خانه » مهارت » آفیس » بحث جامع شماره‌صفحه و هیدر و فوتر ورد

بحث جامع شماره‌صفحه و هیدر و فوتر ورد

آموزش آفیس ورد

شماره‌گذاری پیشرفته صفحات در ورد

یکی از کاربردی‌ترین امکانات نرم‌افزار آفیس‌ورد، بخش شماره‌صفحه زدن می‌باشد که البته گاهی ظرافت‌های خاص خودش را دارد که در این نویسه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

روش درج شماره صفحه در ورد

برای ثبت شماره صفحه در ورد باید به منوی Insert رفته و Page Numbers را انتخاب کنید.

توجه: در آفیس ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ باید روی هیدر یا فوتر سند وردی خود دبل‌کلیک کنید تا تب جدیدی به‌نام Design نمایش داده شود و گزینه پیج‌نامبر آنجا قرار دارد.

شماره صفحه ورد

با استفاده از گزینه‌های موجود، موقعیت شماره صفحه را مشخص کنید که در بالا (هیدر) یا پایین (فوتر) یا سمت چپ یا راست صفحه قرار گیرد.

انتخاب گزینه Format تنظیمات بیشتری مانند: Number Format (قالب شماره‌گذاری) و Start At (شروع شماره‌صفحه با چه عددی) را در اختیار شما قرار می‌دهد.


آغاز شماره‌گذاری از صفحه خاص

اگر بخواهیم شماره صفحه از صفحه دلخواهی شروع شود (مثلا می‌خواهیم از صفحۀ پنجم شماره‌گذاری به‌صورت ۱و۲و۳و… شروع شود) باید ابتدا سند ورد را سکشن‌بندی کنید.

آموزش سکشن‌بندی صفحه با بریک

به ابتدای صفحه پنج رفته و از تب Layout گزینه Breaks سپس گزینه Next Page را انتخاب کنید؛

[اکنون شما یک سکشن (Section) جدید ایجاد کرده‌اید و لازم است که ارتباط این سکشن را از ما قبل قطع کنید]

روی هیدر یا فوتر صفحۀ پنج (در فرض مثال ما) دبل‌کلیک کرده از نوار ابزار Design، روی دکمه Link to Previous کلیک کنید؛

[با این کار لینک و ارتباط صفحه پنج از صفحات قبلی قطع شد]

شماره گذاری صفحه خاص از یک در ورد

حال به بخش Page Numbers رفته و از بخش Format در کادر Start At شماره ۱ را وارد کنید.

توجه: فرایند این کار ممکن است در نسخه‌های مختلف آفیس کمی متفاوت باشد؛ اما کلّی عملکرد به همین روش می‌باشد.

نکته: شما می‌توانید چندین Break در نقاط مختلف فایل ایجاد کنید و هر محدوده را جداجدا، با همین روش شماره‌گذاری کنید. مثلا ده صفحه اول را به‌صورت «الف، ب، پ» و ده صفحه دوم را به‌وسیله «۱، ۲، ۳» شماره صفحه درج کنید.


حذف شماره صفحه از صفحه یا صفحات اول

گاهی لازم است صفحۀ اول سند ما بدون شماره باشد و شماره‌گذاری از صفحه دوم یا مثلا پنج شروع شود. برای این منظور چه کاری باید انجام داد؟

حذف شماره از صفحۀ اول آسان است و کافی است روی هیدر دبل‌کلیک کرده تا به برگ‌نشان Design منتقل بشوید، سپس تیک Different First Oage رو بگذارید. تمام

اما برای حذف شمارۀ مثلاً چهار صفحۀ اول مقاله (صفحات عنوان و فهرست)، لازم هست که سند ورد خودتان را سکشن‌بندی و بخش‌بخش کنید.

برای سکشن‌بندی باید از بریک (Break) استفاده کنید که در همین نویسه از سایت درر توضیح دادم. پس از اینکه صفحه پنجم را در یک سکشن جدید قرار داده و ارتباط صفحۀ پنج از صفحات پیشین را قطع کردید، شماره صفحه صفحات نخست را حذف کرده و صفحۀ پنجم را به‌وسیلۀ Start At از شماره۵ آغاز کنید.


درج شماره صفحه گرافیکی و زیبا

حتماً دیدید که در برخی کتاب‌ها یا مجله‌ها با استفاده از تصاویر گرافیکی شماره‌گذاری شده‌اند! در واقع این کار با استفاده از ویژگی‌های هیدر و فوتر امکان‌پذیر هست.

شما می‌توانید پس از قراردادن شماره صفحه عکس یا هر قطعه هنری را در اطراف آن قرار دهید تا به‌صورت خودکار تا پایان سند شما تکرار شود.

دقت داشته باشید که این قطعات جانبی تابع شماره صفحه بوده و هرجا که پیوند شماره‌صفحه‌ها به‌وسیلۀ سکشن یا بریک قطع شده باشد، آن تصاویر نیز ادامه پیدا نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *