بحث جامع قمر در عقرب + تصویرراهنما

توسط | بهمن ۲۳, ۱۳۹۲ | نجوم

قمر در عقرب چیست؟

«قمر» یعنی کره ماه (moon) و «عقرب» یعنی برج عقرب یا صورت عقرب. پس «قمر در عقرب» یعنی اینکه کرۀ ماه در برج عقرب یا مقابل صورت فلکی عقرب قرار گرفته باشد.

کرۀ ماه در طول یک ماه قمری (حدود ۲۹٫۴ روز یعنی حدود ۷۰۶ ساعت) یک بار به‌طور کامل دور زمین می‌‌‌‌چرخد، این یک دور کامل، به دوازده صورت فلکی تقسیم شده و برج‌‌هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده است.

برج و صورت فلکی به مجموعه‌ای از ستارگان ثوابت (یعنی ستاره‌هایی که بسیار آرام حرکت می‌کنند) گفته می‌شود که هیئت اجتماعشان در نظر ما شکل خاصی دارند؛ مثلاً شبیه عقرب، خرچنگ، شیر و… می‌باشند.

و به دیگرعبارت، دایره البروج که ۳۶۰درجه می‌باشد، به دوازده قسمت ۳۰درجه‌ای تقسیم می‌شود و هر یک از این قسمت‌های دوازده‌‌گانه به‌تناسب تصویر ستاره‌‌های دوردستی که ماه در مقابل آنها قرار گرفته است، به‌نام صورت جانوری که نقش بسته، نامیده‌‌‌اند که عبارت‌اند از:

۱٫ برج حمل (قوچ)؛ ۲٫ برج ثور (گاو نر)؛ ۳٫ برج جوزاء (دوپیکر)؛ ۴٫ برج سرطان (خرچنگ)؛ ۵٫ برج اسد (شیر)؛ ۶٫ برج سنبله (خوشه)؛ ۷٫ برج میزان (ترازو)؛ ۸٫ برج عقرب (کژدم)؛ ۹٫ برج قوس (کمان)؛ ۱۰٫ برج جدی (بزغاله نر)؛ ۱۱٫ برج دلو (آب‌کش)؛ ۱۲٫ برج حوت (ماهی).

مثلاً وقتی کره ماه در چرخش خود به دور زمین، به برج عقرب می‌‌رسد، می‌گویند قمر وارد عقرب شد و وقتی از برج عقرب خارج می‌شود می‌گویند قمر از عقرب خارج شد.

قمر در هر یک از این صورت‌های دوازده‌گانه، یک‌دوازدهمِ طول ماه قمری (یعنی حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه) صبر می‌کند.


تفاوت برج و صورت فلکی عقرب

با توجه به اینکه ستاره‌های ثوابت نیز به‌کندی حرکت می‌کنند، پس از گذشت صدها سال، تطابق بین صور فلکی و برج‌های نجومی از بین رفت و صورت فلکی، از برج (که در واقع موقعیت و پوزیشن‌های ۳۰ درجه‌ای از پیش تعیین شده بود) کمی فاصله گرفت. در حال حاضر، حدود ۲۸ درجه (یعنی حدود یک برج) بین «برج» و «صورت» اختلاف وجود دارد.

لذا اگر مثلا حدود ۲.۵ روز قمر در «برج عقرب» باشد، ۲.۵ روزِ بعد در «صورت فلکی عقرب» هست. (البته همان‌طور که گفته شد، این اختلاف ۲۸ درجه است نه سی درجه؛ لذا کمی هم‌پوشانی دارند. به تصویر زیر دقت کنید.)

قمر در عقرب چیست

قمر در برج عقرب یا صورت عقرب

برج‌های رومی

در روایات واژۀ «قمر در عقرب» آمده و به برج یا صورت عقرب اشاره نشده؛ ازاین‌رو اکثر فقها (مانند فاضل هندی[۱] و شهید ثانی) گفته‌اند مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است.

و برخی (مانند صاحب جواهر[۲]) فرموده‌اند مراد، صورت فلکی و منزل عقرب می‌باشد و برخی احتیاط بین برج و صورت را لازم می‌دانند، به این صورت که انسان در بازۀ زمانی برج عقرب و صورت عقرب (یعنی حدود ۴٫۵ روز) از عقد و سفر پرهیز کند.

پس بهتر این است که انسان مخصوصاً در مسئلۀ ازدواج از خواندن عقد احتیاط کند و در طول این ۴٫۵ روز نخواند. خصوصاً کسی که می‌خواهد یکبار در عمرش عقد کند! (یعنی حدود ۴۸ ساعت پس از پایان‌یافتن قمردرعقربِ معروف را نیز احتیاط کند)


[۱] کشف اللثام، ج۷، ص۱۳

[۲] جواهر الکلام، ج۲۹، ص۴۹

و نیز ببینید: دروس فی معرفة الوقت و القبلة، ص۱۵۹ تا ص۱۶۴، (‌درس۲۵: خاتمة في الفرق بین البرج و الصورة)، عروة الوثقی، ج۴، ص۳۲۶


قمر در عقرب در روایات

حالات ماه و قمر

همۀ ما می‌دانیم که جاذبۀ ماه بر جزر و مدّ دریا اثر می‌گذارد و هرگاه کرۀ ماه و خورشید در یک سو قرار گیرند (مانند اول و آخر ماه قمری) این جاذبه قوی‌تر می‌شود به‌حدی که ممکن است روی پوسته زمین هم تأثیر گذاشته و سبب شکستگی‌ها و زلزله‌هایی شود، چنانچه لحظه طلوع و غروب و هنگامۀ خسوف و کسوف و سایر اجرام آسمانی نیز آثار و اثرات خاص خودشان را دارند.

مبنای سعد و نحس ایام نیز یکی از همین قبیل تأثیرات می‌باشد؛ لذا در روایات، هنگام قمر در عقرب برخی از کارها مکروه و ناپسند دانسته شده (گرچه حرام نیست)؛ مانند عقد نکاح (ازدواج دائم یا ازدواج موقت) و رابطۀ جنسی برای بچه‌دارشدن (انعقاد نطفه) و سفر و مسافرت‌رفتن.

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى‏» کافی، ج۸، ص۲۷۵

هرکس هنگام قمر در عقرب مسافرت رود یا عقد ازدواج بخواند، نیکویی نمی‌بیند.

امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «وَ اتَّقِ التَّزْوِیجَ إِذَا کَانَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ؛ فانّ ابا عبد الله علیه‌السلام قال: مَنْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ، لَمْ یَرَ خَیْراً أَبَداً»

از ازدواج هنگام قمر در عقرب پرهیز کن؛ به‌درستی که امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: کسی که هنگام قمردرعقرب ازدواج کند، هرگز خیری نمی‌بیند.

تذکر: دربارۀ اینکه هنگام قمر در عقرب چه کارهایی خوب نیست، باید مواظب باشیم که مبتلا به خرافه نشویم، پس در تشخیص آن، به گفتۀ کسانی می‌توان اعتماد کرد که مرتبط با پروردگار متعال باشند، یا متخصص فنّ باشد، نه هر کاهن و منجّم و دعانویس و…

علاوه بر اینکه صدقه می‌تواند اثرات منفی نحوست ایام را از بین ببرد؛ چنانچه در روایات فرمودند: «تَصَدَّقْ وَ اخْرُجْ أَیَّ یَوْمٍ شِئْتَ»، صدقه بده و هر روزی که خواستی به سفر برو.


نرم‌افزار محاسبه قمر در عقرب

بر اساس این نرم‌افزار که به‌صورت فلش (swf) توسط سایت رافد طراحی شده است، می‌توانید به روزهای قمردرعقرب پی ببرید.

روش کار: سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه مدّنظر خود را طبق ماه‌های میلادی وارد کنید. برج عقرب با رنگ قرمز و صورت عقرب با رنگ زرد نمایش داده شده است.

منبع: رافد، من‌ومتعه‌ام، واحدجوان، اسلام‌کوئیست و…

۲۰ دیدگاه ها

  1. حسن

    با سلاگ آیا مراد از تزویج که ائمه امام صادق علیه السلام فرموده اند صیغه عقد نکاح است یا اجرای مراسم عروسی به نظرم اجرای عقد نکاح شرعی باشد تا اجرای مراسم عروسی درسته
    •••••
    با سلام و احترام
    منظور، اجرای عقد ازدواج است.

    پاسخ
  2. نرگس

    با سلام اگر در زمان قمر در عقرب ندانیم که قمر در عقرب بوده و قرارداد مغازه اجاره ای را بنویسیم آیا مشکلی یا کسادی در فروش برامون پیش میاد خیلی نگران هستم ؟؟؟
    •••••
    پاسخ: با سلام
    رعایت قمر در عقرب برای شروع به کار لزومی ندارد، با صدقه و توکل بر خدا برکت را جذب کنید.

    پاسخ
  3. علی

    علی / بنده نزدیک شصت سال سن دارم و از نوجوانی علاقه مند به مطالعات کتب نجومی و موضوعات تحت عنوان علوم غریبه بوده و هستم . در باب نجوم ” آسترولوژی ” و تاثیر مثبت ومنفی سیارات بر روی زندگی انسانها هیچ شکی نیست اما بواسطه کثرت مطالب و از همه مهم تر تغییرات مدام جهان هستی هرگز و هرگز نمیتوان با داشتن چهار تا جدول حکمی صادر کرد و توقع صحت آنرا داشت . چگونه میتوان زمانیکه مشتری در بیت وبال خود در حالت رجعت است و در مقابله با یکی از نحسین هم قرار دارد به صرف بودن قمر در برج ثور آن لحظه و ساعت را میمون و مبارک دانست ؟؟؟ و ده ها مطلب از این دست ….اگر تقدیر را قبول داشته باشیم از لحظات بد آن جز با صدقه و احسان و کار نیکو نمیتوان گریخت و اگر قبول هم نداشته باشیم پس چرا مطالب نجومی را میپذیریم / تکیه بر تقوی ودانش در طریقت کافریست . راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش ….

    پاسخ
  4. علی

    سلام / در مباحث نجومی ایام و ساعات نحس بسیاری وجود دارد و استخراج زمانی که تقریبا از همه جهات سعد باشد بسیار بسیار بعید” دور ” است . مثلا اگر کسی بخواهد زمان مقارنه مشتری و زهره را که از هر جهت مسعود باشد را پیدا نماید اگر چه این دو سیاره در سال حد اقل یکبار به این حالت میرسند اما برای ساعت کاملا سعد میبایست حداقل ده سال صبر کنیم چرا که در همان لحظه مقارنه سیارات مذکور یا نحسین در تربیع هستند یا شمس به مقابله است یا قمر در جای مناسبی قرار ندارد و یا سیارات مد نظر در حال رجعت هستند ووووو
    افرادیکه دقیقه تولد خود را به جهت تنظیم چارت ندارند بهتر است اصلا به مفاهیم سعد و نحس نجومی وارد نشوند چرا که در دام یک وسواس بی منتهی و غیر عقلانی خواهند افتادکه رهایی از آن بسیار درد ساز تر است

    پاسخ
  5. علی

    قمر در عقرب برای همه طوالع نحس نیست . مثالی عرض میکنم در یک روز و یک زمان که قمر مثلا در سه درجه عقرب ” نحس ترین زمان آن ” است یک معامله مسکن صورت میگیرد یک نفر میفروشد ویک نفر همزمان میخرد بعد از دو ماه متوجه میشویم نفر خریدار بسیار سود نموده وفروشنده ضرر کرده است ! پس چرا وجود قمر در عقرب برای خریدار مضر نبوده است که برایش سود فراوان رسانده است ؟؟؟ ضمن احترام برای تمامی اساتید این فن عرض میکنم بزعم بنده اگر مریخ در بیت دوم از طالع فردی در زمان تولد مبتز باشد این فرد از شرایط قمر در عقرب نیز سود خواهد برد . والله اعلم ….
    •••••
    با احترام
    بر اساس روایات، قمر در عقرب به معاملات و امور طرفینی مرتبط نمی‌باشد و نحوست آن محدود به موارد خاص است.

    نجوم احکامی

    پاسخ
  6. علی

    سلام لطفا روزهای قمر در عقرب شهریور ۱۴۰۲ را اعلام کنید

    پاسخ
    • مدیرسایت

      با سلام و احترام
      تقویم سالانه در این صفحه موجود است.
      https://dorar.ir/6069

      پاسخ
  7. پریا

    با سلام وخدا قوت
    همسرم دو ماه قبل برای اینکه اردیبهشت ماه بریم مشهد مقدس وهتل گرفته نشه چون اداره هتل میده از اسفند ۱۴۰۱ هتل رزرو کردند برای مشهد مقدس …
    من و خواهرم ومادرم برای ادای نذر مادرم میریم
    بلیط هواپیما از ۱۷ ام اردیبهشت تا ۲۱ ام میباشد …
    ایا قمر در عقرب میباشد … ؟؟ گفتین صورت فلکی این روز وارد میشه حالا چیکار کنیم ؟؟ تاریخی که همسرم رزرو کردند ۱۷ اردیبهشت تا ۲۱ ام میباشد که بلیط هواپیما روهم گرفتیم …
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    چنانچه در «جدول قمر در عقرب ۱۴۰۲» نوشتیم، در این تاریخ، قمر در برج عقرب نمی‌باشد؛ اما با توجه به اینکه تا ظهر نوزدهم قمر در صورت فلکی عقرب می‌باشد، صدقه بدهید و حرکت کنید مشکلی ندارد.

    پاسخ
  8. ن

    سلام
    لطفا روزهای قمردرعقرب و صورت فلکی عقرب در فروردین را اعلام نمایید
    ——
    پاسخ: با سلام
    ۱۸ تا ۲۰ فروردین

    پاسخ
  9. علوی

    سلام خسته نباشید
    روزهای قمر در عقرب اردیبشهت ۱۴۰۲ چه روزهایی است؟
    ——
    پاسخ: با سلام
    ۱۴ تا ۱۶ اردیبهشت

    پاسخ
  10. س

    سلام
    ۲اردیبهشت ۱۴۰۲ برای عقد خوبه یا نه ؟
    ——
    پاسخ: با سلام
    با توکل بر خدا خوب است.

    پاسخ
  11. علیرضا

    سلام ببخشید من ۴ آذر مراسم عروسیم هست
    یه جا نوشته قمر در عقربه ولی بعضی سایتها نوشتن نیست
    بالاخره کدوم ملاک هست
    راهنمایی کنید
    ——
    پاسخ: با سلام
    چهارم آذر، قمر در برج عقرب نیست؛ بلکه در صورت فلکی می‌باشد.
    علاوه بر اینکه مراعات قمر در عقرب برای اجرای خطبه عقد لازم است، نه عروسی.

    پاسخ
  12. مرتضی

    سلام
    آنچه در آسمان بالای سر ما دیده میشود را میتوان با نرم افزار Stellarium دید و چک کرد. ایام قمر در عقربی که شما ارائه میدهید تفاوت دارد. البته من بحث شما رو در رابطه با تفاوت صورت و برج فلکی متوجه نشدم! اینکه برج های فلکی در آسمان حرکت میکنند صحیح است و این باعث میشود که حدود ۲۱۰۰ سال برج های فلکی به اندازه ی یکی چرخش داشته باشند و همین باعث میشود که ماه هم کمی زودتر یا دیرتر نسبت به ۲۱۰۰ سال پیش در صورت فلکی عقرب قرار بگیرد. شاید اختلاف در اینجا باشد!

    پاسخ
  13. خدیجه

    از برنامه تون راضی هستم اگه اطلاعات رو دقیق بهم بده مچکرم

    پاسخ
  14. فاطمه احمدی

    سلام
    من تقویم نجومی دارم و الان گیج شدم
    در تقویم نجومی درست بعد از تاریخ خروج قمر در عقرب جدول شما تازه شروع میشه

    پاسخ
    • مدیرسایت

      سلام
      کدوم تقویم نجومی این‌طور ثبت کرده؟ نسخه‌های چاپی یا توی اینترنت؟

      پاسخ
    • مهدی

      خب مقاله بالا هم توضیح همین اختلاف ایجاد. شده به خاطر حرکت تدریجی ستارگان صور فلکی نسبت به برج فلکی بود عکس دو دایره صور فلکی و برج که بالا در مقاله هست رو ببینید دایره بیرونی کمی چرخیده

      پاسخ
  15. علی محمد

    باسلام بند از جدول قمر در عقرب شما استفاده می نمایم نسبت به دو نرم افزار های که بنده دیدم کم بوده‌ای دارد ولی این حدی هم که بسیار خوب وروشن میباشد از نظر راهنمایی ها ومطالب از تیم شما زحمت کشان سپاسگزارم.

    پاسخ
  16. الف

    اطلاعات خوبی بود
    تشکر

    پاسخ
  17. حسینـــــــــــــــــــــ

    سلام خسته؛نباشید زیبابود مختصرومفید قسمت اخررو در تحقیقم کپی کردم بااجازه یاعلی مدد

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *