خانه » سبک زندگی برتر » کانون مهرورزی » روابط همسران » آداب و دانستنی‌های لازم پیش از عقد

آداب و دانستنی‌های لازم پیش از عقد

ازدواج همسرداری بعل زوج

آقای عزیز، خانم محترم،

پیش از عقد این نکات را مطالعه و دقت بفرمایید! هدف ما کاهش آسیب‌های عقد موقت و روابط نامشروع است تا جوانان عزیز به محذورات شرعی مبتلا نشوند ان‌شاء‌الله

خطبه عقد یک نحوه «قرارداد شرعی قطعی بین زن و مرد» است و مانند هر قراردادی پیش‌نیازهایی دارد و انعقادِ آن یکسری تعهّداتی بین آقا و خانم ایجاد می‌کند که بایستی به آن پایبند بمانند. پس باید پیش از عقد از شرایط و لوازم عقد آگاهی کامل داشته باشیم.


ضرورت دانستن احکام روابط جنسی

پیش از هرگونه رابطه جنسی، احکام شرعی آن را فرا بگیرید تا به بن‌بست‌های غیرقابل حلّ مواجه نشوید.

  • هر کدام از اقسام ارضای نامشروع، دارای احکامی هست که می‌توانید ایـــــنـــــجا مطالعه کنید.
  • صِرف عقدکردن (بدون هرگونه رابطه جنسی) نیز گاهی پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد که می‌توانید ایـــــنـــــجا ببینید.

یک ضرب‌المثل می‌گوید: «ربّ أکْلةٍ مَنعتْ أکلاتٍ»، یعنی: چه‌بسا یک لقمه که جلوی لقمه‌های زیادی را می‌گیرد.

در روابط جنسی نیز گاهی یک ارتباط نامشروع، مانع کام‌گیری‌های حلال بعدی می‌شود. یعنی زن و مرد پس از رابطه نامشروع تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند؛ اما حرام ابدی شده و راه را به روی خودشان بسته‌اند.

ازاین‌رو حتماً پیش از اینکه با شخصی عقد یا آمیزش (حلال و مشروع یا حتی نامشروع) داشته باشید، نویسه‌های لینک‌های بالا را مطالعه بفرمایید. (سعی کردم مطالب را بسیار مختصر و مفید بیان کنم که وقت زیادی نگیرد. اگر ابهامی وجود داشت در دیدگاه‌ها بنویسید)


پیش از عقد موقت، این چند خط را بخوانید، ضرر نمی‌کنید

  • دختری که باکره(دوشیزه) باشد، در صورتی عقدش صحیح است که پدرش اجازه داده باشد؛
  • خانمی که در عدّه مرد دیگری باشد، اگر در دوران عده به عقد مرد دیگری در آید، علاوه بر اینکه عقدش باطل است، با آن مرد حرام ابدی می‌شود؛
  • بانوان محترمه دقت داشته باشند که پس از خوانده‌شدن عقد، فسخ عقد فقط در اختیار مرد هست؛ لذا در انتخاب همسر موقت و مدت زمان عقد دقت بفرمایند؛
    • با توجه به خاطرات تلخ فراوانی که در طول چندین سال پاسخ‌گویی، از بانوانی شنیدم که شوهر موقت‌شان، آن‌ها را بدون فسخ عقد رها کرده، پس مجبور شده‌اند برای ازدواج بعدی تا پایان مدتِ عقد صبر کنند، اکیداً سفارش می‌کنم مدت عقد را طولانی قرار ندهید؛ هنگام تمام‌شدن عقد می‌توانید فرم درخواست اجرای صیغه عقد را دوباره ارسال کرده و عقد خودتان را تمدید کنید.

این‌ها خلاصه‌ای بود از لینک‌های پایین صفحه ↓

آیا سایت درر کاربران را به عقد موقت تشویق می‌کند؟

برخی کاربران اقدامات بخش کانون مهرورزی سایت درر را حمل بر تحریص و تحریض بر ازدواج موقت کرده‌اند؛ اما باید عرض کنیم:

خیر؛ چنانچه در سیاست‌نامه سایت نگاشته‌ایم، علی‌رغم اعتقاد به ضرورت عقد موقت در جای خود، بنای انگیزش و تحریک و ترغیب افراد به‌سمت متعه و ازدواج منقطع را نداریم.

سامانۀ پیامکی اطلاع‌رسانی

اطلاع‌رسانی پیامکی

نظر به اینکه بعضی کاربران ایمیل نداشتند، اطلاع‌رسانی پیامکی نیز به فرم افزوده شد.

پی‌نوشت: با توجه به اینکه بعضی افراد برای اذیت‌کردن دیگران، شماره موبایل آن‌ها را در فرم ثبت می‌کردند و باعث یکسری مشکلات شده بود، قابلیت تأیید شماره همراه به فرم اضافه شد تا مزاحمتی برای کسی ایجاد نشود.

مژده به فراموش‌کارها 😉

برخی عزیزان بعد از اینکه با هم محرم می‌شن، عقد رو یادشونه؛ اما موقت بودنش رو فراموش می‌کنن 🙂 بعضاً پیام میدن و تاریخ پایان عقدشون رو هم از سامانه می‌پرسن 🙁

لذا تصمیم گرفتیم زحمت این بخش رو هم به سامانه پیامکی بسپریم. کسانی که تمایل دارند یک روز پیش از تمام‌شدن محرمیت، «پیامک آگاه‌ساز» براشون ارسال بشه، در فرم درخواست عقد، شماره همراهشون رو ثبت کنند.

با توجه به اخطار و ممانعت مدیر سامانه پیامکی، برای عقدهای یک‌ساله پیامک از خطّ عادی ارسال می‌شود.

16 در مورد “آداب و دانستنی‌های لازم پیش از عقد”

  1. باسلام و خسته نباشید و تشکر بابت سایت بسیار عالی که راه انداختین
    بنده ۱۲سال پیش نادانسته و متاسفانه با وسوسه شیطان و سستی خودم مرتکب فعل حرام شدم ولی از آنجایی که طرف مقابل جدا شدند و بعلت وابستگی شدیدی که بین ما بود ارتباط ادامه پیدا کرد اما چندباری خودمون صیغه خواندیم تا اینکه متوجه شدیم نباید صیغه میکردیم و بالاخره طبق نظر بعضی از مراجع که فرمودند بعلت جلوگیری و تکرار نشدن گناه و انجام عمل توبه مشکلی بابت صیغه موقت یا عقد دایم ندارین و الان که با سایت شما آشنا شدم مزاحم شدم که بدونم آیا امکان ادامه این موضوع و تمدید عقد هست یا نه ضمن اینکه کلیه مخارج و تامین زندگی و تامین مایحتاج دوتا فرزند نیز از طریق من بطور کامل انجام میشه لذا ازتون خواهشمندم راهنمایی بفرمایید و در نظر داشته باشید ما بیش ازحد بهم وابسته هستیم.. من الله توفیق
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    ۱. در زمان شوهردار بودن، رابطه جنسی داشتید؟ و نیز عقد خواندید یا خیر؟
    ۲. پس از طلاق در مدت عده طلاق، رابطه جنسی داشتید یا خیر؟ و نیز عقد خواندید یا خیر؟
    ۳. مقلد چه کسی هستید؟

    1. سلام متاسفانه خیر عقد نخوندیم ولی بعد از طلاق صیغه خوندیم
      مرجع تقلید من آیت الله فاضل لنکرانی ره
      ——
      پاسخ: با سلام
      اگر پس از طلاق در مدت عده، رابطۀ جنسی داشته‌اید حرام ابدی هستید؛ اما اگر پس از گذشت عده، عقد کرده‌اید می‌توانید ازدواج کنید.

      1. باعرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت راهنمایی و جواب
        صادقانه عرض کنم ما هیچ کدوم از شرایط عده خبر اطلاع و آگاهی نداشتیم با این حال و باعنایت به عدم شناخت و آگاهی طرفین از حکم عده و با توجه به نظر برخی مراجع که فرمودند بخاطر جلوگیری و تکرار نشدن فعل حرام و انجام عمل توبه توسط دونفر و همچنین وابستگی و زندگی چند ساله باهم آیا ما باید از هم جدا بشیم یا طبق نظریه برخی مراجع که خدمتتون عرض کردم امکان ادامه زندگی با شروط عنوان شده امکان پذیر هست؟ فقط عرض کنم پسر ایشون جوری شده که منا پدر خودش میدونه و بسیار به من وابسته است.. تو را بخدا راهنمایی کنید از طرفی خوشحالم سایت شمارا پیداکردم و از طرفی ناراحت که زندگیم داره ازهم پاشیده میشه
        ——
        پاسخ: با سلام و احترام
        بنده برای پاسخ دقیق به پاسخ سؤالاتی که می‌پرسم نیاز دارم؛ اما متأسفانه برخی سؤالاتی که مطرح کردم بی‌پاسخ مانده لذا امکان راهنمایی برای بنده وجود ندارد.
        با توجه به حساسیت مسئله، به دفتر مرجع تقلید خود تماس گرفته و شفاهاً سؤال را مطرح بفرمایید.

  2. دو سال پیش با آقایی صیغه یکساله شدم،چمد ماه بعد باطل کردیم و مجددا چند ماه بعدش صیغه ۹۹ ساله ایشون شدم و چند روز پیش باطل کردیم
    اگر مجدد بخواهیم رجوع کنیم امکانش هست؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و اینکه اگر رابطه ای توی این چند روز فسخ اتفاق افتاده باشه بینمون چه حکمی داره؟حرام ابد نمیشیم بعم؟
    ——
    پاسخ: با توجه به اینکه نظر مراجع تقلید دربارۀ حکم صیغۀ ۹۹ ساله مختلف است، پاسخ سؤال شما نیز متفاوت خواهد بود.

    بر اساس فتوای آیت‌الله سیستانی الآن می‌توانید دوباره عقد را جاری کنید. نسبت به گذشته استغفار کنید.
    برای اطلاع از نظر سایر مراجع، به دفتر ایشان تماس بگیرید.

  3. باسلام خدمت شما من از دوسال قبل از طلاقم تنها و مجرد زندگی میکردم تا پروسه طلاق انجام بشه و سال پیش تمام شد.در دوران عده با آقایی که الان بطور رسمی خواستگاری بنده آمده ندانسته و ناآگاهانه صیغه موقت خواندیم و بعدا متوجه شدیم که اشتباه و حرام ابد شدیم.بعد از تحقیق بعضیها گفتن که میشود توبه کرد و در گام بعد مرجع تقلید را به آقای زنجانی تغییر دهید.آیا درست است و راه بازگشت هست؟

    1. با سلام و احترام
      اگر در زمان عده، رابطه زناشویی نیز داشته‌اید، حرام ابد شده و امکان ازدواج وجود ندارد.

  4. با سلام
    احتراما اینجانب ازدواج موقت داشتم ۵ ساله ولی در عقد نامه حق فسخ راگرفتم یعنی نوشتن حق فسخ با زوجه میباشد و زوجین این امر را قبول کردن حال سوالم اینه با گفتن این جمله که من با شرط ضمن عقد و وکالت از طرف اقای فلان مدت باقی مانده را به خودم بخشیدم عقد ما فسخ میشود؟
    ——
    پاسخ: سلام
    بله در فرض سؤال با گفتن آن عبارت نامحرم می‌شوید.

  5. سلام من یک دختر باکره هستم بدون اجازه پدرم و خانوادم عقد موقت۲ساله کسی شدم اما حق فسخو به من دادند و قرار شده رابطه جنسی برای ما حرام باشه فقط چون نرروز در محل کار باهمیم درحد لمس کردن و بغل کردن حلال باشه در حدی که باهم دیگه که حرف میزنیم حرام نباشه این عقد درسته ؟و خودم چطوری میتونم فسخش کنم لطفا توضیح بدید

    1. با سلام
      عقد شما صحیح نیست؛ ولی با توجه به اینکه اختیار فسخ دارید، احتیاطا عقد را فسخ کنید، به این صورت که بگویید: «به‌وکالت از طرف آقای فلانی، بقیۀ مدت را به خودم بخشیدم»

  6. سلام ،عقد موقت آقایی شدم به مدت ۹۹ سال حال میخوام فسخ کنم ،با اون آقا پیام دادم مدت عقد ببخشند گفتند بخشیدم.ولی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی پرسیدم گفتند شما عقد دائم هستید و ایشان باید بروند محضر و اونجا محرمیت رو فسخ کنن.حال محرومند یا نامحرم
    ——
    پاسخ:
    سلام. همین‌طور که در این نویسه درج شده، نظر ایشان تبدیل به عقد دائم است؛ لذا باید خود ایشان یا کسی که آگاهی از بحث طلاق داشته باشد، صیغه طلاق را اجرا کند.

  7. امام خمینی
    ——
    پاسخ:
    ایشان عقد را به‌طور موقت صحیح می‌دانند؛ لذا تنها راه فسخ آن، این است که همسر شما بقیه مدت را ببخشد.

  8. با آقایی صیغه محرمیت ۹۹ ساله خواندم سه سال پیش سال اول میآمد ولی در این دو سال یک بار در فروردین ۹۷ آمده من میخواهم صیغه را فسخ کنم و گفتم باید از جانب ایشان باقی محرمیت را به من ببخشند ولی جوابی ندادند.حال چیکار باید بکنم.
    ——
    پاسخ:
    سلام
    چنانچه در متن نوشتم، مسئله اختلافی است، مقلد کدام‌یک از مراجع تقلید هستید؟

  9. با سلام و احترام
    شما که عقدنامه را ارسال می نمایید با مهرو امضا شما صادر میشه؟
    اگر یک موقعی نیروی انتظامی گیر بده سندی بر ازدواج موقت حساب میشه؟

  10. سلام خدمت شما .اگر دونفر از طریق شما عقد موقت شوند چطور میتوانند مدرک معتبری داشته باشن که کسی به اونا گیر نده ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *