روش تعیین جهت قبله + جهت‌یاب آنلاین قبله

توسط | خرداد ۲۱, ۱۳۹۲ | احکام نماز, نجوم

چگونه جهت قبله را تشخیص بدهیم؟

خورشید در دو روز از سال، به‌هنگام زوال (ظهر) بر مکه معظمه عمود می‌تابد و در این زمان کعبه سایه ندارد و هر فردی که در در آن لحظه به سمت خورشید بایستد، می‌تواند جهت قبله خود را تعیین کند.


کیفیت طلوع و غروب خورشید در ایام سال

اکثر مردم تصور می‌کنند که خورشید دائما از مشرق طلوع و در مغرب غروب می‌کند اما این تصور، دقیق نیست؛ چرا که تنها در دو روز از سال، این موضوع واقعیت پیدا می‌کند، یعنی در روز اول بهار (اعتدال بهاری) و در اول پاییز (اعتدال پاییزی) خورشید دقیقاً در شرق طلوع می‌کند؛ اما هرچه به انتهای فصل بهار نزدیک می‌شود، طلوع خورشید کمی به سمت شمال جابه‌جا می‌شود و در نقطه‌‌ای بین غرب و شمال غرب غروب می‌کند. وضعیت طلوع و غروب خورشید در اول پاییز، مشابه اعتدال بهاری است. با این تفاوت که هر چه به ابتدای زمستان نزدیک می‌شویم موقعیت طلوع خورشید به سمت جنوب شرق متمایل می‌گردد.

استفاده از خورشید در پیداکردن جهت قبله

اگر یک چوب را به‌عنوان شاخص، در زمین فرو بریم، به‌گونه‌ای که عمود بر زمین باشد، شاهد خواهیم بود که ارتفاع خورشید پس از طلوع به‌تدریج زیاد می‌شود و سایه شاخص، کوتاه‌تر؛ تا زمان ظهر که ارتفاع خورشید به حداکثر خود می‌‌رسد و طول سایه شاخص به نهایت کوتاهی خود می‌رسد.

در این زمان خورشید در جهت جنوب قرار دارد و سمت مقابل آن، شمال می‌باشد؛ اما از زمان ظهر به بعد، به تدریج جهت خورشید به سمت غرب متمایل می‌شود و طول سایه شاخص بلندتر می‌شود.

روزهایی که خورشید در لحظۀ ظهر شرعی در مکه معظمه در سمت‌الرأس قرار گیرد، با تعیین این وقت در هر افقی می‌توان شاخص نصب کرد و خلاف امتداد سایه یا برعکس آن (بسته به آفاق) را به‌عنوان جهت قبله مشخص ساخت.

عمودشدن خورشید بر کعبه در دو روز از سال است که عبارت‌اند از:

  • هفتم خرداد؛ ساعت ۱۳:۴۸ به‌وقت ایران
  • بیست‌وپنجم تیر؛ ساعت ۱۳:۵۷ به‌وقت ایران

خورشید در مکه زمانی در سمت‌الرأس خواهد بود که میل آفتاب برابر عرض جغرافیایی مکه باشد، با مراجعه به جدول نجومی، میل خورشید در هفتم خرداد، ′۳۰،°۲۱ = δ و روز ۲۵ تیر، ′۲۸،°۲۱ = δ تقــریباً بــرابــر عرض جغرافیایی مکه (°۵/۲۱ = ΦM ) می‌شود، یعنی یک بار هنگامی که خورشید از نقطه‌ی اعتدال بهاری به سوی انقلاب تابستانی حرکت می‌کند و بار دیگر وقتی که از انقلاب تابستانی به سوی اعتدال پاییزی برمی‌گردد میل خورشید با عرض جغرافیایی مکه برابر است.

منبع: سایت نجومی و…


تعیین قبله دقیق آنلاین بر اساس نقشه‌های گوگل

در این روش، کروی‌بودن کره زمین لحاظ شده و خط قبله مکان مورد نظر شما بر اساس طول و عرض جغرافیایی بر روی نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل ترسیم می‌شود. علاوه بر اینکه فاصله آن مکان تا مکه معظمه نیز محاسبه می‌شود.

www.nojumi.org/farsi/qebleh/index.htm

www.alqibla.info

۰ دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *