر ۲۵ سال، پسران بیشتر می‌باشند؛
  2. ترویج هم‌سنّ گزینی؛ چون در مقیاس گروه‌های هم‌سنّ، پسران بیشتر می‌باشند.

پاسخ کانون مهرورزی به این نظرگاه:

  • معکوس‌شدنِ آمار در سنینِ بالاتر، به‌معنای تلفات بیشترِ پسران در این دوران می‌باشد و راهکارهای ارائه‌شده، صحیح نمی‌نماید و صرفاً صورت مسئله را کمی تغییر می‌دهد.
  • جلوگیری از بالارفتنِ سنّ ازدواج اقدام پسندیده‌ای است و مزایای فراوانی دارد، به‌شرطی که مفاسد و تالی‌فاسدهای آن نیز کارشناسی شده و به حداقلّ برسد، این راهکار آمار دختران مجرد و جوانان ناکام را کاهش می‌بخشد لکن موجب افزایش تعداد بانوانی می‌شود که کمتر از ده سال با مردی ازدواج کرده و بعضاً با یکی دو بچه، شوهر خود را از دست داده و بیوه شده‌اند!
  • درباره هم‌سنّ‌گزینی نیز گرچه برخی جمعیت‌شناسان آن را راه‌حلّ مشکلِ بیشتربودنِ دختران مجرد نسبت به مردان می‌دانند، لکن این ایده نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ زیرا علاوه بر محذورِ راهکار پیشین، اساساً کار صحیحی نبوده و مشکلات خاص خودش را دارد و کارشناسان امور خانواده و ازدواج آن را تأیید نمی‌کنند؛ زیرا مفسده‌اش از مصلحتش بیشتر است.

پس باید چه کرد؟

راهکار را باید در جای دیگر جست، به نظر می‌رسد چند کار به‌طور جدّی باید پیگیری شود:

  • اولاً: استفاده از برخی تعابیرِ مأیوس‌کننده مانند «چیزی که زیاد است، دختر است» و برخی تعابیر افراطی مانند «در ازای هر پسر مجرد، سه تا دختر مجرد وجود دارد» صحیح نیست، پس:
    • دختران مجرد باید توجه داشته باشند که: ترس از نداشتن خواستگار، نباید باعث اقدام ناپخته و انتخاب عجولانه شوهر شود که آسیب‌های این‌گونه اقدامات، به‌مراتب بیشتر از مجرّدماندن ایشان می‌باشد. به حرف‌های اطرافیان و زخم‌زبان‌های حسودان اعتنا نکنند، خدای شما، هم بر نیاز شما آگاه است و هم بر رفع آن توانا است، و هم مهربان‌تر از خود شما به شما است، پس اگر ما به وظیفۀ بندگی خود عمل کنیم، او نیز بر مربی‌گریِ خویش متعهد است.
  • ثانیاً: باید موجبات سردی بدن و خانواده کاهش یافته و با تغییراتی در ژنتیک و مزاجِ مردان، پسرزایی افزایش پیدا کند، که البته این راهکار نیز تا حدودی همان مشکل دو راهکار پیشین را دارد.
  • ثالثاً: علل و عوامل مرگ زودرسِ پسران جوان به‌طور دقیق بررسی شده و برای جلوگیری از آن فکری اندیشید. و این امر، پیش از اینکه نیازمند همّت مسئولان باشد، دقت خانواده‌ها در تربیت فرزند و انتخاب شغل متناسب با وضعیت روحی و جسمیِ فرزند و در اختیار قراردادنِ وسیلۀ نقلیه مناسب با سنّ و شعورِ نوجوان و کنترل رفاقت‌ها و تفریحات خطرزا و وضعیت خوراک و غیره را می‌طلبد.
  • رابعاً: شیوه چندهمسری بین افرادی که شرایطش را دارند رواج پیدا کند که در جای خود از آن بحث کرده‌ام.

۳ دیدگاه ها

  1. اب اهیم

    شما راس میگین ولی دروغگو شرف نداره

    پاسخ
  2. ناشناس

    در کل جمعیت مردها و پسران نسبت به دختران کمتر است به خاطر حاشیه ها و… جامعه و همین طور تعداد بیشتر جنین دختر نسبت به پسر هم می‌تواند باشد

    پاسخ
  3. Vahid

    کلاتعداد دختران تو هر رنجی که باشند از پسران بیشتره چقدر مرد و پسر تو تصادفات یا دعوا و مریضیا… میمیرن اینا همه باعث میشه تعداد پسران کمتر بشه

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *