خانه » احکام » کلیات احکام » آثار و فواید روزه‌گرفتن

آثار و فواید روزه‌گرفتن

فلسفه و حکمت احکام

آثار تربیتى روزه‏

روزه ابعاد گوناگونی دارد، و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان می‏‌گذارد، که از همه مهم‌تر، بعد اخلاقی و فلسفه تربیتی آن است. از فواید مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف، و اراده انسان را قوی، و غرایز او را تعدیل می‏‌کند.

روزه‏‌دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او می‏‌تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوس‌ها و شهوات خود مسلط گردد.
در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه‏‌ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می‏‌رود، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها می‏‌رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم‏‌دوامند، اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده می‏‌شوند، و می‏‌خشکند. اما درختانی که از لابه‌لای صخره‏‌ها در دل کوه‏‌ها و بیابان‌ها می‏‌رویند و نوازش‌گر شاخه‏‌هایشان از همان طفولیت طوفان‌های سخت، و آفتاب سوزان، و سرمای زمستان است، و با انواع محرومیت‌ها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت‏‌جانند!

لعلکم تتقون / الصوم جنه من النار.

آثار اجتماعی روزه‏

روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می‏‌یابند، و هم‏ با صرفه‏‌جویی در غذای شبانه‌روزی خود می‏‌توانند به کمک آنها بشتابند.
البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت؛ ولی اگر این مساله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی می‏‌دهد، لذا از امام صادق ع نقل شده که هشام بن حکم از علت تشریع روزه پرسید، امام ع فرمود:
انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر و ذلک ان الغنی لم یکن لیجد مس الجوع فیرحم الفقیر، و ان الغنی کلما اراد شیئا قدر علیه، فاراد اللَّه تعالی ان یسوی بین خلقه، و ان یذیق الغنی مس الجوع و الالم، لیرق علی الضعیف و یرحم الجائع‏.

راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند باز هم اینهمه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت؟!

آثار بهداشتی و درمانی روزه‏

در طب امروز و طب قدیم، اثر معجزه‏‌آسای امساک در درمان انواع بیماری‌ها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست، کمتر طبیبی است که در نوشته‏‌های خود اشاره‏‌ای به این حقیقت نکرده باشد، زیرا می‏‌دانیم عامل بسیاری از بیماری‌ها زیاده‌روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی، جذب نشده به صورت چربی‌های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی می‏‌ماند، این مواد اضافی در لابه‌لای عضلات بدن در واقع لجن‌زارهای متعفنی برای پرورش انواع میکرب‌های بیماری‏‌های عفونی است، و در این حال بهترین راه برای مبارزه با این بیماری‌ها، نابودکردن این لجن‌زارها از طریق امساک و روزه است. روزه زباله‏‌ها و مواد اضافی و جذب‌نشده بدن را می‏‌سوزاند، و در واقع، بدن را خانه‌تکانی می‏‌کند.

به‌علاوه یک نوع استراحت برای دستگاه‌های گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس‌کردن آنها است، و با توجه به اینکه این دستگاه از حساس‌ترین دستگاه‌های بدن است و در تمام سال به‌طور دایم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد.

بدیهی است شخص روزه‏‌دار طبق دستور اسلام به‌هنگام افطار و سحور نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود.

الکسی سوفورین، دانشمند روسی در کتاب خود می‏‌نویسد:
درمان از طریق روزه فایده ویژه‏‌ای برای درمان کم‌خونی، ضعف روده‏‌ها التهاب بسیط و مزمن، دمل‌های خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست)، بیماری‌های چشم، مرض قند، بیماری‌های جلدی، بیماری‌های کلیه، کبد و بیماری‌های دیگر دارد.
معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماری‌های فوق ندارد، بلکه بیماری‌هایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‌های جسم آمیخته شده همانند: سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می‏‌بخشد.

در حدیث معروفی پیغمبر ص اسلام می‏‌فرماید: صوموا تصحوا / المعده بیت کل داء و الحمیه راس کل دواء.

تفسیر نمونه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *