ترفندهای کاربردی ورد

توسط | مهر ۱۰, ۱۳۹۲ | آفیس

کاربردی‌ترین ترفندهای ورد آفیس

ترفندهای ورد بسیار زیادتر از آنی هستند که بتوان آن‌ها را یک‌جا جمع کرد! در این نوشتار به برخی از مفیدترین ترفندهای ورد اشاره می‌کنم امیدوارم براتون مفید باشه.

رفتن به قسمت آخرین تغییرات

یکی از ترفندهای ورد که گاهی بسیار دلچسب است، امکان رفتن به بخش آخرین ویرایش فایل هست.

با فشردن کلید Shift+F5 می‌توانید به قسمتی از متن که به‌تازگی تغییری در آن ایجاد کرده‌اید بروید. فشردن مجدد این کلیدها شما را به قسمت‌های تغییر یافته قبلی متن می‌برد.

البته در آفیس‌ورد۲۰۱۳ وقتی فایلی رو باز کنید، مانند تصویر زیر یک آیکن سمت راست وجود داره که با کلیک روی اون، به آخرین تغییرات منتقل می‌شید.

ترفندهای ورد | انتقال به آخرین تغییرات فایل ورد

بازگشت به استایل اولیه

اگر فرمت قسمتی از متن را تغییر داده‌اید، مثلا رنگ یا نوع فونت آن را عوض کرده‌اید و حالا می‌خواهید به همان وضعیت پیش‌فرض Word برگردانید، می‌توانید آن بخش از متن را انتخاب و کلیدهای CTRL + SPACEBAR را فشار دهید.


سلکت و کپی سریع

وقتی می‌خواهید بخشی از متن را انتخاب و کپی نمایید، می‌توانید کلمه ALT را نگه دارید و با ماوس DRAG کنید. این کار باعث می‌شود عمل انتخاب، به‌صورت مستطیل شکل انجام شود و سرعت شما به‌طور چشم‌گیری افزایش یابد و دقیقاً همان قسمتی کپی می‌شود که آبی شده است، حتی اگر تمامی خط‌ها را تا نیمه گرفته باشید.


یافتن کلمات مترادف (در انگلیسی)

وقتی در حال تایپ‌کردن یک متن انگلیسی هستید و به‌دنبال مترادف یک کلمه خاص می‌گردید، کافی است نشانگر را در کنار یا زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای Shift+F7 را فشار دهید. با این کار فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمایش داده می‌شود.


اعمال تغییرات در صفحه پری‌وِیُو

در پنجره Print Preview شما می‌توانید پیش از پرینت‌گرفتن، پیش‌نمایشی از فایل خود را ببینید. برای انجام تغییرات در همین صفحه، کافی است روی آیکون Magnifier کلیک نمایید تا اجازه تصحیح در متن به شما داده شود.


نمایش دو بخش از یک فایل در کنار هم

اگر می‌خواهید همزمان دو بخش مختلف از یک Document را ببینید، می‌توانید فایل مربوطه را در نرم‌افزار Word باز کرده، ماوس را بالای فلش موجود در بالای نوار لغزان نگه دارید تا نشانگر ماوس به‌شکل دو خط موازی با دو فلش در بالا و پایین آن در آید. آنگاه کلیک کرده و بدون رهاکردن ماوس آن را به‌سمت پایین بکشید. حال صفحه به دو قسمت تقسیم می‌شود که در هر دو بخش همان فایل نمایش داده می‌شود و هم‌زمان می‌توانید دو بخش مختلف فایل را ببینید و ویرایش کنید.


نمایش نقشه عناوین سند وردی

فرض کنید یک فایل طولانی دارید و پیداکردن مطالب برایتان دشوار است، کافی است گزینه Document Map را از منوی View انتخاب کنید تا فهرستی از عناوین Document شما را نشان دهد. حال با کلیک بر هر عنوان به آن قسمت از فایل خود پرش می‌کنید.


برخی کلید ترکیبی‌های پرکاربرد

یکی از مفیدترین ترفندهای ورد یادگیری کلیدترکیبی‌ها و میان‌برهای ورد است که به‌طور محسوس جلوی اتلاف وقت را می‌گیرد.

  • میان‌برهای کلید کنترل
    • + C = کُپی
    • + X = بُرِش
    • + V = چسباندن
    • + F = جستجو
    • + N = بازکردن سند جدید
    • + W = بستن سندِ جاری
    • + P= پرینت و چاپ
    • + Z = لغو عمل انجام‌شده
    • + Y = بازگشت به حالت پیش از لغو
    • + R = راست‌چین‌کردن متن
    • + L = چپ‌چین‌کردن متن
    • + J = تراز کردن متن
    • + E = وسط‌چین‌کردن متن
    • + B = متن توپُر یا بُلد
  • میان‌برهای کلید آلْت

خطایاب ورد

نمایش خطاهای نوشتاری در Word

از دیگر ترفندهای ورد قابلیت گزارش‌دهی خطاهای تایپی است. اگر متنی که در حال نوشتن آن هستید انگلیسی باشد و در نوشتن آن اشتباه کنید پس از نوشتن کلمه و زدن دکمه Space زیر کلمه خط قرمز ایجاد می‌شود. مثال Yoy are is girl

برای آنکه بتوانید املای صحیح کلمه را ببینید کافی است کلمه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی آن راست‌کلیک کنید تا لیستی که حالت صحیح آن کلمه در آن هست برایتان باز شود و آن را انتخاب کنید.

اگر بخواهید کلمه‌ای را به لغت‌نامه برنامه اضافه کنید می‌توانید بر روی آن کلمه راست کلیک کرده و گزینه Add to dictionary را انتخاب کنید.

در ضمن اگر شما در نوشتن متن خود دچار اشتباه گرامری شوید، آن کلمه به رنگ سبز در می‌آید و شما می‌توانید از طریق دکمه Back Space این غلط را جبران کنید.

غیرفعال‌کردن خطایاب ورد

برای غیرفعال کردن کنترل‌گر املا و گرامر، از دکمه Office Button گزینه Word Option را انتخاب کنید، از گزینه‌های سمت چپ این صفحه Proofing را انتخاب کنید و در این قسمت تیک دو گزینه Check Spelling As You Type و Grammar With Spelling Check را بردارید تا این دو گزینه برای شما غیرفعال شود.

تصحیح خودکار خطاها

از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار Word امکان تصحیح خودکار (Auto Correct) اشتباهات است.

شما می‌توانید با فعال‌کردن این گزینه، پس از نوشتن یک کلمه، اشتباه با زدن دکمه Space شکل صحیح کلمه را ببینید. مثلاً وقتی شما در تایپ سریع به‌جای کلمه God تایپ کنید Gad با زدن دکمه Space این کلمه به شکل صحیح نوشته می‌شود.

برای فعال‌کردن این ویژگی در این آدرس، تیک‌های زیر را می‌بینید:

Office Button > Word Option > Proofing > Auto correct option > Auto correct

Correct to Two Initial Capitals: با انتخاب این گزینه این امکان ایجاد می‌شود که زمانی که به‌اشتباه دو حرف اول یک کلمه را بزرگ می‌نویسید به‌طور خودکار این اشتباه تصحیح شده و فقط حرف اول بزرگ نوشته شود.

Capitalize first letter of sentences: این گزینه برای این است که به‌طور خودکار حرف اول یک جمله بزرگ نوشته شود.

Capitalize first letter of table Cells: این گزینه برای این است که به‌طور خودکار حرف اول یک سلول بزرگ نوشته شود.

Capitalize name of days: تیک‌کردن این گزینه باعث می‌شود تا اسم همه روزهای هفته برای شما بزرگ نمایش داده شود.

Correct accidental of CAPS LOCK key: این گزینه برای آن است که اگر دکمه Caps Lock روشن بود و شما اشتباهاً برای نوشتن حروف بزرگ از Shift استفاده کردید این غلط تصحیح شود.

سپس گزینه Replace text as you type وجود دارد که با استفاده از کادرهای زیر آن می‌توانید به ورد دستور بدهید که هرگاه کلمه‌ای را نوشتید و اسپیس زدید، کلمه‌ای دیگر را جایگزین (رپلیس) کند؛ مثلاً تا نوشتید «بسم»، ورد بنویسد «بسم الله الرحمن الرحیم».

برای این کار در قسمت اول یعنی Replace کلمه‌ای که می‌خواهید با کلمه‌ای دیگر جایگزین شود را بنویسید، سپس در قسمت بعدی یعنی With کلمه جایگزین مدنظر را بنویسید، سپس دکمه Add و OK را بزنید.

بسیاری دیگر از ترفندهای مفید ورد را در سایر نویسه‌های دسته آفیس گفته‌ایم.

[epcl_button label=”ماکرو” url=”https://dorar.ir/1067″ type=”gradient” color=”red” size=”small” icon=”” target=”_self”]
[epcl_button label=”نیم‌فاصله” url=”https://dorar.ir/5670″ type=”gradient” color=”orange” size=”small” icon=”” target=”_self”]
[epcl_button label=”نمودار و جدول” url=”https://dorar.ir/3518″ type=”gradient” color=”green” size=”small” icon=”” target=”_self”]
[epcl_button label=”دسته: آفیس” url=”https://dorar.ir/category/office” type=”outline” color=”blue” size=”small” icon=”fa-check” target” target=”_self”]

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *