از سلمان فارسی نقل شده: روزی خدمت حضرت رسولالله بودیم که مردی اعرابی از بنیعامر خدمت حضرت آمد، ایستاد و سلام کرد و گفت: ای رسول خدا، از جانب شما رسولی آمد و ما را به اسلام دعوت کرد، پس ما اسلام آوردیم، سپس به نماز و روزه و جهاد، آن را پسندیده دیدیم (پذیرفتیم) سپس ما را نهی کردی از زنا و دزدی و غیبت و منکر، پس ما آن کارها را ترک کردیم.
رسول شما به ما گفت: «عَلَیْنَا أَنْ نُحِبَّ صِهْرَکَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ ع فَمَا السِّرُّ فِی ذَلِکَ وَ مَا نَرَاهُ عِبَادَهً»، بر ما واجب است داماد تو علیبنابیطالب را دوست بداریم، سرّ این مطلب چیست؟ حال آنکه ما آن را از جزو عبادات نمیبینیم؟!
حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند: بهخاطر پنج خصلتی است که در او میباشد:
اوّل: من در جنگ بدر پس از آنکه غزوه را انجام داده بودیم نشسته بودم که جبرئیل نازل شد و گفت: همانا خداوند تو را سلام میرساند و میفرماید: امروز به ملائکه خود به علی بن ابی طالب مباهت کردم آن زمانی بود که او جولان میداد بین صفوف و الله اکبر میگفت و ملائکه با او تکبیر میگفتند، و قسم به عزّت و جلالم حب او را در دل هیچ کس الهام نمیکنم جز برای کسی که او را دوست بدارم و بغض او را در دل هیچ کس الهام نمیکنم جز برای کسی که او را مبغوض میدارم.
دوّم: در روز احد زمانی که از تدفین عمویم حمزه فارغ شده بودیم، من نشسته بودم که در آن هنگام جبرئیل علیهالسلام نزد من آمد و گفت: ای محمد همانا خداوند میفرماید: نماز را واجب کردم اما آنرا از زنی که حیض ساقط کردم، و روزه را واجب کردم اما فرد مریض و مسافر لازم نیست روزه بگیرند، و حجّ را واجب کردم اما آنرا از فقیر و غیر مستطع ساقط کردم زکات را واجب کردم اما کسی که مالش به حد نصاب نرسیده لازم نیست زکات بدهد. ولی حبّ علی بن ابیطالب را واجب کردم بهطوری که هیچ رخصتی در آن نیست (یعنی هیچکس حق ندارد این محبّت را نداشته باشد).
سوّم: همانا خداوند نازل نکرد هیچ کتابی را و خلق نکرد هیچ آفریدهای را مگر اینکه برای آنها سیّد و سروری قرار داد. قرآن سیِد کتب است از نظر منزلت، و جبرئیل سیّد و سرور ملائکه است و من سیِّد انبیاء هستم، و علی سیّد و سرور اوصیاء است. بر هر امری نیز سیّدی و سروری است و محبّت به من و حبّ علی سیّد و سرور هر آنچه که با آن مقرّبون، تقرّب میجویند به خدا به واسطۀ اطاعتشان از پروردگار.
چهارم: خداوند تبارک و تعالی در قلب من افکند که: حبّ علی درخت طوبی است که خداوند آنرا به دست خود رویانده است.
پنجم: جبرئیل علیهالسلام گفت: در روز قیامت در سمت راست عرش منبری برای تو نصب میکنند و همۀ انبیاء در سمت چپ عرش و در مقابل هستند و برای علی علیهالسلام یک کرسی کنار تو جهت اکرام او نصب میکنند.
«فَمَنْ هَذِهِ خَصَائِصُهُ یَجِبُ عَلَیْکُمْ أَنْ تُحِبُّوهُ؛ فَقَالَ الْأَعْرَابِیُّ: سَمْعاً وَ طَاعَهً»
بحار الانوار، ج۲۷، ص۱۲۸