چرا چندهمسری | چرا ازدواج موقت

توسط | تیر ۲۷, ۱۳۹۵ | کلیات احکام

چرا چندهمسری؟!

علت جواز چندهمسری چیست و چرا مردها می‌توانند چند زن داشته باشند؟

حکمت و فلسفه تجویز تعدد زوجات:

  •  تفاوت آفرینشی
    • زن و مرد به‌لحاظ مسائل جنسی با یکدیگر متفاوت هستند. تمایلات جنسی زن در دوره‌ای از ماه و اواخر دوره بارداری و اوایل زایمان تعطیل شده یا کاهش می‌یابد، پس از چهل سال نیز میل جنسی او رو به زوال است؛
    • پس از پنجاه سال نیز توانایی بارداری را از دست می‌دهد؛ درحالی‌که این محدودیت‌ها در طبیعت مرد وجود ندارد؛
  • تفاوت آماری
    • تلفات مردها در جنگ‌ها و حوادث و سوانح بیشتر هست و در نتیجه تعداد دختران بیشتر از مردان است؛
    • تعداد زیادی از مردانی که فوت می‌کنند، ازدواج‌کرده هستند، پس مرگشان باعث ایجاد زنان بیوه می‌شود؛
    • جوانان، کمتر حاضر می‌شوند با زنان بیوه ازدواج کنند؛
    • بسیاری از زنان بیوه از نظر مالی و جنسی نیازمند همسر هستند؛

برای حلّ این مشکل و مشکلات دیگری که پایین ذکر شده، اسلام تحت شرایطی چندهمسری را تجویز کرده است.


آیا تجویز چندهمسری خیانت و ظلم به زنان نیست؟

اما اینکه ازدواج مجدد خیانت هست یا نه رو اینجا بخونید.


چرا ازدواج موقت؟!

با وجود ازدواج دائم، چه لزومی بوده که اسلام ازدواج موقت (صیغه) رو هم مشروع بدونه؟

آیا حلال‌بودن صیغه موجب رواج هوس‌رانی در مردها و پیدایش اختلافات خانوادگی نمیشه؟

جواب: دین اسلام چون کامل‌ترین دین هست و دستوراتش هم بنا هست تا قیامت باقی بماند و برای همه نسل‌ها و عصرها کارامد و کارراه‌انداز باشد و پاسخ‌گوی نیازهای همه اقشار و گروه‌ها و مزاج‌ها باشد، دستوراتی را جعل کرده که اگر به‌درستی در جامعه تحقق پیدا کند، بسیاری از مشکلات ریشه‌کن خواهد شد.

در زمینه ازدواج موقت یکسری فواید که به‌ذهنم خطور می‌کنه رو برایتون می‌نویسم، و چنانچه در سیاست‌نامه سایت نوشتم، موارد دیگه‌ای که به‌ذهنم بخوره یا باهاش برخورد کنم، بعدا می‌نویسم. علاوه بر اینکه شما نیز می‌تونید از طریق دیدگاه‌ها موردی را اضافه کرده یا نقد کنید.


برخی از حکمت‌ها، نه علت واقعی

توجه دارین که درباره فلسفه جعل احکام دینی، ما هر فایده‌ای که به ذهنمون بخوره و بهش برسیم، می‌تونه یک حکمت باشه؛ اما علت واقعی صادرشدن احکام رو ما نمی‌فهمیم و عقل ما نمی‌تونه به علت‌های واقعی دسترسی پیدا کنه.

    1. خداوند غریزه‌های مختلفی در ذات انسان قرار داده است؛ مانند غریزه خوردن و آشامیدن و خوابیدن، و راه ارضای تک‌تک این غرایز را نیز پیش پای انسان قرار داده. برای انسان خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف خلق کرده تا انسان‌ها خود را ارضا کنند و آن میل درونی را اشباع نمایند؛
    1. یکی از غرایز انسان، غریزه جنسی است. این غریزه نیز مانند سایر غریزه‌ها، یک نیاز طبیعی است که محتاج ارضاشدن و برطرف‌شدن می‌باشد؛
    1. در غریزه تشنگی مثلا، انسان هم می‌تواند با نوشیدن جام شراب(خمر) خود را سیراب کند، چنانچه می‌تواند با نوشیدن یک لیوان شربت آلبالو تشنگی‌اش را برطرف کند؛ در جریزه جنسی نیز انسان می‌تواند به‌روش استمنا یا مساحقه یا لواط این غریزه را ارضا کند، و هم می‌تواند راه مشروع و حلال را پیش گرفته و از طریق ازدواج شهوتش را فروکش نماید؛
    1. اما آیا همه امکان و قدرت ازدواج را دارند؟ و آیا همه کسانی که ازدواج کرده‌اند، ارضا شده‌اند؟ مسئله اینجا است، ادامه مطلب را با دقت و اندیشه بیشتری بخونید؛
    1. برخی از مردها به هر علت نمی‌توانند ازدواج دائم داشته باشند، علاوه بر اینکه سردمزاجی و عدم میل جنسی در خانم‌ها زودرس‌تر است و می‌بینیم که مرد هنوز کوره‌ای از شهوت است ولی خانمش اصلا میلی به رابطه جنسی ندارد، و علاوه بر اینکه برفرض همه مردها سر موقع ازدواج کنند، بازهم تعداد زیادی از زنان بدون شوهر خواهند ماند؛ زیرا آمار زن‌ها بیش از مردان است که علت‌های آن در جای خود بررسی شده است؛
    1. حال باید چه کرد؟ یکی از راهکارهای بسیار زیبای اسلام برای حل این مشکل، جواز تعدد همسران است، یعنی اسلام اجازه داده که یک مرد چهار زن دائمی داشته باشد، البته با یکسری شرایط و حدودی؛
    1. کسی که نمی‌تواند حتی یک همسر داشته باشد چه کند؟ اسلام به مرد و زنی که قدرت ازدواج دائمی را ندارد، اول (که آتش شهوت خیلی شعله‌ور نشده) دستور به خویشتن‌داری و کنترل شهوت می‌دهد و راه‌هایی مؤثر و مفید پیش پایشان می‌گذارد که تا هنگام فراهم‌شدن شرایط ازدواج دائم، صبر کنند و بگذارد اولین ارضاکننده شهوتشان، عشق دائمی‌شان باشد و تا پیش از ازدواج دائم، طعم‌های مختلف را نچشیده باشند، که این خود یکی از موجبات ثبات و پایداری کانون خانواده و لذت‌بردن هرچه بیشتر زوجین در روابط زناشویی‌شان می‌باشد؛
    1. کسی که شهوتش فوران کرده و نمی‌تواند آن را کنترل کند، چه کند؟ آیا به‌سراغ راه‌های حرام برود؟ آیا آلوده به ارضاکننده‌هایی بشود که در درازمدت آسیب‌های زیادی بر پیکر و روح او وارد سازد؟ خیر
  1. آیا مسیر رهبانیت را پیش بگیرد و با زور و فشار شهوتش را مهار کند؟ خیر…

چرا از راه حرام؟

  • در این شرایط نیز اسلام دستور دارد. راه‌کار دیگر، ازدواج موقت است. ازدواج موقت روشی مشروع و کارامد برای نیاز جنسی افراد جامعه است.
      • به‌شرطی که به‌خوبی مدیریت شود.
      • به‌شرطی که در جای خودش استفاده شود.
    • به‌شرطی که پسر و دختر (مخصوصاً دختر) شرایط و لوازم این مدل عقد را بدانند تا بعد از اقدام مبتلا به پشیمانی نشوند.

ازدواج موقت برای چه کسانی است؟

  1. برای مرد و زنی که با یکدیگر رفت‌وآمد و ارتباط کاری یا غیره دارند و می‌خواهند با یکدیگر راحت‌تر باشند و در گفت‌وگوها دچار حرام نشوند؛
  2. برای مردانی که حتی با قناعت نمی‌توانند زندگی دائمی تشکیل دهند و از نظر نیازهای جنسی در فشار هستند؛
  3. برای مردانی که همسر دائمی دارند ولی همسرشان به‌جهت مریضی یا سردمزاجی یا هر دلیل دیگر نمی‌تواند نیاز جنسی شوهرش را برطرف کند؛
  4. برای مردانی که همسرشان از دنیا رفته و فعلاً قصد یا شرایط ازدواج دائمی را ندارند؛
  5. برای زنانی که به هر علت ازدواج نکرده‌اند و از لحاظ جنسی در فشار هستند (البته باوجود شرایطی که دارد)؛
  6. برای زنانی که از همسر خود طلاق گرفته‌اند و در انتظار خواستگار هستند؛
  7. برای زنانی که همسرشان فوت کرده است و فعلاً یا دائماً ازدواج دائم برایشان مقدور نیست؛
  8. و در مجموع برای همه مردها و زن‌هایی که می‌خواهند مبتلا به حرام نشوند.

تذکر: در موارد بالا، ارتباط زن و مرد در دوره نامزدی را ذکر نکردیم؛ چون آن را به‌خاطر آسیب‌های احتمالیِ فراوانش نمی‌پسندیم و ان‌شاء‌الله در پست‌های آینده به آن می‌پردازیم.


ضرورت ازدواج موقت

اما حقیقت این است که با توجه به نکاتی که بالا گفتیم، جامعه بدون ازدواج موقت و تعدد همسران (با شرایط و ضوابط خود) نمی‌تواند به‌طور سالم زندگی کند و قطعاً دچار انحراف جنسی خواهد شد؛ لذا باید برای احیا و ساماندهی این دو، فکری اندیشید.

چگونه است که برای رهایی از ربا و فرار از فساد سیستم بانکی، به‌دنبال راه‌کار می‌رویم و با استفاده از بند و تبصره‌ها و تغییر فرمول و قراردادها، یک صورت شرعی برای آن می‌یابیم تا «نه سیخ بسوزد نه کباب»!

همچنین برای این معضل اجتماعی نیز باید راه‌کارهای اساسی ارائه داد، روشنگری کرد تا پسر و دختر با دیدِ باز به ارتباطات حلال روی آورند تا علاوه بر ارضای نیازهای جنسی و جسمی، روح ایشان نیز از گناه و معصیت پاک بماند! که یکی از اهداف تأسیس «بخش کانون مهرورزی» تارنمای درر و بخش اجرای صیغه عقد، روشن‌گری و اطلاع‌رسانی و ارائه اطلاعات مفید و کامل در زمینۀ همین امر می‌باشد.


چه کسی متعه را حرام کرد؟

به شهادت تاریخ، کسى که آن را حرام و ممنوع اعلام کرد عمربن‌خطاب در آخرین روزهاى خلافتش بود. صحیح بخارى، ج۲، ص۵۶۹، رقم۱۴۹۶؛ صحیح مسلم، ج۳، ص۱۹۳ و ۱۹۴، رقم۱۵ و ۱۷

در پایان روایت نورانی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را می‌نویسم که به یک آسیب‌شناسی اجتماعی اشاره دارد:

«لو لا أنّ عمر نهی عن المتعه، ما زنی إلّا شقیّ أو شقیه»، اگر عمربن‌خطاب از متعه نهی نمی‌کرد جز مردان و زنان شقیّ و بدبخت کسی سراغ زنا نمی‌رفت. و بنابر نقلی: جز افراد شقیّ کسی به زنا نیاز پیدا نمی‌کرد.


آیا حاضرید دختران و خواهران خودتان متعه شوند؟!

این اشکال که بعضی افراد مطرح می‌کنند، اشکالی است که عمری‌ها و پیروان خلیفۀ غاصب در صدر اسلام نیز به ابن‌عباس و برخی صحابه گرفتند و نشان از کم‌دقتی و بی‌اطلاعی ایشان از حدود متعه است.

با توضیحاتی که بالا نوشتیم فکر می‌کنم دیگر این اشکال نیازی به پاسخ‌دادن نداشته باشد! البته اگر سؤال یا ابهامی بود در دیدگاه‌ها مطرح بفرمایید.


آیا ازدواج موقت مختص شیعیان است؟

خیر، در مکتب اهل‌تسنن و در دین یهود و مسیحیت و… نیز ازدواج موقت وجود دارد، با این تفاوت که نام‌های مختلفی روی آن می‌گذارند.

مثلاً اهل‌تسنن از طرفی می‌گویند ازدواج موقت به اجماع مسلمین باطل و حرام است و از طرفی برای رفع نیازهای جنسی طرفدارانشان انواع ازدواج‌های موقت را بدعت قرار داده‌اند؛ مانند:

  • زواج المسیار: ازدواج به‌قصد طلاق به‌شرط عدم‌نفقه و مسکن، یعنی هر یک از زن و شوهر جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند و فقط برای ارضای جنسی ازدواج می‌کنند و پس از مدتی طلاق گرفته و از یکدیگر جدا می‌شوند.
  • زواج الابتعاث: ازدواج دانشجویی تا زمان فارغ التحصیلی
  • زواج المسفار: ازدواج مخصوص مسافرت (تا پایان سفر)
  • زواج المصیاف: ازدواج ویژه تابستان

به‌راستی تفاوت این ازدواج‌های خرافی با ازدواج موقت چیست؟

به‌راستی آیا ازدواج موقت معقول‌تر و مفیدتر است یا فحشایی که سراسر جوامع را فرا گرفته است؟

به‌راستی چرا بسیاری از افراد از اسم متعه وحشت دارند اما حاضرند به‌صورت نامشروع با دیگران رابطه داشته باشند؟

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *