قوانین طبیعت | استاد حورایی

توسط | بهمن ۲۵, ۱۳۹۱ | رشد و رکود

قوانین حاکم بر هستی کدام‌اند؟

خداوند قوانینی را بر هستی حاکم ساخته و این سنت‌های الهی همیشه در طبیعت جاری است. برخی از این قوانین طبیعت در کتاب «همه‌چیز با خدا ممکن است» نوشتۀ سید مجتبی حورایی به‌زیبایی نگارش یافته که خلاصه‌اش را اینجا می‌نویسم.

درست است که انسان، رأس هرم مخلوقات و اشرف مخلوقات است؛ ولی بالاخره جزئی از این هرم است و باید قوانین طبیعت را رعایت کند و اگر بر خلاف آن عمل کند، با مشکلات جدی مواجه می‌شود؛ همانند شخصی که بخواهد بر خلاف جریان رودخانه‌ای شنا کند، انرژی بسیاری مصرف می‌کند ولی پیشرفت کمی دارد.

قانون اول: قانون خلاء (خالی‌شدن)

همیشه خلاء باعث جذب می‌شود. هرچه خلاء بیشتر باشد، جذب هم بیشتر؛ مثل خانه شلوغی که بخواهیم یک دست مبل هم وارد کنیم. علت اینکه قدرت گردباد بیشتر از باد است، همین خلائی است که در آن وجود دارد. هرچه خلاء درونی‌اش بیشتر، قدرتش بیشتر!

در کل، جذب همه موهبت‌های الهی، مشروط به خلاء است. اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب شود، باید ذهن و دل را خالی کنید. خالی از هر چیز زیان‌بار یا بی‌سود. خالی از نفرت‌ها، کینه‌ها، انتقام، حسادت، حسرت، یأس، سوءظنّ، کج‌اندیشی و هرآنچه که بی‌جهت ذهن ما را پر کرده است.

بخشیدن، موجب خلاء. یکی از علت‌های تأکید بر عفو و بخشش، ایجاد خلاء در ذهن است، یعنی میدان ذهنی برای پذیرش چیزهای خوب باز می‌شود. پس بخشیدن دیگران، پیش از هر چیز، یک فرآیند ذهنی و روحی برای خود انسان دارد.

خالی‌تر: نه‌تنها خود را از چیزهای بد، پاک کنید که ذهنتان را از امور خوب هم خالی کنید! با انتقال اطلاعات مفیدتان به دیگران، خود را خالی و زمینه جذب بیشتر را فراهم کنید. به‌خلاف برخی که می‌گویند: از فوت و فنّ، فن را به دیگران یاد بده و فوت را برای خودت نگه دار.

خلاء زبانی: خالی‌کردن زبان به‌وسیله کنترل آن حاصل می‌شود. نگه‌داشتن زبان از گفتار هرز، دروغ، غیبت، تهمت، ناسزا و… راه ایجاد خلاء زبانی است. سکوت، یک خلاء درونی است، افرادی که زیاد حرف می‌زنند، میدان اطراف خود را پر از چیزهای بیهوده می‌کنند. اول العباده الصمت.

خلاء شکم: پرخوری باعث می‌شود حجم زیادی از انرژی ذهنی و جسمی، صرف هضم و جذب غذا شود. سعدی: اندرون از طعام خالی دار *** تا در آن نور و معرفت بینی. اذا شبعت المعده نامت الفکره.

خالی از گناه: پیامبر اکرم: دعای شما مستجاب نمی‌شود مگر اینکه خالی از گناه شوید. گناه، سرپیچی از سنت الهی، یعنی استفاده نادرست از یک نعمت است.
امام باقر علیه‌السلام: خدا از انسان دو چیز می‌خواهد: یکی اعتراف به نعمت تا بیفزاید؛ دیگری اقرار به گناه تا ببخشاید.

توبه و اقرار به گناه، از عوامل جذب موهبت‌هاست. به مقداری که خود را از گناهان خالی کنید، زمینه جذب را در خود به‌وجود می‌آورید. چنانچه به مقداری که زندگی خود را از مال حرام خالی کنید، مال حلال به همراه برکت را برای خود جذب می‌کنید.

رهایی اندیشه: وابستگی به هدف نیز، موجب امتلاء و پری است. بیش‌ازحدّ روی رسیدن به اهدافتان فکر نکنید، آن را به خدا بسپرید. نتیجه توکل به خدا، رهایی و فرآیند رهایی، رسیدن به آرزوهاست.


قانون دوم: قانون جریان و حرکت

هیچ ذره‌ای در عالم، ایستا نیست، بلکه جریان و هدفی دارد. پیام جریان‌ها و قوانین طبیعت برای ما اینست که ما هم باید جریان داشته باشیم. جریان عین زندگی است. اگر جریان نداشته باشیم، مانند آبی می‌شویم که در گودالی جمع شود و بگندد و فاسد شود. ببینیم کدام قسمت از زندگی‌مان راکد شده و از جریان افتاده است.

ثروت، یکی از نعمت‌های الهی است. باید ثروت را قبل از نیازمندی غنیمت شمرد. و در روایتی نیز، مال‌اندوزی را نکوهیده دانسته و از آن نهی کرده‌اند.

علی علیه‌السلام: هرجا دیدید کاخی بنا شده، بدانید در آنجا ظلمی انجام شده است. زیرا بناکردن کاخ، یعنی اندوختن و راکدکردن مال. ثروت باید مولد و سازنده باشد، باید در حرکت باشد و به‌کار آید، نه اینکه انبار شده و مایه فساد و تباهی گردد!

جاری شوید و حرکت دهید، انرژی جسمتان را، ذهن خلاقتان را، سرمایه‌تان را، دانشتان را … حرکت، زندگی است.


قانون سوم: قانون نظم

همه هستی منظم است. تمام افلاک و سیارات و کهکشان‌ها و… منظمند. بدن ما هم نظم خاصی دارد و اگر اختلالی در نظم قسمتی از بدن رخ دهد، انسان بیمار می‌شود و این نظم، برای ما پیامی دارد که ما هم باید به عنوان عنصری از هستی، نظم داشته باشیم؛ زیرا بی‌نظمی، منشأ بروز مشکلات در زندگی است.

آنتونی رابینز: همه تلاش‌ها پاداش دارند؛ اما تلاش‌های منظم پاداش مضاعف دارند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در آخرین لحظات عمر خود، توصیه بسیار بسیار جالبی دارد: «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ‏ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ»

ثابت شده که وقتی کاری را به‌صورت کامل انجام دهید، انرژی‌اش به شما برمی‌گردد و اگر در آخرین لحظات، آنرا رها کنید، انرژی در آن باقی می‌ماند؛ مانند کوبلنی که تمام‌شدنش به اینست که قاب کنید و به دیوار بزنید. تمام‌کردن کار ناتمام، یک نوع نظم است.

کاترین پاندر: هرگاه جذب موهبتی به تأخیر افتاد، پیامش اینست که باید در وضعیت کنونی خود، خلاء و نظم ایجاد کنید.
هر وقت مشکلی در بخشی از زندگی پیش آمد، ببینید کدام قسمت زندگی شما نظم ندارد! کدام قسمت را ناتمام رها کرده‌اید! شاید مسأله‌ای ذهن شما را آشفته می‌ساخته و بدون حل، آنرا رها کرده‌اید! شاید نوشته‌ای ناتمام دارید و… فهرستی از کارهای ناتمام زندگی‌تان را بنویسید و در صدد اتمام آن برآیید.


قانون چهارم: قانون بارش

یکی دیگر از قوانین طبیعت قانون بارش است. متأسفانه واژۀ صدقه به‌درستی جا نیافتاده و برداشت عرفی این است که صدقه یعنی: پول‌دادن به فقیر! درحالی‌که صدقه معنای وسیعی دارد.

پیامبر اکرم: صدقه را از خویشتن آغاز کن، اگر چیزی افزون آمد، به کسان خود ده و اگر افزون آمد، به خویشان و اگر افزون آمد، به دیگران بده.

بارش باران

صدقه، یعنی بارش، باریدن، بخشیدن، سرازیرشدن، فوران‌کردن. بارش کنید، مهرتان را، عشقتان را، فکر مثبت و سازنده‌تان را، تبسم و لبخندتان را، انرژی مفید و اطلاعات و دانسته‌هایتان را.

بخشیدن، قانون طبیعت است. هرگونه جمع‌آوری، ضدّ بخشش است، چیزی را برای خود نگه ندارید. هرچه در منزل دارید که قابل استفاده نیست، دور بریزید و آنچه قابل استفاده هست ولی استفاده نمی‌کنید، به دیگران ببخشید. بارش، سبب جذب موهبت‌هاست.

یکی از اقسام بارش، تشکر از دیگران است، تشکر از کسانی که خدمتی به ما کرده‌اند، تشکر از نویسنده کتابی که مطلب مفیدی را به ما یاد داده‌اند و… تشکر از نعمت‌هایی که خدا به ما ارزانی داشته است.

  • وقت بارش، به فکر بازگشت و جذب موهبت نباشید؛ این خود نوعی وابستگی ایجاد می‌کند.
  • از سر ترس، دفع بلا، چشم‌زخم و… نبخشید.
  • وقتی بخشیدید، در ذهن هم ببخشید و بخشش را از یاد ببرید، نه اینکه بعد از یکسال: لباسی که پارسال آوردم، خوب بود یا نه؟!
  • بهترین بارش، بارشی است که بدون هیچ واهمه، ترس، توقع و انتظاری باشد و صرفا از روی عشق باشد.

انباری، مانع موفقیت: هر خانه‌ای یک انباری دارد که گاهی وسایلی در آن یافت می‌شود که هیچ‌وقت به‌کار نمی‌آید. این انباری‌ها مانع موفقیت‌اند. انباری خود را از وسایل بی‌خود، خالی کنید و در آن خلاء ایجاد کنید تا زمینه جذب، برای شما فراهم شود.

مراتب صدقه:

پیامبر به جبرئیل: پاداش صدقه چقدر است؟ جبرئیل: صدقه پنج نوع است:

  1. صدقه به انسان سالم که پاداشش ده برابر است؛ مثل تقبل هزینه ازدواج شخصی، عبوردادن شخصی از خیابان؛
  2. صدقه به شخص زمین‌گیر که پاداشش هفتاد برابر است؛ مثل نان‌گرفتن برای همسایه پیر؛
  3. صدقه به پدر و مادر که پاداشش هفتصد برابر است؛ مثل نگاه مهربانانه و لبخند؛
  4. بارش به اموات که پاداشش هفتاد هزار برابر است؛
  5. صدقه به طالب علم که پاداشش صد هزار برابر است؛ مثل ساخت مدرسه و کمک‌هزینه تحصیلی یک دانش‌آموز و خرید کفش و…

عاشقانه هر روز و هر شب ببارید


قانون پنجم: قانون پاکی

موهبت‌ها، همیشه جذب پاکی می‌شوند و نتیجه آلودگی، محرومیت است. یکی از قوانین طبیعت این است که طبیعت، مدام خود را پاکیزه می‌کند. باران، برگ درختان را می‌شوید و آفتاب آن‌ها را خشک! هیچ گربه‌ای نیست که بعد از غذاخوردن، دست خود را لیس نزند و به شیوه‌ای خود را پاک نکند! مرغی نیست که پس از غذاخوردن، نوک خود را به خاک نمالد!

احادیث پاکیزگی

شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا، روزی را زیاد می‌کند و وجود تار عنکبوت، موجب فقر است.

قانون پاکی به‌نوعی در ارتباط با قانون خلاء است. باید ذهن و دل را از نفرت و کینه و… پاک کنید. چه‌بسا یک نیت ناپاک، مانع جذب موهبت شود. بعد از پاکی ذهن، باید لباس و بدن را پاک کنید. آب و جارو کردن جلوی خانه، روزی را زیاد و ماندن خاکروبه در منزل و نشستن ظرف‌های کثیف شب، مانع استجابت دعا و جذب موهبت‌ها می‌گردد.

از پاکیزگی بیرون شروع و به پاکی درون برسید. زبان آلوده، مانع جذب. البته باید توجه داشت که روزی، فراتر از توانگری مالی شماست؛ روزی، آرامش این لحظه شماست، فرصت‌هایی است که به‌دست می‌آورید. دوستان خوب، فرزند خوب، همسر مهربان.

اگر خوراک انسان، «حلالاً طیباً» باشد، روی ژنتیک و خصلت‌های درونی و رفتاری ما و حتی نسل ما تأثیر می‌گذارد.


قانون ششم: قانون سحرخیزی

هیچ خروسی تا ساعت ۹ صبح نمی‌خوابد، حتی در روزهای جمعه! فتوسنتز گیاهان، با سپیده‌دم شروع می‌شود.

پنج حدیث سحرخیزی، ص۷۸

شب که فرا می‌رسد، طبیعت آرام و انرژی کیهانی بیشتر می‌شود؛ لذا هیچ خوابی، جای خواب شب را نمی‌گیرد. خوابیدن در این هنگام موجب شارژ عصبی است و اوج این انرژی تا لحظه طلوع آفتاب و بعد از آن افول می‌کند. وقتی انرژی زیاد، جذب هم بیشتر.

دو فرشته تا صبح ندا می‌دهند: آیا حاجت‌مندی هست؟ صبح از خدا تقاضای موهبت کنید.

سحرخیزی از فعالیت، روزی‌آورتر است. اگر واقعا خدا را روزی‌رسان بدانیم، او خبر داده که سحرخیزی از تقلا مؤثرتر است.

خود بیداربودن انسان در لحظات سپیده‌دم که انرژی در اوج است، مهم است؛ اگرچه مشغول فعالیتی نباشید.

سحرخیز باش تا کامروا باشی

حدیث: صبحانه را زود بخورید تا عمرتان زیاد شود. زود صبحانه‌خوردن، باعث هضم بهتر و آسان‌تر و مؤثرتر می‌شود.


قانون هفتم: قانون جمع (باهم‌بودن)

همیشه انرژی فرد کمتر از جمع است. جمع، باعث جذب و افزایش نیرو. ید الله مع الجماعه.

مراقبه و تلقین به نفس هم زمانی که گروهی باشد، مؤثرتر است. عبادات جمعی نیز بسیار مؤثر هستند؛ مانند: نماز جماعت. ر.ک: واژه الجماعه، الاجتماع.

شاید یکی از اسرار اینکه صله رحم عمر را طولانی می‌کند، نیز همین باشد. انسان در جمع قرار می‌گیرد و سلامتی‌اش افزایش می‌یابد. وقتی عده‌ای به عیادت مریض می‌روند، زودتر خوب می‌شود. حلقه‌زدن چند نفر به دور تخت بیمار، یک نوع سینرژی تشکیل می‌دهد.

روی در بهشت سه جمله نوشته شده است: صدقه ۱۰ برابر؛ قرض ۱۸ برابر؛ صله رحم ۳۰ برابر.

حضرت رضا(علیه‌السلام): اگر یک چیز را متعهد شوید، چهار چیز را ضمانت می‌کنم؛ متعهد صله رحم شوید تا ضمانت کنم که عمرتان طولانی و بستگانتان به شما علاقه‌مند و وارد بهشت شوید و رزق و روزی فراوان.

پیامبر: هرکه یک وجب از جماعت دور شود، خدا طوق مسلمانی از گردن وی بر دارد.


قانون هشتم: قانون هماهنگی

از دیگر قوانین طبیعت این است که تمام سیستم‌های طبیعت، دارای هماهنگی هستند! سیستم بدن زمانی درست کار می‌کند که اعضای بدن با هم هماهنگ باشند. به‌هم‌خوردن این هماهنگی، موجب بیماری می‌شود و بازگشت هماهنگی، موجب شفاست.

مقدار انرژی تقسیم‌شده در سلول‌های بدن، یکسان است تا اعضای بدن به‌طور هماهنگ رشد کنند.

موفقیت یعنی پیشبرد تمامی جنبه‌های زندگی به‌طور هماهنگ! شخصی که در کارش پیشرفت داشته باشد ولی فرصت تربیت فرزند را نداشته باشد، فرد موفقی نیست.

انسان، تک‌بعدی نیست و ابعاد مختلفی دارد، بعد جسمی، مالی، فرهنگی، معنوی و…؛ هنرمندانه زیستن، یعنی پیش‌بردن تمام ابعاد زندگی. ببینید کجا کم گذاشته‌اید و کجا افراط کرده‌اید؟! اگر هماهنگی در یک گروه ارکستر یا فیلم‌ساز یا … نباشد، یک شاهکار هنری خلق نمی‌شود.


قانون نهم: قانون تنوع

طبیعت، حیوانات، گیاهان و… متنوعند. اثر انگشت تمام انسان‌ها متفاوت است. هیچ دو انسانی نیستند که در روحیات و علایق و طرز فکر مثل هم باشند!

تنوع، ضد افسردگی است. تنوع، جریان و حرکت و نشاط می‌دهد. چهار فصل، متنوعند، ماه‌ها همچنین؛ برخی آفتابی و گرم، برخی باران و برف و سرد. در برخی ماه‌ها، برگ‌ها می‌رویند، در برخی می‌ریزند. میوه‌ها هم با طعم‌های متفاوت، رنگ و شکل مختلف.

مسافرت، روزی را زیاد می‌کند. تنوع فکری و ذهنی ایجاد می‌کند. نگرش‌ها و برداشت‌هایتان را عوض می‌کند. یک‌نواختی، کسالت‌آور است.

در هیچ خانه‌ای بیش از ۵ سال زندگی نکنید. هر چند سال یکبار، رنگ خانه را عوض کنید! رنگ‌آمیزی منزل هم باید متنوع باشد تا روحیه شما متنوع شود! تغییر دکراسیون و جابه‌جایی بسیار بسیار مهم است.

سه رنگ اصلی طبیعت، سفید و سبز و آبی است. باید از اینها در زندگی استفاده کنیم. رنگ مشکی موجب افسردگی و انجماد فکری و قساوت است.

متنوع‌بودن را از طبیعت الهام بگیرید.

مکافات و جزا | قانون کارما

قانون دهم: قانون کارما

یکی از مهم‌ترین قوانین طبیعت قانون علت و معلول، تابش و بازتابش، عمل و عکس‌العمل یا همان قانون کارما است.

هر عملی که ما آشکارا یا پنهان انجام می‌دهیم، تابشی است به بیرون و بازتابشی به درون ما دارد. در کوه که صدا می‌زنید، به کوه می‌خورد و به شما برمی‌گردد. حتی نیت‌های ما تابشی است به بیرون. اگر عمل مثبت باشد، دارای بازتاب مثبت و اگر منفی باشد، واجد بازتاب منفی خواهد بود.

قانون کاراما تابش و بازتابش اعمال ما در دنیا

«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ؛ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»

زلزله۹۹، آیه۷و۸

هرچه کنی، به خود کنی *** گر همه نیک و بد کنی / از ماست که بر ماست / مولوی: این جهان کوه است و فعل ما ندا

روایت: کارمای سه چیز در همین دنیا به انسان برمی‌گردد: ستم و مکر و پیمان‌شکنی.

گاهی اگر کار امروز شما گیر دارد، علتش نگاه خشم‌آلودی است که چند سال پیش به مادرتان انداخته‌اید! توبه، همه کارماها و تازتابش‌های منفی را از شما دور می‌کند.

گیرم که خلقی را به طریقی فریفتی *** با دست انتقام طبیعت چه می‌کنی؟!


قانون یازدهم: قانون عشق

آخرین قانون از قوانین طبیعت عشق است! عشق، اساس همه جذابیت‌هاست. بنیان هستی بر اساس عشق الهی است.

طفیل هستی عشقند آدمی و پری *** ارادتی بنما تا سعادتی ببری

اگر بخواهید چیزی را جذب کنید، باید به آن عشق بورزید. همانند خورشید که سالیان سال، عاشقانه بدون تمنا می‌تابد.

ویتمن: هر ذره‌ای در دنیا، زبان محبت را می‌فهمد. اگر قصد جذب ذره‌ای را دارید، راهش اینست که به آن عشق بورزید.

از امام رضا علیه‌السلام پرسید: دین چیست؟ حضرت: دین چیزی جز محبت نیست. !

امام کاظم علیه‌السلام: هر دعایی که در حق دیگران باشد، از عرش به او فرمان می‌رسد صد هزار برابر برای تو باشد! راوی: من کراهت دارم صد هزار برابر دعای تضمین‌شده را رها کنم و به دعای خودم بچسبم.

عاشقانه برای دیگران دعا کنید.

دکتر اسبورن، مدرس خلاقیت: هر عاطفه‌ای با تمرین گسترش پیدا می‌کند، عشق و محبت را تمرین کنید تا بتوانید آنرا گسترش دهید.

وابسته به پول نباشید؛ ولی به آن عشق بورزید! آنرا مچاله نکنید، چون وسیله‌ای است که خدا برای رفع نیازهایتان در اختیارتان قرار داده است.

حدیث: با نعمت، خوش‌رفتاری کنید تا دوام پیدا کند.

با لباس‌شویی، لباس، ریه، قلب، همسر و… جوهره هستی را فراموش نکنید که محبت است.

روزی ده دقیقه مراقبه عشق کنید. چشم را ببندید و دست را روی سینه و برای همه هستی دعا کنید! حتی برای افرادی که رفتار ناشایست دارند! عشق بورزید.

امیدوارم همۀ ما بتوانیم قوانین طبیعت را بشناسیم و بر اساس آن رفتار کنیم تا زندگی شاد و سراسر رشد داشته باشیم.

ببینید: قانون وراثت و ژنتیک

۵ دیدگاه ها

  1. عماد

    خیلی ممنون واقن مفید و زیبا بود.

    پاسخ
  2. محمد

    سلام و خسته نباشید خدمت گرداورنده و تهیه کننده مطلب .سوالم اینه که تو قسمتی گفته شده بود که هیچ دو انسانی طرز تفکر و احساس یکسانی ندارند ،پس چرا اطبای مغز و اعصاب داروهای مشابهی رو برای بیمارای خود تجویز میکنن؟
    ——
    پاسخ: با سلام و احترام
    داروهای مغز و اعصاب مربوط به سیستم کارکرد و سلامتی فیزیکی مغز هست؛ اما نوع تفکر و احساسات و علایق و روحیات، یک مطلب روحی و اخلاقی است؛ لذا نسخه‌های روان‌درمانی اخلاقی بعضاً برای افراد متفاوت است.

    پاسخ
    • اسماعیل

      نسخه دکتر یک دستورالعمل از پیش تعیین شده است. و قوانینی یکسان است. مثلا قانون میگوید اگر سرماخوردی باید تا چند روز مواد ضد باکتری مصرف کنی و خودت را گرم نگه داری و ویتامین سی مصرف کنی تا بدنت قوی تر شود.
      مطلب بالا هم نوعی نسخه بود که قوانین طبیعت را بازگو میکند. یک نسخه که هر استاد و عارف دیگری هم باشند همین را تجویز میکنند.

      پاسخ
  3. امیر امیری

    عالی

    پاسخ
  4. امین

    سلام و درود خداوند برشما دوست عزیز. ممنون بابت آگاهیتون. سپاسگذارم که در نهایت زیبایی قوانین رو نوشتین و با مثال های زیباتون در اختیار ما قرار دادین

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *