روش‌های مدیریت ترس از سخنرانی

توسط | اردیبهشت ۵, ۱۳۹۳ | اطلاعات عمومی

روش‌های مدیریت ترس از سخنرانی

گنگ‌بودن صدای محیط، نفس‌کشیدن عمیق اما بی‌رمق، ضربان تند و بیش از حدّ قلب، خشک‌شدن دهان و عرق‌کردن، همهاز علایم ترس از سخنرانی است.
از ۲۵۰۰ آمریکایی خواسته شد که بزرگ‌ترین ترس‌هاشون رو فهرست کنند، ۴۹درصد ترس از سخنرانی رو جزو بزرگ‌ترین ترس‌هاشون نام بردند، درحالی‌که ۱۸درصد ترس از مرگ رو ذکر کردند. در تحقیقات دیگر، ترس از سخنرانی جزو پنج ترس بزرگ انسان‌هاست.

دلایل ترس انسان‌ها:

۱. عدم شناخت؛ ۲. تجربه ناخوشایند؛ ۳. ترس‌های اکتسابی از دیگران مثل ترس از مار؛ ۴. اختلالات روانی. و ترس از سخنرانی جزو دسته اول و دوم است.

راه حلّ: در مورد اول کافی است که تصور صحیحی از سخنرانی داشته باشیم. راه‌کارهای صحیحی برای آنچه که در ذهن از آن می‌ترسیم، آماده کنیم. و وقتی موضوع اول حلّ بشه، عامل دوم هم منتفی می‌شه. ترس مدیریت‌شده، تبدیل به هیجان می‌شه و این هیجان سخنرانی را فوق العاده می‌کنه. سخنرانی بدون هیجان اصلا جذابیت ندارد.

تکنیک اول: شبیه‌سازی و تمرین
باید با تمرین زیاد، سخنرانی را از حالت ناشناخته به یک شناخته تبدیل کنید. شبیه‌سازی باید در سه سطح صورت بگیرد، ۱. تجسّم در ذهن، که یکی از مهم‌ترین کارها قبل از سخنرانی است، یعنی تصور کنید که دقیقا الآن می‌خواهید چه کاری انجام دهید، و این می‌تونه یک سخنرانی فوق العاده رو رقم بزنه؛ ۲. تمرین در تنهایی، جلوی آینه یا با ضبط‌کردن صدا؛ ۳. ارائۀ یک نمونه کوچک، مثلا سخنرانی رو برای دوستان یا اعضای خانواده خود بیان کنید.

تکنیک دوم: تنفس عمیق
با نفس عمیق، تمام بدن خودتون رو سرشار از اکسیژن کنید و اجازه بدید اکسیژن زیادی به مغزتان برسد. تنفس عمیق در همه حال مطلوب هست.

تکنیک سوم: فکرکردن به بدترین شرایط ممکن
بدترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد را بنویسید و برایش راه‌کار و راه گریز ایجاد کنید. مثلا اگر نگران هستید که هنگام بالارفتن از پله‌های سالن همایش به زمین بخورید، فکر کنید که اگر این اتفاق افتاد چه کاری می‌توانید انجام دهید، مثلا با لبخند بلند شوید و بگویید: خوب شد بیشتر تشویقم نکردید و الا با سر به زمین می‌خوردم.

تکنیک چهارم: دانستن بیش از مقدار لازم
اگر محتوای شما بیش از مقداری باشد که باید ارائه کنید، سه اتفاق خوب رخ می‌دهد: ۱. اگر بخشی از سخن رو فراموش کردید، بدون اینکه کسی متوجه شود، بخش‌های دیگر رو جایگزین می‌کنید؛ ۲. می‌توانید پاسخ‌گوی سؤالات احتمالی افراد در پیرامون آن موضوع باشید و این نشانۀ تسلط شما بر موضوع است؛ ۳. اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.

تکنیک پنجم: بدانید که این ترس، فقط تا هنگام شروع سخنرانی با شما است
بعد از شروع اولین کلمه‌ها، شما درگیر ارائه مطالبتون خواهید شد و فرصتی برای ترسیدن و نشانه‌های عصبی نخواهید داشت.
MPBP

منبع: محمدپیام بهرام‌پور

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *